بم، شهر بدون مانع برای معلولان/ آثار روحی زلزله هر سال نمایان تر می شود

فت فتو/کرمان رئیس اداره بهزیستی شهرستان بم با اشاره به زلزله سال ۸۲ گفت: اگر چه امروز بم آبادتر و مستحکم تر ساخت شده ولی هر سال که می گذرد آثار تلخ روحی و روانی آن در بحث آسیب های اجتماعی نمایان تر می شود. محمد ابوذری در گفت و گو با فت فتو با […]

فت فتو/کرمان رئیس اداره بهزیستی شهرستان بم با اشاره به زلزله سال ۸۲ گفت: اگر چه امروز بم آبادتر و مستحکم تر ساخت شده ولی هر سال که می گذرد آثار تلخ روحی و روانی آن در بحث آسیب های اجتماعی نمایان تر می شود.

محمد ابوذری در گفت و گو با فت فتو با اشاره به زلزله دلخراش پنج دی ماه سال ۸۲ در بم و گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان این حادثه دلخراش اظهار کرد: اگر چه امروز بم آبادتر و مستحکم تر ساخت شده ولی هر سال که می گذرد آثار تلخ روحی و روانی زلزله در بحث آسیب های اجتماعی نمایان تر می شود .

وی با طرح این پرسش که آیا بعد از زلزله بم در بحث زیرساخت روحی و روانی و آسییب های اجتماعی هم برنامه های کاربردی صورت گرفته؟ افزود: باید بگویم نیاز هر جامعه ای که بحران های طبیعی را تجربه می کند، این است بعد از آن پس لرزه های روحی و روانی دیده شود که این مسئله کار سازمان هایی همچون بهزیستی را سخت تر می کند.

ابوذری به حضور پررنگ روان پزشکان از سراسر کشور در ابتدای زلزله به بم اشاره کرد و افزود: در این بازه زمانی مباحث روان شناختی در نظر گرفته شد که ماهیانه به طور میانگین ۱۰ روانپزشک از سراسر کشور در شهرستان حاضر شده و به مردم مشاوره می دادند که در همین راستا بهزیستی شهرستان هم یکسری مرکز مشاوره را راه اندازی کرد و به تبیین مباحث روان شناختی پرداخت می شد

وی با ابراز تاسف از کمرنگ شدن حضور مشاوران و روان پزشکان در بم تصریح کرد: در حال حاضر بهزیستی پنج مرکز مشاوره دارد و ارائه خدمات می دهد که مهمترین بحث اختلالات پس از سانحه است.

رئیس بهزیستی شهرستان بم با اشاره به اینکه متاسفانه پس از گذشت ۱۹ سال از زلزله هنوز مشکلات و اختلالاتی در بین افراد این جامعه دیده می شود، افزود: این مشکل حتی در بین همکاران دیده می شود چرا اینکه همکاران در زمان زلزله علاوه بر اینکه خود آسیب دیده و عزیزانشان را از دست داده بودند باید به جامعه هدف هم ارائه خدمات می دادند.

وی با اشاره به اینکه با توجه به مشکلات روحی و روانی که امروز در جامعه دیده می شود، نیاز مراکز مشاوره بیشتری در بم وجود دارد، اظهار کرد: یکی از مهمترین پیامدهای زلزله به جز خرابی ساختمان ها و لزوم بازسازی شهر بم، بازسازی روحی و روانی مردم است که سالها به طول می انجامد اما متاسفانه در سال جاری بودجه خاصی که برای بم در نظر گرفته شده بود، پس از اعلام اتمام بازسازی قطع شد.

وی با اشاره به درصد بالای آسیب های اجتماعی و معلولیت های مختلف در شهرستان بم، اضافه کرد: خدمت رسانی به جامعه زلزله زده بم با بازسازی پایان نمی پذیرد و این مسئله باعث تحمیل هزینه های زیادی به سازمان شده و مشکلات فراوانی را در این راستا به وجود آورده است.

ابوذری با بیان اینکه شهرستان بم بیشترین آمار معلولیت استان کرمان را دارد و نیازمند توجه ویژه به معلولین است، گفت: با توجه به بازسازی بعد از زلزله، بم شهر بدون مانع برای معلولان از طرف سازمان بهزیستی کشور معرفی شده است.

رئیس بهزیستی بم با اشاره به اینکه در جوامعی که به سمت صنعتی شدن پیش می روند آسیبهای اجتماعی سرعت بیشتری به خود می گیرند، اظهار کرد: در شهرستان بم نیز مشکلات اجتماعی به صورت تهدیدی جدی جامعه را تحت تاثیر خود قرار داده و برای اینکه این تهدیدها در جامعه جای خود را باز نکند باید با تمام توان نسبت به کنترل و پیشگیری این آسیب ها اقدام نماییم.

وی تصریح کرد: طلاق، اعتیاد، کودکان خیابانی و کار، اختلال هویت جنسی، همسرآزاری و کودک آزاری از آسیب های جدی جوامع امروزی محسوب می شوند.

رئیس بهزیستی شهرستان بم با بیان اینکه مرکز مداخله در بحران های اجتماعی بم (اورژانس اجتماعی) در سال ۸۴ به منظور جلوگیری از بروز آسیب های اجتماعی افتتاح شده، گفت: در سال ۸۷ با اضافه شدن اورژانس های سیار به این مراکز، ساماندهی و کنترل آسیب های اجتماعی روند تازه ای یافت.

انتهای پیام




بم، شهر بدون مانع برای معلولان/ آثار روحی زلزله هر سال نمایان تر می شود

منبع: ایـسنا
? بم، شهر بدون مانع برای معلولان/ آثار روحی زلزله هر سال نمایان تر می شود