بخشنامه‌های متعدد تیر خلاص به صادرات است

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با اشاره به صدور بخشنامه‌های متعدد صادراتی و مشکلات ایجاد شده بر اثر تحریم‌ها و بازگشت ارز حاصل از صادرات،گفت:«در این زمینه با تصمیماتی مواجه می‌شویم که گاهی گمان می‌شود این بخشنامه‌ها عمدا برای ایجاد مشکل در حوزۀ صادارت،تعیین می‌شوند». مجید ضیایی با تاکید بر […]

فردایکرمان – گروه اقتصاد: مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با اشاره به صدور بخشنامه‌های متعدد صادراتی و مشکلات ایجاد شده بر اثر تحریم‌ها و بازگشت ارز حاصل از صادرات،گفت:«در این زمینه با تصمیماتی مواجه می‌شویم که گاهی گمان می‌شود این بخشنامه‌ها عمدا برای ایجاد مشکل در حوزۀ صادارت،تعیین می‌شوند».

مجید ضیایی با تاکید بر این‌که تصمیماتی که اتخاذ می‌شود تیر خلاص به صادرات است،به فاصلۀ بین دلار نیما و دلار آزاد به‌عنوان یکی دیگر از مشکلات صادرات اشاره کرد و افزود:«مقصر این موضوع قطعا صادرکننده نیست اما جور آن را صادرکننده می‌کشد».

به گزارش خبرنگار فردایکرمان،وی در نشست رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران با فعالان اقتصادی استان کرمان که عصر پنج‌شنبه هشتم دی‌ماه برگزار شد،یادآور شد:«صنایع مس شهید باهنر در تولیدات پایین‌دستی ملی مس با اسم ثبتی صنایع جنبی مس حدود ۳۶ سال پیش تشکیل شده که کاتد سرچشمه را می‌گیرد و با یک فرآیند ذوب و ریخته‌گری،به حدود ۳۰ هزار کد محصول تبدیل می‌کند که در بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌شود».

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با بیان این‌که صادرات شرکت تا اوایل سال ۹۸،نزدیک به صفر بود و اصلا توجیه نداشت،گفت:«پس از آن با محوریت و ترغیب رئیس اتاق کرمان،آقای مهندس طبیب‌زاده و پیگیری‌های سازمان صمت،مجوز صادرات برای محصولات مس باهنر صادر شد و دو سال است که مس باهنر صادرکنندۀ نمونه بوده و طی دو سال اخیر حدود ۶۰ میلیون یورو صادرات داشته است».

وی با اشاره به بخشنامه‌های صادرشده درخصوص نوع عرضۀ رقابتی ملی مس،توضیح داد:«محصولات به گونه‌ای محدود عرضه می‌شود که نتیجه این می‌شود که محصولاتی که ما در بورس می‌خریم ۱۰ تا ۱۵ درصد بالاتر از نرخ ال‌ام‌ای (نرخ جهانی) است».

ضیایی افزود:«ریشۀ این موضوع فاصلۀ دلار نیما و دلار آزاد است. مقصر این موضوع قطعا صادرکننده نیست اما جور آن را صادرکننده می‌کشد. این فاصله باید به گونه‌ای پر شود که صادرات محصولات مسی توسط ملی مس انجام شود نه از سوی شرکت‌های دیگر».

وی بیان کرد:«شرکت صنایع مس شهید باهنر تنها شرکتی است که محصولات را به‌صورت فرآوری کامل تولید می کند و تا حدود ۱۵ درصد برای صادرات ارزش افزوده دارد».

مدیرعامل شرکت صنایع مس شهید باهنر با اشاره به صدور دو بخشنامه در آذرماه به‌صورت هم‌زمان،ادامه داد:«اولین بخشنامه ۱۵ آذرماه صادر شد که اعلام کرد شرکت‌های صادرکنندۀ فلزات مانند مس باهنر،کل صادرات‌شان را باید در نیما عرضه کنند،این در حالی‌ست که کاتد مس باهنر را با بخشنامۀ متقابل ۲۰ آذرماه،با نرخ ال‌ام‌ای،ضربدر نیما،ضربدر ۱۰ درصد می‌خریم و تا همین الان ۱۰ درصد آن اگر رقابت نشود،از بین رفته است».

وی خاطرنشان کرد:«از سوی دیگر ملی مس عرضۀ محصول خود را ۱۰ درصد بالاتر از نرخ جهانی انجام می‌دهد و این موضوعات در کنار هم حاشیۀ سود محصولات ما را در صادرات تا ۱۰ درصد منفی می‌کند که در واقع به معنی اتمام صادرات است و من همین‌جا رسما اعلام می‌کنم فاتحۀ صادرات مس باهنر خوانده شده است». /پ

 

 

 




بخشنامه‌های متعدد تیر خلاص به صادرات است

منبع:خبر کرمان
?

بخشنامه‌های متعدد تیر خلاص به صادرات است

:اخبار استان کرمان – اقتصادی