بنیاد ملی علم ایران: حامی پژوهش‌های علمی و ترویج علم در کشور

علی محمد سلطانی، رئیس بنیاد ملی علم ایران حمایت از پژوهش‌های علمی و حمایت از ترویج علم را دو زمینه اصلی از قلمرو‌های فعالیت بنیاد علم دانست و اظهار کرد: ظرفیت‌سازی برای پیشبرد مرز‌های دانش و مرجعیت علمی و سرآمدی کشور، ایجاد ظرفیت خلق راه حل‌های بدیع و به‌دنبال آن حل مسائل کلان، زمینه‌سازی برای ارتقاء ارزشمندی علم در جامعه با رویکرد ترویج علم از جمله اهداف اصلی بنیاد ملی علم ایران است.

به گزارش نذیر کرمان، دکتر علی محمد سلطانی، رئیس بنیاد ملی علم ایران، در تشریح فعالیت‌های این بنیاد، اظهار داشت که حمایت از پژوهش‌های علمی و ترویج علم در جامعه، دو رکن اصلی رسالت بنیاد ملی علم ایران را تشکیل می‌دهند.

وی با اشاره به اهداف بنیاد ملی علم ایران، گفت: ظرفیت‌سازی برای پیشبرد مرزهای دانش و مرجعیت علمی کشور، ایجاد ظرفیت خلق راه‌حل‌های بدیع و به‌دنبال آن حل مسائل کلان، و زمینه‌سازی برای ارتقای ارزشمندی علم در جامعه با رویکرد ترویج علم، از جمله اهداف اصلی این بنیاد به شمار می‌روند.

رئیس بنیاد ملی علم ایران در ادامه به دو روش اصلی حمایت این بنیاد از جامعه علمی کشور اشاره کرد:

۱٫ حمایت‌های مستمر: این نوع حمایت شامل قالب‌هایی مانند طرح پژوهشی، رساله دکتری، پسادکتری، کرسی پژوهشی و گرنت پژوهشی می‌شود. پژوهشگران می‌توانند در طول سال با ارسال طرح‌های خود از این نوع حمایت بهره‌مند شوند.

۲٫ فراخوان‌های ویژه: در این روش، بنیاد علم موضوع و مسئله‌ای خاص را به عنوان اولویت پژوهشی اعلام می‌کند و از پژوهشگران علاقه‌مند دعوت می‌کند تا طرح‌های خود را در چارچوب آن موضوع ارسال کنند. هر فراخوان ضوابط و شرایط خاص خود را دارد.

دکتر سلطانی با اشاره به عملکرد بنیاد ملی علم ایران در سال ۱۴۰۲، بیان داشت: در این سال، شاهد رشد چشمگیری در تعداد طرح‌های دریافتی و مصوب این بنیاد نسبت به سال ۱۴۰۱ بودیم. به‌طوری‌که از مجموع ۳۲۸۵ طرح دریافتی، ۱۱۲۲ طرح پس از داوری علمی مورد تأیید قرار گرفته و مشمول حمایت بنیاد ملی علم ایران شدند. همچنین در این سال، ۹۰۴ طرح نیز به اتمام رسید.

 

افزایش سقف 4.5 میلیارد تومانی حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران

افزایش سقف 4.5 میلیارد تومانی حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران

مهمترین رویکرد‌ها و تغییرات ایجاد شده در بنیاد در سال ۱۴۰۲

محمدعلی سلطانی ضمن بیان اینکه هدف‌گذاری حمایت‌های بنیاد بر اساس آفرینش و سرآمدی علمی، حل مسئله و نوآوری در آینده اقتصاد است، خاطرنشان کرد: افزایش سقف و تعریف سطح بندی شده حمایت‌ها از ۱۸۰ میلیون تومان تا چهار و نیم میلیارد تومان، تدوین و اجرای برنامه‌های هدفمند حمایت از پژوهش‌ها براساس اسناد بالادست و با همکاری سازمان‌های تخصصی، حمایت از مأموریت‌گرایی دانشگاه‌ها، حمایت از پژوهش‌های عمیق مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان (نسل بعدی محصولات هر شرکت) و ارجاع به دانشگاه‌ها، برنامه‌های ترویج علم برای افزایش مشارکت و اعتماد مردم به نهاد علم و عالمان، توسعه همکاری‌های پژوهشی داخلی و بین‌المللی، برنامه‌ریزی برای مشارکت بیشتر دانشگاه‌های استان‌ها و شهرستان‌ها در جذب حمایت‌ها و بهبود فرایند‌ها و افزایش دقت و سرعت تصویب حمایت‌ها از جمله تغییرات ایجاد شده بنیادعلم در سال ۱۴۰۲ است.

وی ادامه داد: بنیاد ملی علم ایران در راستای تدوین و اجرای برنامه‌های هدفمند به حمایت از پژوهش‌ها در قالب فراخوان‌های ویژه می‌پردازد.

در سالی که گذشت این برنامه‌ها شامل موضوعات حمایت ازپژوهش‌های مأموریت‌گرا، حمایت از فناوری‌های نوظهور و پیشرو، حمایت ازپژوهش‌های مأموریت‌گرا، حمایت از آفرینش‌های علمی، نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، ترویج علم، توسعه همکاری‌های علمی بین‌المللی با هماهنگی مرکز تعاملات بین‌المللی، هماهنگی و حمایت‌های مشترک با سازمان‌ها و نهاد‌ها و حمایت از دانشگاه‌های دارای مأموریت معین بود همچنین در سال ۱۴۰۲ فراخوان ۱۸ مورد حمایت از پژوهش‌های عمیق مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان اعلام شد.

سلطانی ضمن اشاره به «سامانه انتشار اطلاعات حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران» گفت: این سامانه با هدف تسهیل و تسریع دسترسی مخاطبین بنیاد ملی علم ایران به گزارش‌های عملکردی این نهاد و همسو با سند شفافیت که ارایه و دسترسی آزاد مخاطبان و کاربران به اطلاعات را در نظر دارد در نشانی https://data.insf.org/ راه‌اندازی شده است. منبع اطلاعاتی این سامانه، «سامانه مدیریت پژوهش کایپر» به نشانی https://rtms.insf.org/ است.

افزایش سقف 4.5 میلیارد تومانی حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران
کلمات کلیدی: بنیاد ملی علم ایران، پژوهش علمی، ترویج علم، حمایت از پژوهشگران، طرح پژوهشی، رساله دکتری، پسادکتری، کرسی پژوهشی، گرنت پژوهشی، فراخوان‌های ویژه، داوری علمی

افزایش سقف ۴٫۵ میلیارد تومانی حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران

منبع: بــرنا
? افزایش سقف ۴٫۵ میلیارد تومانی حمایت‌های بنیاد ملی علم ایران