بی‌توجهی به ارزش افزودۀ تولید در کرمان

رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به راه‌های تحقق شعار سال در استان کرمان، گفت: در کرمان افزایش کمّی تولید راه‌گشا نیست بلکه باید به افزایش کیفی تولید بپردازیم. به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» به نقل از فردای کرمان؛ سیدمهدی طبیب‌زاده در هشتادوچهارمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع تولید صادرات‌محور با […]

رئیس اتاق بازرگانی کرمان با اشاره به راه‌های تحقق شعار سال در استان کرمان، گفت: در کرمان افزایش کمّی تولید راه‌گشا نیست بلکه باید به افزایش کیفی تولید بپردازیم.

به گزارش سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» به نقل از فردای کرمان؛ سیدمهدی طبیب‌زاده در هشتادوچهارمین شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان با موضوع تولید صادرات‌محور با بیان این‌که وقتی از تولید صادرات‌محور صحبت می‌شود حتما نباید محصول تولید‌شده صادر شود، بلکه باید با تفکر صادراتی تولید شود، افزود: «در کرمان تولید انبوه انجام می‌شود اما به ارزش افزوده توجه نمی‌شود».

رئیس اتاق بازرگانی کرمان گفت: «رصد گمرکات استان نشان می‌دهد عمدۀ کالاهای صادراتی کرمان شامل خرما، پسته، سنگ‌آهن و مشتقات فولاد و مس است که در سال‌های اخیر تکرار شده و بازارها و صادرکنندگان هم محدود هستند. بنابراین با وجود این‌که استان صادراتی هستیم و سالانه تقریبا ۳ میلیارد دلار صادرات داریم که نسبت به استان‌های دیگر وضعیت بهتری است، اما کالای با تکنولوژی، باکیفیت و با ارزش افزوده تولید نمی‌شود».

وی بیان کرد: «شعار امسال مهار تورم و افزایش تولید انتخاب شده و ما هر سال که شعار سال انتخاب می‌شود با توجه به فرصتی که نسبت به آن شعار در کشور ایجاد می‌شود، سعی می‌کنیم برنامه‌ای ایجاد کنیم که حداکثر استفاده را از این فرصت در جهت توسعه و رونق کسب‌وکار داشته باشیم».

طبیب‌زاده با بیان این‌که ما تعبیر دیگری از افزایش تولید داریم، ادامه داد: «کرمان از نظر حجم و اندازۀ تولید مشکلی ندارد و تولید محصولات کشاورزی در جنوب و شمال استان و همچنین بیش از ۴۰ میلیون تن مادۀ معدنی، نشان‌دهندۀ این موضوع است».

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: «در کرمان افزایش کمّی تولید راهگشا نیست بلکه باید به افزایش کیفی تولید بپردازیم. به همین جهت اتاق بازرگانی بحث تولید صادرات‌محور را مطرح کرد تا به ایجاد ارزش افزوده در تولید جهت بدهیم و سعی می‌کنیم تا پایان سال موضوعات مهم صادرات را مطرح و بررسی کنیم و راهکاری برای رفع مشکلات پیدا کنیم».

وی گفت: «بخشی از جلسات شورای گفت‌وگو در سال جاری به موضوع سرمایه‌گذاری اختصاص خواهد یافت و مقدمۀ آن همایشی بود که تیرماه سال گذشته برگزار شد و انبوهی از مطالب، توسط کارشناسان در سطح استان و کشور مطرح شد و این جلسات تا پایان سال ادامه خواهد داشت».

طبیب زاده اظهار کرد: «تولید صادرات‌محور مفهومی است که تجربۀ موفقی برای آن در دنیا وجود دارد و کشورهایی مانند مالزی، اندونزی، کره‌جنوبی و حتی ژاپن، در چند سال اخیر ویتنام و در حال حاضر کشور بنگلادش با اتخاذ این سیاست رشد فزاینده‌ای داشته‌اند».

وی افزود: «وقتی از تولید صادرات‌محور صحبت می‌شود حتما نباید محصول تولید‌شده صادر شود، بلکه باید با تفکر صادراتی تولید شود و در این‌صورت باید قدرت رقابت داشته باشد، قیمت تمام‌شدۀ آن مناسب باشد و دارای کیفیت و بسته‌بندی خوبی باشد که این موضوع، حجم وسیعی از کار و اقدامات را پیش روی ما می‌گذارد که اگر به آن توجه شود، می‌توان گفت تولید استان دارای ارزش افزوده است».

رئیس اتاق بازرگانی ادامه داد: «ما در اتاق بازرگانی یک تکلیف برای خودمان در سال جاری گذاشته‌ایم و خود را به آن متعهد می‌دانیم، برنامه‌ها را شفاف اعلام می‌کنیم تا در معرض قضاوت عمومی قرار گیرد و بعد هم ارزیابی شویم، متقابلا هم توقع داریم سیستم اجرایی و حاکمیتی استان هم تعهد خود را نسبت به توسعۀ صادرات بیان و برنامۀ خود را اعلام کند که ما تا پایان سال این مسیر را دنبال کنیم و تعبیر بسیار خوبی از رشد تولید باکیفیت و با قابلیت صادرات داشته باشیم».

وی در پایان خاطر نشان کرد: «ارادۀ جدی اتاق بازرگانی بر این است که از این فرصت ایجاد شده برای تولید و ظرفیت توسعۀ صادرات که رمز توسعۀ استان کرمان است، استفاده کند.

انتهای خبر/ ب.طهماسبی




بی‌توجهی به ارزش افزودۀ تولید در کرمان

منبع:آرمـان
? بی‌توجهی به ارزش افزودۀ تولید در کرمان