با استفاده از ریتم و رنگ سعی کردم دنیای قدیم را خلق کنم

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: نمایشگاه نقاشی زهره عاقبتی روز گذشته،۲۸ مردادماه،در نگارخانه ارغوان آغاز به‌کار کرد و تا دوم شهریورماه ادامه دارد. در این نمایشگاه ۸۰ اثر در چهار گالری به نمایش گذاشته شده که بیشتر تصاویری از طبیعت و آثار باستانی و تاریخی است. این چهاردهمین نمایشگاه انفرادی زهره عاقبتی است،او تاکنون در ۹۰ […]

فردای‌کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر: نمایشگاه نقاشی زهره عاقبتی روز گذشته،۲۸ مردادماه،در نگارخانه ارغوان آغاز به‌کار کرد و تا دوم شهریورماه ادامه دارد.

در این نمایشگاه ۸۰ اثر در چهار گالری به نمایش گذاشته شده که بیشتر تصاویری از طبیعت و آثار باستانی و تاریخی است.

این چهاردهمین نمایشگاه انفرادی زهره عاقبتی است،او تاکنون در ۹۰ نمایشگاه جمعی شرکت کرده و داور بسیاری از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و همچنین مسئول برگزاری چندین نمایشگاه نیز بوده است.

عاقبتی در حاشیۀ برگزاری این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار نذیر کرمان،بیان کرد:«در نمایشگاه فعلی،بیشتر آثاری از طبیعت،آثار تاریخی کرمان و ارگ بم که به آن علاقه دارم،به تصویر کشیده شده است».

وی افزود:«اعتقاد دارم طبیعت بکر و دست‌نخورده است و رنگ خاص و طبیعی خودش را دارد. زمانی که در فضای اطرافم به طبیعتی برمی‌خورم که بسیار هوشمندانه و باشکوه است همان لحظه کار کشیدن نقاشی را شروع می‌کنم».

این هنرمند نقاش ادامه داد:«در دورۀ چهار سالۀ کرونا که به اطراف کرمان بیشتر سفر می‌کردم به طبیعت توجه داشتم و کار می‌کردم و این نمایشگاه ماحصل این چهار سال است که از بین ۱۸۰ اثر انتخاب شده است».

وی خاطرنشان کرد:«تکنیک به کار رفته در این آثار بیشتر ترکیب مواد با آبرنگ و رنگ روغن است که روی گونی و بوم کار شده و هر گالری به یک تکنیک کاری اختصاص یافته است».

این استاد نقاشی یادآور شد:«تفاوت این نمایشگاه با سایر نمایشگاه‌هایی که برگزار کردم در یک مجموعۀ جدید است و در آن روندی از طبیعت که چهار سال پیش به نمایش گذاشتم تاکنون وجود دارد. آثار این نمایشگاه یک تلاش مضاعف بود و می‌خواستم خودم را محک بزنم و ببینم در این دورۀ چهار ساله چه کارهایی می‌توانم انجام دهم و فکر می‌کنم در دوران کرونا هرکس می‌توانست بهترین کارهای خود را انجام دهد».

وی توضیح داد:«یکی از غرفه‌های این نمایشگاه را به ارگ بم اختصاص دادم و حتی در قسمتی که کارهای دفُرمه شدن (دگرگون‌شدن) بناهای تاریخی است سعی کردم دنیای قدیم را با شیوۀ جدید و با استفاده از ریتم و رنگ خلق کنم که کارهای پر زحمتی هم بوده است».

عاقبتی افزود:«طی این مدت سعی کردم هرچه دوست دارم و از آن لذت بردم را خلق کنم و به نمایش بگذارم تا شاید دیگران هم وجه اشتراکی با آن پیدا کنند و آن‌ها هم بتوانند لذت ببرند».

این استاد نقاشی ضمن تشکر از کسانی که در نمایشگاه حضور پیدا کردند،گفت:«در دوران کرونا نمایشگاهی برگزار نشد و در این مدت تعدادی از دوستان را ندیدم که برگزاری نمایشگاه هم بهانه‌ای برای دیدن کارها است و هم سبب تجدید دیدار می‌شود».

وی ادامه داد:«همچنین شاید این نمایشگاه باب شروع نمایشگاه‌های دیگر باشد تا با هم بیشتر در اراتباط باشیم و جمع هنرمندان را به‌صورت منسجم در کنار هم داشته باشیم».

عاقبتی با بیان این‌که جامعه به هنرِ هنرمند نیاز دارد،یادآور شد:«هنرمند باید به شرایط جامعه دستبرد بزند و مشکلات را بیان کند اما الان شرایط جامعه روی هنرمند سرکوب شده و حالت انزوا و گوشه‌گیری که در برخی هنرمندان دیده می‌شود به دلیل این است که کاری را نمی‌توانند بفروشند یا به نمایش بگذارند و این‌ موارد علت ناراحتی خیلی از هنرمندان است».

این هنرمند نقاش افزود:«باید انجمن صنفی نقاشان به‌صورت خیلی قوی با حضور کسانی که حریم هنر را بدانند و اهل هنر و زیباشناسی باشند شکل بگیرد تا مسائل و مشکلات را پیگیری کنند و تشکلی به‌صورت جدی برای دور هم جمع شدن هنرمندان ایجاد شود تا در شرایطی که مشکلات مردم را احاطه کرده است،به آرامش برسیم».

 

خانم عاقبتی نقاش خوب و بی‌ادعایی است

استاد ایرج یزدان‌پناه هنرمند پیشکسوت نقاشی کرمان که در افتتاحیۀ نمایشگاه حضور داشت،هنگام بازدید از آثار نقاشی به نمایش گذاشته شده،با بیان این‌که آثار خانم عاقبتی در این نمایشگاه قابل تحسین است،گفت:«با وجود این‌که ایشان تجربی‌کار است و ادعای زیادی در زمینۀ نقاشی ندارد کارهای ارائه شده،از بسیاری نمایشگاه‌هایی که دیدم خیلی بهتر بود».

وی ادامه داد:«منظره‌هایی که از طبیعت کشیده شده،آزادی قلم و طراحی و رنگی که در آثار به کار رفته است،آدم را جذب می‌کند».

استاد پیشکسوت نقاشی افزود:«ایشان نقاش خوب و بی‌ادعایی است و همت وی برای برگزاری نمایشگاه بسیار قابل‌تقدیر است».

وی خاطرنشان کرد:«ایشان از سال ۶۶ و تا این اواخر همکار و همراه من بود که هم تعلیم می‌داد و هم کار می‌کرد و اگر به چشم مقایسه نگاه کنیم،پیشرفت کار ایشان بسیار خوب بوده است».

 

خانم عاقبتی مدام در حال تجربه است

محمدرضا هاشمی‌نژاد هنرمند گرافیست نیز در حاشیۀ افتتاحیۀ این نمایشگاه نقاشی،یکی از ویژگی‌های خانم عاقبتی را بی‌قراری وی بیان کرد:«خانم عاقبتی می‌توانست در یک نقطه بایستد و به مسیر کاری خود ادامه دهد اما شاهد بودم که مرتب مسیر را تغییر داده و مدام در حال تجربه کردن و بازنگری در کارهایش است».

وی با اشاره به بازدیدش از آثار نمایشگاه،روند کلی کار این هنرمند نقاش را مثبت ارزیابی کرد و ادامه داد:«عوامل مختلفی در این‌که یک هنرمند نتواند جایگاه خود را تثبیت کند وجود دارد،ازجمله این‌که هنرمند نمی‌داند مخاطب کدام‌یک از کارهای او را دوست دارد تا آن مسیر را ادامه دهد».

هاشمی‌نژاد افزود:«فروش کار می‌تواند برای هنرمند مشخص کند که کدام قسمت از کار را باید بیشتر ادامه دهد و در آن نقطه تثبیت شود».

وی خاطرنشان کرد:«خانم عاقبتی در یک بخش تثبیت نشده است اما پر از انگیزه،استعداد و عشق کار می‌کند و دوست دارد کارهای جدید را تجربه کند».

این هنرمند گرافیست گفت:«خانم عاقبتی دنبال یک جهان‌بینی است و گاهی نیز به این هدف رسیده اما چون به شناخت خود اعتماد ندارد،سعی می‌کند از زوایای دیگر هم به نقاشی نگاه کند».

وی در پایان تاکید کرد:«خانم عاقبتی از بهترین هنرمندانی است که در کرمان می‌شناسم زیرا مستدام در حال کار هنری است و با عشق و علاقه کار می‌کند». /پ

 

 

 




با استفاده از ریتم و رنگ سعی کردم دنیای قدیم را خلق کنم

منبع:خبر کرمان
?

با استفاده از ریتم و رنگ سعی کردم دنیای قدیم را خلق کنم

:اخبار استان کرمان – فرهنگ