بهورزان ستون نظام سلامت هستند

فت فتو/کرمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به مناسبت روز بهورز گفت: بهورزان به عنوان ستون‌های نظام سلامت نقش مهمی در آسایش و ماندگاری مردم در روستاها دارند. دکتر  علی اصغر خیرخواه امروز دوازدهم شهریورماه در  آیین  قدردانی از زحمات بهورزان اظهار کرد: در جنوب کرمان سه مرکز آموزش بهورزی داریم که مراکز جیرفت و کهنوج از مراکز […]

فت فتو/کرمان رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت به مناسبت روز بهورز گفت: بهورزان به عنوان ستون‌های نظام سلامت نقش مهمی در آسایش و ماندگاری مردم در روستاها دارند.

دکتر  علی اصغر خیرخواه امروز دوازدهم شهریورماه در  آیین  قدردانی از زحمات بهورزان اظهار کرد: در جنوب کرمان سه مرکز آموزش بهورزی داریم که مراکز جیرفت و کهنوج از مراکز قدیمی حوزه دانشگاه هستند و طی چند سال اخیر هم مرکز رودبار فعال شده است که این سه مرکز هر دو سال یکبار حدود ۱۰۰ بهورز را پذیرش و آموزش می‌دهند.

وی با اشاره به اهمیت نقش بهورزان در سلامت جامعه افزود: در حال حاضر حذف سرخک، مالاریا و اغلب بیماری های عفونی، ارتقای سلامت مادران باردار، نوزادان و کودکان و ارتقای سطح سلامت روستا و رفاه و آسایش مردم مرهون تلاش‌های بهورزان است.

خیرخواه با بیان اینکه از ۲۰۰۰ پرسنل و کادر تیم سلامت بهداشتی دانشگاه، ۵۳۰ نفر بهورز هستند که هر دو سال ۱۲۰ بهورز به این جمع افزوده می‌شود، تصریح کرد: در حال حاضر ۱۰۰ کارآموز داریم و ۱۰۰ کارآموز دیگر نیز آماده برای پذیرش در دوره بعد هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت: اگر خدماتی که طی چهل سال گذشته در منطقه (خدمات بهداشتی و درمانی) به مردم ارائه می‌شد را در نظر بگیریم در بیست و پنج سال اول بعد از انقلاب بیش از ۹۰ درصد خدمات بهداشتی و درمانی به وسیله بهورزان و بهداشت یاران انجام و کمتر از ۱۰ درصد خدمات به وسیله سایر اعضای تیم سلامت ارائه می‌شد، بنابراین طی ۲۵ سال گذشته با راه اندازی مراکز بهداشتی و درمانی و پزشک خانواده که پزشک، ماما، پرستار، آزمایشگاه، رادیولوژی، سلامت روان و تغذیه به بهورزان افزود شد، ارائه خدمات تخصصی تر شده است.

خیرخواه گفت: نیاز بود، خدماتی که بهورز انجام می داد  به مرحله ای با سطح بالاتر ارجاع شود اما برای پاسخ گویی کسی وجود نداشت که طی ۱۵ سال اخیر با راه اندازی پزشک خانواده این مهم فراهم شد و درحال حاضر اگر بهورزی خدمات ارائه دهد و بیمار نیاز داشته باشد که خدمات تخصصی دریافت کند به مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع می شود و خدمات سلامت روان، تغذیه، خدمات پزشکی، مامایی، پرستاری و تشخیصی ارائه می‌شود و به عنوان ستون‌های نظام سلامت نقش مهمی در آسایش و ماندگاری مردم در روستاها دارند.

به گزارش فت فتو، همزمان با روز بهورز طی آیینی با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی جیرفت، معاون بهداشتی دانشگاه، فرماندار جیرفت و جمعی از مسئولین شهرستانی، به نیابت از بهورزان جنوب کرمان از بهورزان خانه بهداشت عباس آباد جیرفت تجلیل بعمل آمد.

انتهای پیام




بهورزان ستون نظام سلامت هستند

منبع: ایـسنا
? بهورزان ستون نظام سلامت هستند