باید رویکرد جدیدی برای صادرات انتخاب کنیم

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان با بیان این‌که کالاهای صادراتی و آمار و ارقام نشان می‌دهد نسبت به سال قبل، بازارها محدودتر شده و کالاها تکراری و عمدتا بر پایه‌ی منابع است و صادرکنندگان هم نه تنها اضافه نمی‌شوند بلکه روزبه‌روز به دلایل متعددی […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: رئیس اتاق کرمان در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان با بیان این‌که کالاهای صادراتی و آمار و ارقام نشان می‌دهد نسبت به سال قبل، بازارها محدودتر شده و کالاها تکراری و عمدتا بر پایه‌ی منابع است و صادرکنندگان هم نه تنها اضافه نمی‌شوند بلکه روزبه‌روز به دلایل متعددی کاهش پیدا می‌کنند و حتی اشتیاق تکمیل فرم و مشارکت در ارزیابی صادرکننده‌ی نمونه را هم ندارند، گفت: «باید تحلیل شود که چرا این مشکل پیش آمده و چه کاری می‌توان برای رفع دغدغه‌ی صادرکنندگان در استان انجام داد؟».

سیدمهدی طبیب‌زاده همچنین با بیان این‌که استراتژی که کانون توجه خود را همسایگان قرار بدهیم استراتژی اشتباهی است، گفت: «همه‌ی همسایگان کشور ما فقط ۵ درصد از مراودات بین‌المللی را دارند و هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند به عنوان بازار هدف استراتژیک کشور باشند».

وی گفت: «باید مراودات تجاری را به جز همسایگان با بازارهای دوردست و کشورهای نوظهور در آفریقا و هندوستان که ظرفیت‌های خوبی هستند با تحلیل اقتصادی و دیپلماسی اقتصادی فعال کرد و با تقویت بنیه‌ی اقتصادی استان به بازارهای شرق آسیا، اروپا و آفریقای شمالی نیز دست پیدا کرد».

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، وی پنج‌شنبه پنجم اسفندماه در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان با طرح این پرسش که آیا کاری که سال گذشته در همایش روز صادرات انجام دادیم منجر به رفع مشکل و رفع دغدغه‌های صادرکنندگان شده است؟؛ بیان کرد: «آیا نسبت به سال گذشته، تعداد صادرکنندگان اضافه شده است؟ آیا بازارهایی که داشتیم متعدد شده است؟ آیا حجم کالاهایی که صادر می‌کردیم اضافه شده و نوع آن‌ها فرق کرده است؟».

وی افزود: «مشاهده‌ی لیست صادرکنندگان، کالاهای صادراتی و آمار و ارقام نشان می‌دهد هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است؛ بازارها محدودتر شده و کالاها تکراری و عمدتا بر پایه‌ی منابع است و صادرکنندگان هم نه تنها اضافه نمی‌شوند بلکه روزبه‌روز به دلایل متعددی کاهش پیدا می‌کنند و حتی اشتیاق تکمیل فرم و مشارکت در ارزیابی صادرکننده‌ی نمونه را هم ندارند».

طبیب‌زاده ادامه داد: «چه اتفاقی افتاده که این مسائل پیش آمده است؟ باید این موارد را تحلیل کنیم تا سال آینده که این مراسم برگزار می‌شود اعلام کنیم این مشکلات را از صادرکنندگان حل کردیم، این بازارها اضافه شده و این کالاها ارزش‌شان بالاتر رفته است و این تغییرات اساسی در صادرات اتفاق افتاده است».

وی با بیان این‌که رسیدن به صادرات ۱۰ میلیارد دلاری در استان کرمان قابل دسترسی است، اظهار کرد: «رسیدن به این هدف در همین شرایط فعلی و در کوتاه‌مدت به راحتی قابل دسترسی است».

رئیس اتاق کرمان خاطرنشان کرد: «اگر ادعا داریم ۱۰ میلیون تن شمش فولادی در استان کرمان در حال تولید است یا در آستانه‌ی رسیدن به آن‌ هستیم و اگر می‌گوییم تا ۴۰۰ هزار تن مس کاتدی در مجموعه‌های مس در حال تولید است، اگر می‌گوییم ظرفیت بسیار زیادی در خدمات فنی و مهندسی داریم و ۵ تا ۶ میلیارد دلار در حال حاضر ظرفیت محصولات معدنی فرآورده‌های معدنی داریم، پس می‌توانیم به این عدد دست پیدا کنیم».

وی افزود: «همیشه کرمان بیش از یک میلیارد دلار صادرت پسته داشته که امکان افزایش آن با تمهیداتی وجود دارد، ظرفیت بسیار زیادی در خدمات فنی و مهندسی است و برآورد من این است که حداقل ۲ میلیارد دلار می‌توان در این بخش صادرات داشت و در کنار آن با توریست درمانی، گردشگری، فرش و سایر صنایع، ۱۰ میلیارد دلار به راحتی در کرمان در کوتاه مدت قابل دسترسی است».

طبیب‌زاده ادامه داد: «با تنوع محصولات صادراتی، افزایش سطح تکنولوژی، تولید محصولات دانش بنیان که ارزش افزوده‌ی بیشتری داشتند تا میان‌مدت می‌توان به ۲۰ میلیارد دلار صادرات دست یافت».

وی تاکید کرد: «این اعداد آرمانی نیست، واقعی است و نیاز به برنامه، باور و زیرساخت دارد».

رئیس اتاق کرمان ادامه داد: «در دراز مدت هم حتما استان پتانسیل بسیار زیادی دارد اما همیشه ما حرف‌هایی را تکرار می‌کنیم و به ۲٫۲ میلیارد دلار صادرات دل خوش می‌کنیم و می‌گوییم استان اول صادراتی هستیم، نباید به این بسنده کرد. استان پتانسیل‌های زیادی دارد اما نیاز به کار دارد».

وی خاطرنشان کرد: «باید رویکرد جدیدی برای صادرات انتخاب کنیم. شعار هر تولیدکننده یک صادرکننده باشد، یک فاجعه است، رقابت‌های غیرسازنده‌ای که در بازارهای بین‌المللی شاهد بودیم باعث افت قیمت شده است، صادرات یک کار حرفه‌ای است و باید به شرکت‌های مدیریت صادرات واگذار شود».

طبیب‌زاده بیان کرد :«باید حداقل تا سال آینده، شرکت مدیریت صادرات شمال و جنوب استان تشکیل، و برای چند کالای اساسی برنامه‌ریزی شود».

وی گفت: «نمی‌توان با نرخ‌های تسهیلات بانکی که به صادرات پرداخت می‌شود رقابت کرد، نرخ ۱۸ درصد و حداقل ۱۴ درصد چند برابر نرخ کارمزد رقبای ماست و با این نرخ تسهیلات نمی‌توان در بازارهای هدف رقابت کرد».

رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که در استان کرمان هنوز یک شرکت حمل‌‌ونقل بین‌المللی برای صادرات نداریم، اظهار کرد: «این‌ها باید در بخش خصوصی، بخش مدیریت صادرات و تشکل‌های صادراتی انجام شود».

وی ادامه داد: «ما در هندوستان با عربستان و اردن برای خرما رقابت می‌کنیم در حالی که تعرفه‌ی ورود ما به بازار هندوستان چند برابر عربستان است. این در اختیار صادرکننده‌ی خرما نیست و باید در حاکمیت و مراودات سیاسی و دیپلماسی اقتصادی حل شود».

طبیب‌زاده افزود: «اگر انتظار است که ما در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشیم بایستی فضای کسب‌وکار صادرات متناسب با کار باشد تا حداقل ما بتواینم در شرایط برابر با رقبای خود کار کنیم».

وی با بیان این‌که صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و تصمیمات غیرکارشناسی تاثیر بسیاری بر روند صادرات دارد، یادآور شد: «ما حاضریم در اتاق بازرگانی تحلیل واقع‌بینانه‌ای از سیاست‌های ارزی از سال ۹۷ به بعد انجام دهیم تا مشخص شود که آورد این تصمیم خلق‌الساعه در کشور چه بوده و چه آسیبی به صادرات رسانده است».

رئیس اتاق کرمان با بیان این‌که صادرکنندگان به‌نام و صاحب برند را از رده خارج کردیم، افزود: «باید مشخص شود در قبال این ضربه‌ای که به صادرات خورده ما چه دستاوردی داشتیم، این باید تحلیل شود اگر دستاورد داشته ما هم قانع می‌شویم و می‌گوییم تصمیم درستی بوده اما اگر اشکال بوده چرا تحلیل نشده است».

وی در ادامه با بیان این‌که استراتژی که کانون توجه خود را همسایگان قرار بدهیم استراتژی اشتباهی است، گفت: «همه‌ی همسایگان کشور ما فقط ۵ درصد از مراودات بین‌المللی را دارند و هیچ یک از آن‌ها نمی‌توانند به عنوان بازار هدف استراتژیک کشور باشند».

طبیب‌زاده ادامه داد: «غیر از توجه به همسایگان باید بازارهای دوردست و کشورهای نوظهور در آفریقا و هندوستان که ظرفیت‌های خوبی هستند را مد نظر داشته باشیم به شرط این‌که تحلیل اقتصادی شود و دیپلماسی اقتصادی فعال شود».

وی بیان کرد: «شرق آسیا، اروپا و آفریقای شمالی می‌توانند اهداف ما باشند به شرط این‌که بنیه‌ی صادراتی استان را تقویت کنیم و تولید صادرات‌محور باشد که در این‌صورت بحث رقابت‌پذیری شکل می‌گیرد».

وی در پایان خاطرنشان کرد: «صادرات پسته در ۱۱ ماهه‌ی امسال ۳۵ درصد و خرما ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است». /پ




باید رویکرد جدیدی برای صادرات انتخاب کنیم

منبع: خبر کرمان
?
باید رویکرد جدیدی برای صادرات انتخاب کنیم

: اخبار استان کرمان – اقتصادی