باید از تولید کنندگان پسته در مقابل مشکلات مختلف حمایت کرد

۰۷ / ۰۳ / ۱۴۰۳ – ۱۳:۲۹:۲۹ نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها: اگر وضعیت همینگونه پیش برود تا ۱۰ سال آینده، تقریبا اثری از محصول پسته در کرمان باقی نمی ماند عضو شورای عالی استان ها گفت: پسته یک مزیت اقتصادی برای ارزآوری غیر نفتی در کشور است و باید این مزیت را گسترش […]



نماینده کرمان در شورای عالی استان‌ها:




اگر وضعیت همینگونه پیش برود تا ۱۰ سال آینده، تقریبا اثری از محصول پسته در کرمان باقی نمی ماند


عضو شورای عالی استان ها گفت: پسته یک مزیت اقتصادی برای ارزآوری غیر نفتی در کشور است و باید این مزیت را گسترش داد و از تولید کنندگان پسته در مقابل مشکلات مختلف حمایت کرد. بسیاری از پسته کاران خرده مالک هستند که با فروش محصول باغ خود نمی توانند از پس هزینه های یک سال زندگی شان برآیند.

به گزارش نذیر کرمان، غلامرضا پوربلوچی با اشاره به مشکلات باغداران پسته در استان کرمان، گفت:  حدود دو دهه قبل، از یک درخت پستۀ بالغ در سال حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلو پستۀتر برداشت می شد اما در حال حاضر، نهایت ۳۰ کیلو پسته برداشت می شود و اگر وضعیت به همین منوال پیش برود، تا ۱۰ سال آینده، تقریبا اثری از محصول پسته در استان باقی نمی ماند.

وی افزود: مهم ترین دلیل کاهش محصول پسته، خسارات مختلفی است که در سال های اخیر بر اثر تغییر اقلیم به درختان پسته وارد شده است. به طور مثال، در فصول سرد که درخت نیاز به سرمای زیر صفر دارد، هوا بهاری می‌شود، اما در اوایل بهار که موقع باز شدن جوانه های پسته است، ناگهان با سرمای شدید، تمام دسترنج یک سالۀ پسته کار نابود می شود.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: هزینه نگهداری و تیمارداری درختان پسته سر به فلک کشیده است؛ قیمت سموم، کودهای حیوانی، شیمیایی و دستمزد کارگر در ۲ سال اخیر  پنج تا ۶ برابر شده در حالی که قیمت پسته بر خلاف آنچه گفته می شود برای کشاورز نهایت ۲ برابر شده که همان هم به دلیل از بین رفتن محصول عایدی چندانی برای پسته کاران ندارد.

پوربلوچی اظهار داشت: پسته یک مزیت اقتصادی برای ارزآوری غیر نفتی در کشور است و باید این مزیت را گسترش داد و از تولید کنندگان پسته در مقابل مشکلات مختلف حمایت کرد. بسیاری از پسته کاران خرده مالک هستند که با فروش محصول باغ خود نمی توانند از پس هزینه های یک سال زندگی شان برآیند.

نماینده کرمان در شورای عالی استان ها اضافه کرد: با توجه به طولانی بودن دوره بهره‌‌‌برداری و درآمدزایی پسته برای کشاورزانی که درآمد دیگری ندارند، هزینه‌‌ نگهداری این محصول بسیار بالا است و دلالان نیز در این میان جولان می دهند. برخی کشاورزان نمی‌توانند کودهای گران‌قیمت را خریداری کنند و ترجیح آنها استفاده از کودهای حیوانی با قیمت بسیار پایین است که در این صورت کیفیت پسته کاهش می‌یابد. بنابراین این مسائل موجب افت جدی تولید پسته شده و برای بهبود وضعیت این صنعت حمایت از پسته‌کاران ضروری است.



انتهای پیام/





نرم افزار موبایل نذیر کرمان

نرم افزار موبایل نذیر کرمان


تلگرام خبر

رایتل

همراه اول - همراه مکانیک -آچاره


باید از تولید کنندگان پسته در مقابل مشکلات مختلف حمایت کرد

منبع: ایـلنا
? باید از تولید کنندگان پسته در مقابل مشکلات مختلف حمایت کرد