بیش از ۱۳۲ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان کرمان مختومه شد

کرمان – رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در هفت ماهه امسال ۱۳۲ هزار و ۴۶۸ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان وارد و ۱۳۱ هزار و ۴۵۰ پرونده مختومه شده است. به گزارش نذیر کرمان، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی عصر سه شنبه در همایش صلح، بخشایش، رضایت با اشاره به این مطلب که […]

کرمان – رییس کل دادگستری استان کرمان گفت: در هفت ماهه امسال ۱۳۲ هزار و ۴۶۸ پرونده به شوراهای حل اختلاف استان کرمان وارد و ۱۳۱ هزار و ۴۵۰ پرونده مختومه شده است.

به گزارش نذیر کرمان، حجت الاسلام ابراهیم حمیدی عصر سه شنبه در همایش صلح، بخشایش، رضایت با اشاره به این مطلب که در حال حاضر ۳۱۶ شعبه حل اختلاف شامل ۱۲۷ شعبه رأیی، ۸۴ شعبه روستایی و ۱۰۵ شعبه صلحی در استان کرمان فعال هستند، افزود: با تصویب قانون جدید شوراهای حل اختلاف از این به بعد به جای شوراهای حل اختلاف رأیی، دادگاه‌های صلح خواهیم داشت و دادگاه‌های صلح شهری و روستایی دایر خواهد شد.

وی ضمن بیان این مطلب که در حال حاضر یک هزار و ۲۹۴ نفر با شوراهای حل اختلاف استان کرمان همکاری دارند، عنوان کرد: میزان ابلاغ الکترونیک در شوراهای حل اختلاف استان ۹۲ درصد است.

وی ادامه داد: میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها ۳۱ روز است که نسبت به دادگستری‌ها عدد پایین‌تری است و نشان می‌دهد اطاله دادرسی در شوراهای حل اختلاف وجود ندارد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان همچنین به آزادی ۵۵۵ نفر از زندان‌های استان کرمان به همت شوراهای حل اختلاف اشاره و بیان کرد: در هفت ماهه سال جاری ۱۲ پرونده قصاص که قطعی و لازم الاجرا بوده است، با ورود شوراهای حل اختلاف منتهی به صلح و سازش شده است.

حمیدی بیان کرد: با اجرای قانون جدید شوراهای حل اختلاف بسیاری از مشکلات اعضای این شوراها ساماندهی می‌شود.

وی ضمن بیان این مطلب که اعضا و دبیران شوراهای حل اختلاف در سالیان متمادی در این مجموعه بهترین خدمات کمی و کیفی را به مردم ارائه کرده‌اند، تاکید کرد: شوراهای حل اختلاف حاصل تفکر مرحوم آیت الله شاهرودی بود که یاد ایشان را گرامی می‌داریم.

وی بیان کرد: اکنون ۲۱ سال پس تأسیس شوراهای حل اختلاف، خدماتی که از سوی این شوراها به قوه قضائیه و به مردم ارائه می‌کند، نمادی از مشارکت مردم در مدیریت قوه قضائیه است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که در اسلام درباره موضوع قضا، قضاوت و دادرسی عادلانه بسیار پرداخته شده است و عادلانه بودن قضاوت یک رکن در اسلام به شمار می‌رود، اظهارداشت: معتقدم با وجود این جایگاه رفیعی که قضا و قضاوت در اسلام دارد، اولویت در اختلافات، قضاوت کردن نیست و صلح و سازش و فصل خصومت از طریق صلح و سازش بین طرفین دعوی در اولویت است.

حمیدی تصریح کرد: اقتضای کار قضائی این است که یک سمت پرونده حاکم وسوی دیگر محکوم می‌شود و با وجود اینکه حکم عادلانه صادر می‌شود، ممکن است ریشه اختلاف ممکن است بین دو انسان مؤمن بماند اما آنچه خصومت را فیصله می‌دهد، صلح و سازش است.

وی با اشاره به این مطلب که در آیات و روایات و در سیره ائمه اطهار (ع) موضوع صلح و سازش درخشان بوده است، اظهارداشت: پس از تأسیس نظام جمهوری اسلامی جای یک نهاد رسمی در کشور برای پرداخت به موضوع صلح و سازش خالی بود که با تشکیل شوراهای حل اختلاف این خلاء نیز در قوانین کشور و در بطه جامعه از بین رفت و امروز در همه جای این کشور، در شهر، روستا، بین اقلیت‌ها و…. می‌بینیم که شوراهای حل اختلاف حضور دارند.

کد خبر ۵۹۳۳۱۳۳




بیش از ۱۳۲ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان کرمان مختومه شد

منبع: مــهر
? بیش از ۱۳۲ هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان کرمان مختومه شد