به حفظ محیط زیست در کشور توجه اساسی نمی‌شود/نیاز به انقلاب سبز داریم

فت فتو/کرمان مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما به حفظ محیط زیست توجه اساسی نکردیم، گفت: در ایجاد صنایع و معادن به عوارض زیست محیطی توجه نکردیم و نگاه جامع نداشتیم و به عنوان مثال تنها به ایجاد اشتغال نگاه کردیم و عوارض دیگر دیده نشده است. دکترحسین رشیدی امروز […]

فت فتو/کرمان مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما به حفظ محیط زیست توجه اساسی نکردیم، گفت: در ایجاد صنایع و معادن به عوارض زیست محیطی توجه نکردیم و نگاه جامع نداشتیم و به عنوان مثال تنها به ایجاد اشتغال نگاه کردیم و عوارض دیگر دیده نشده است.

دکترحسین رشیدی امروز ۱۷ مهرماه در نشست خبری با اشاره به هفته دامپزشکی اظهار کرد: دامپزشکی یکی از ارکان مهم تامین سلامت در سطح کره زمین است و سلامتی ما به عنوان مقوله جداگانه مطرح نیست و اکنون رویکردی که به بحث سلامت در دنیا مطرح است، “یک جهان و یک سلامت” است.

وی با اشاره به اینکه سلامت مقوله واحدی است که در نتیجه همکاری و هم افزایی بین متخصصین مختلف حاصل می شود، افزود: امروز در نتیجه مشکلات سطح دنیا به خاطر عدم توجه به حفاظت از منابع و رعایت مسائل محیط زیست مشکلات متعددی در سطح دنیا به وجود آمده است.

رشیدی تصریح کرد: جمعیت دنیا رو به فزونی رفته و ۸ میلیارد انسان نیاز به غذا و محیط پاک برای زندگی دارند، مرزها از بین رفته و مسائل زیست محیطی، فرهنگی و اجتماعی به سرعت در دنیا در حال گسترش است و زمین به سرزمین مسطحی تبدیل شده و ارتباطات زیاد شده و عدم رعایت مسائل محیط زیست موجب گرم شدن کره زمین است.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان بیان کرد: در دنیا نیاز به انقلاب سبز داریم تا محیط زیست را از این شرایط ناگواری که برایش به وجود آمده نجات بدهد و امنیت غذایی ۸ میلیارد نفر انسان و سلامت آحاد جامعه را تامین کنیم.

وی افزود: بحران کرونا در دنیا نشان داد اگر کشورهای پیشرفته به فکر خودشان باشند و منطقه ای عمل کنند نمی توانیم دنیا را از بحران ها نجات بدهند و یک اپیدمی می تواند در مدت کوتاهی همه دنیا را فرا بگیرد.

رشیدی تصریح کرد: زمینه بروز این شرایط ناگوار و بیماری ها را با بی تدبیری های خودمان فراهم می کنیم زیرا توسعه پایدار در دنیا مدنظر نیست و منافع آینده و نسل های بعدی را در نظر نمی گیریم.

وی در ادامه با بیان اینکه گروهی که می توانند در زمینه سلامت همه حیوانات اظهارنظر کرده و در تامین بهداشت پایدار آنها کار کنند، متخصصان دامپزشکی هستند افزود: سلامت همه افراد جامعه به سلامت دامپزشکان وابسته است و زمانی که این گروه با برنامه ریزی راهبردی کشورها بتوانند فعالیت کنند، می توانند سلامت جامعه را تامین کنند و این نیاز فوری دنیا است تا بتوانیم در سایه همکاری ها و تلاش های تقویت کننده در زمینه های مختلف متخصصان پزشکی، دامپزشکی و محیط زیست را تقویت کرده و با نگاه کلی نگر و جامع؛ مسائل را پیگیری کنیم. 

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با بیان اینکه نیاز داریم آحاد جامعه شرایط را بشناسند و نگرانی هایمان و وضعیت زیست محیطی را درک کرده و وارد عمل شوند، اظهار کرد: امروز از بین بردن یک گونه حیوانی و بی توجهی به گونه حیوانات و محیط زیست و سلامت آنها می تواند تمام جامعه را تحت تاثیر قرار بدهد.

وی افزود: رفتارهای نادرست با برخی حیوانات موجب مشکلاتی می شود که نمونه آن کرونا است زیرا دنیا اصول اساسی را فراموش کرده در حالی که باید حریم حیوانات را رعایت کنیم.

رشیدی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به عملکرد اداره کل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: با اقدامات اصولی از بیماری های واگیردار پیشگیری می کنیم و در سطح استان بیماری تب برفکی تحت کنترل است.

وی با اشاره به اینکه اگر خوراک دام سالم نباشد، محصولات و فرآورده ها نیز سالم نخواهد بود، تصریح کرد: منشاء ۷۵ درصد بیماری های نوپدید و بازپدید مثل کرونا؛ ویروس ها از حیوانات هستند و بیماری های عفونی از زمانی شروع می شود که انسان در کنار حیوانات زندگی می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان گفت: مرکز تشخیص به موقع بیماری ها در این اداره کل تشکیل شده و تشخیص صحیح و به موقع از اقدامات مهم است و یکی از افتخارات استان کرمان تشخیص به موقع در این مرکز است و حتی برای دیگر استان ها نیز مرجع هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه نظارت بر مراکز عرضه شیر از دغدغه های اصلی اداره کل دامپزشکی بوده در حالی توصیه ما مصرف شیر پاستوریزه است، گفت: دامپزشکی با تامین بهداشت دام و کمک به بهداشت عمومی در زمینه های مختلف کمک بسیار توجهی به تامین سلامت و بهداشت عمومی مردم می کند.

رشیدی در ادامه با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما به حفظ محیط زیست توجه اساسی نکردیم، گفت: در ایجاد صنایع و معادن به عوارض زیست محیطی توجه نکردیم و نگاه جامع نداشتیم و به عنوان مثال تنها به ایجاد اشتغال نگاه کردیم و عوارض دیگر دیده نشده است.

وی تصریح کرد: شاید ضعف نظارتی ماست و البته راه های دور زدن دستگاه های نظارتی را هم بلد هستیم و یا اداره محیط زیست را در مقابل عمل انجام شده قرار می دهیم.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان اظهار کرد: آلودگی که از یک معدن ایجاد می شود سال ها از بین نمی رود و از محیط زیست به راحتی پاک نمی شود و عناصر سنگین در خاک وارد شده و گیاهانی که رشد می کنند آلوده هستند.

انتهای پیام




به حفظ محیط زیست در کشور توجه اساسی نمی‌شود/نیاز به انقلاب سبز داریم

منبع: ایـسنا
? به حفظ محیط زیست در کشور توجه اساسی نمی‌شود/نیاز به انقلاب سبز داریم