برای اولین بار توانستیم ۳۰ محدوده پتانسیل‌دار در پهنه معدنی جبالبارز کشف کنیم

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهر زمین گفت: پهنه جبالبارز از لحاظ توپوگرافی بسیار خشن و غیر قابل دسترس بود که معمولا اینگونه فعالیت‌ها توسط کشورهای متخصص معدنی مورد مشاوره و انجام بود. محمد فلاح در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص چالش‌های معدن کاری گفت: در بسیاری از کشورهای مطرح دنیا، بخش معدنی و […]

مدیرعامل شرکت سنگ‌آهن گهر زمین گفت: پهنه جبالبارز از لحاظ توپوگرافی بسیار خشن و غیر قابل دسترس بود که معمولا اینگونه فعالیت‌ها توسط کشورهای متخصص معدنی مورد مشاوره و انجام بود.

محمد فلاح در گفتگو با سرویس اقتصادی نذیر کرمان در خصوص چالش‌های معدن کاری گفت: در بسیاری از کشورهای مطرح دنیا، بخش معدنی و کشاورزی دو پیشران اقتصادی مهم بشمار می‌آیند و سهم قابل توجهی را در تولید ناخالص داخلی به عنوان شاخص اساسی در تعیین میزان تولید و درآمد ملی کشور به خود اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل سنگ آهن گهر زمین اذعان کرد: یکی از معادن مهمی که می‌تواند به عنوان یکی از ارکان کارآمد اقتصادی کشور در رشد صادرات غیر نفتی سهم متناسبی بدست آورد، سنگ آهن و عناصر وابسته به آن است.

وی تاکید کرد: شرگت سنگ آهن گهر زمین از سال ۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد و یکی از بزرگترین معادن روباز اخاورمیانه به شمار می‌رود و با ذخیره‌ای بیش از ۶۴۰ میلیون تن، سالانه حدود ۱۵ میلیون تن سنگ آهن استخراج می‌کند.

فلاح اذعان کرد: سهامداران عمده شرکت سنگ آهن گهر زمین بدین شرح است؛ شرکت گل‌گهر با ۲۸درصد سرمایه گذاری، گروه مدیریت سرمایه گذاری با ۲۶ درصد ، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با ۱۹ درصد و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۱۸ درصد، و بخش خصوصی نیز با ۷ درصد ارزش سهام این شرکت را به خود اختصاص داده اند.

مدیرعامل گهر زمین تاکید کرد: در حال حاضر واحد خردایش سنگ آهن با ظرفیت ۱۵ میلیون تن در سال مشغول بهره‌برداری است و سه کارخانه تولید کنسانتره به ظرفیت هرکدام ۲ میلیون تن و یک خط گندله سازی به ظرفیت ۵ میلیون تن در مدار تولید قرار داردند.

وی به تخصص جوانان ایرانی بعد از انقلاب نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه بخش دانشگاهی بخصوص در بخش تحصیلات تکمیلی شاهد رشد خوبی از سوی جوانان هستیم و وضعیت کشور نیز از لحاظ دانش فنی در سطح بالایی قرار دارد.

فلاح ادامه داد: یکی از مزیت‌های رقابتی گهرزمین استفاده از همین متخصصان بومی و داخلی است زیرا تجربه ما نشان داده که می‌توان و باید به بخش مهندسی صنعتی و معدنی اعتماد ویژه کرد زیرا اکثر اقدامات ما در این شرکت توسط مهندسین ایرانی و جوانان متخصص شکل می‌گیرند.

مدیرعامل گهر زمین افزود: در حال حاضر ساخت و بومی‌سازی سیستم‌های داخلی و قطعات پیچیده صنعتی و معدنی ما توسط جوانان متخصص متعهد و با دانش فنی بالا ساخته می‌شوند که در همین راستا ما توانسته‌ایم قطعات پیچیده و سختی مانند آسیاب‌ها، استاکر و ریکلایمر و غیره… را در داخل بومی‌سازی کنیم.

فلاح اعتماد به دانش و تجربه داخلی را برگ موفقیت و توسعه شرکت گهر زمین عنوان کرد و گفت: در بخش اکتشاف همین اعتماد اتفاقات خوبی را رقم زده است و سبب شد تا ما برای اولین بار توانستیم نزدیک به ۳۰ محدوده پتانسیل‌دار خوب را در پهنه جبالبارز کشف کنیم؛ این محدوده از لحاظ توپوگرافی بسیار خشن و غیرقابل دسترس بود که معمولا اینگونه فعالیت‌ها توسط کشورهای متخصص معدنی مورد مشاوره و انجام بود اما ما در ایران و با توان داخلی این دستاورد مهم را بدست آوردیم.

وی به بزرگترین چالش معدن کاران که نبودن قطعات معدنی اشاره و اذعان کرد: ایران یک کشور معدنی و این صنعت درحال توسعه است و برای طی کردن این مسیر نیاز به تکنولوژی و ماشین‌آلات به روز معدنی دارد، از سوی دیگر تحریم‌ها و موانع گمرکی ورود ماشین‌آلات معدنی به داخل کشور را سخت کرده است.

مدیرعامل گهر زمین ابراز کرد: متاسفانه در حال حاضر ماشین‌آلات موجود در معادن بسیار فرسوده هستند، ضمن اینکه ماشین‌آلات معدنی با مقیاس‌های معدنکاری در معادن ایران تناسب ندارند و معمولا اندازه و استاندارد آنها نسبت به معدن کوچکتر بوده که تهیه و ماشین‌آلات استخراج بر اساس هندسه و ظرفیت معدنکاوی ضروری است.

فلاح به گره گشایی دولت سیزدهم در بخش معدنی اشاره کرد و گفت: در این دولت اتفاقات خوبی رخ داد و با عارضه‌یابی صحیح ورود ماشین‌آلات سنگین معدنی  برای شرکت‌های معدنکار آزاد شد اما مراحل ثبت و سفارش بسیار زمان‌بر و سخت است که باید به چند مورد آنها اشاره کرد.

وی افزود: یکی از چالش‌های خرید ماشین‌آلات معدنی طی شدن دو مسیر تقریبا یکسان و موازی است ابتدا در معاونت معدنی تهران و همزمان در شهرستانی که معدن در آن قرار دارد، گرفتن حقوق گمرکی بالا هم مشکل‌ساز است زیرا اخیرا در اخذ حقوق گمرکی به خریداران و فاکتورهای‌ خرید آنان اعتماد نمی‌شود و این حقوق که توسط کارشناسان گمرک محاسبه می‌شود تقریبا دو برابر قیمت واقعی درج ‌می‌شود.

مدیرعامل گهر زمین اذعان کرد: برای ترخیص موقت کالا نیز یک و نیم برابر قیمت دستگاه ضمانت‌نامه دریافت می‌شود که سبب افزایش هزینه‌های معدنکاری می‌شود که اگر این موارد هم در کنار توجهی که دولت به بخش معدن دارد رفع شود مشکلات معدن کاوی تبدیل به مشوق‌هایی برای اکتشاف و استخراج خواهد شد.

فلاح در پایان خاطر نشان کرد: شرکت سنگ‌آهن گهر زمین با سرمایه‌گذاری در پهنه جبالبارز و با استفاده از دانش و تکنولوژی روز تا آنجا که در دسترس بوده‌ است و تخصص و ظرفیت مراکز دانشگاهی و سازمان انرژی اتمی توانسته عملکرد بسیار مناسبی را در حوزه اکتشافات رقم بزند و ما با تمام سختی‌هایی که وجود دارد در مسیر توسعه گام بر‌داشته و خسته نخواهیم شد.

انتهای خبر/ طهماسبی

 




برای اولین بار توانستیم ۳۰ محدوده پتانسیل‌دار در پهنه معدنی جبالبارز کشف کنیم

منبع:آرمـان
? برای اولین بار توانستیم ۳۰ محدوده پتانسیل‌دار در پهنه معدنی جبالبارز کشف کنیم