بانک مرکزی مساعدت نکند با توقف تولید لاستیک مواجه خواهیم شد

مدیرعامل گروه صنعتی بارز گفت: در حالی که مصرف روزانه ارزی ما ۱۰ میلیون یورو در ماه است اما طی ۵ ماه گذشته فقط ۲۰ میلیون یورو ارز به ما تخصیص یافته است. جمال میرزایی در گفتگو با سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» به مشکلات این صنعت اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکلی که امروز ما […]

مدیرعامل گروه صنعتی بارز گفت: در حالی که مصرف روزانه ارزی ما ۱۰ میلیون یورو در ماه است اما طی ۵ ماه گذشته فقط ۲۰ میلیون یورو ارز به ما تخصیص یافته است.

جمال میرزایی در گفتگو با سرویس اقتصادی «نذیر کرمان» به مشکلات این صنعت اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکلی که امروز ما دچار آن شده‌ایم بحث تامین ارز مورد نیاز برای صنعت لاستیک‌سازی است.

مدیرعامل گروه صنعتی لاستیک بارز در کشور ادامه داد: ارز مورد نیاز ما جهت خرید مواد اولیه تولیدلاستیک را بانک مرکزی  تامین می‌کند که از دی‌ماه سال گذشته به صورت قطره چکانی به ما تحویل می‌شود.

وی تاکید کرد: ما عددی نزدیک به ۱۰ میلیون یورو در ماه نیاز ارزی داریم که متاسفانه در ۵ ماه گذشته تا کنون نزدیک به ۲۰ میلیون یورو ارز دریافت کرده‌ایم که این شرایط را برای ما سخت کرده است.

میرزایی با اشاره به میزان تولید لاستیک در سطح کشور عنوان کرد: سال گذشته نزدیک به ۱۳۰ هزار تن لاستیک تولید کردیم که ۹۲ هزار تن آن در کرمان و ۳۸ هزار تن در کردستان تولید شده است و ۱۲۰ هزار تن نیز واردات کشور است که قصد داریم آن را به صورت پروژهای توسعه دهیم تا واردات کاهش یابد.

مدیر عامل گروه صنعتی لاستیک بارز در کشور تاکید کرد: در واحد کرمان روزانه ۲۸۰ تن تولید  تایرهای مختلف داریم که اعم از رادیال سواری ۱۲ هزار حلقه و رادیال باری ۱۲۰۰ حلقه در روز است.

وی اذعان کرد: پروژه توسعه‌ای تولید ما به این صورت تعریف شده است که ۴۴ هزار تن به تولید کرمان، ۵۰هزار تن در الیگودرز و یک ۱۴ هزار تنی هم در مجموعه کردستان ما افزایش تولید رخ خواهد داد.

میرزایی اذعان کرد: صادرات این مجموعه به دلایلی که تقاضا در کشور افزایش یافته است، عملا متوقف شده است و تامین ارز برای ما کار خیلی سختی شده است آنهم برای موادی که نیاز به واردات دارد.

وی افزود: ۳۰ درصد از مواد اولیه مورد نیاز برای تولید لاستیک وارداتی است که برای خرید این میزان مواد اولیه حدود ۱۰ میلیون یور رو در ما نیازارزی داریم ضمن اینکه بانک مرکزی هم تامین ارز را به موقع انجام نمی‌دهد

مدیرعامل گروه صنعتی بارز به مشکلات ارزی این واحد تولیدی اشاره و افزود: کاهلی بانک مرکزی در تامین ارز هم زمان‌بر شده است و هم به علت تغییر کارگزارهایی که هر چند وقت یکبار تغییر کرده و مورد جدید تعیین می‌شود ما مجبوریم سیکل تامین را از ابتدا طی کنیم که این دو عامل زمان و تغییر کارگزاران سبب شده تا ما ارز مورد نیاز خود را نتوانیم دریافت کنیم

میرزایی اضافه کرد: ما از مسئولین در سطح کشور بخصوص مدیر بانک مرکزی  در این عرصه استدعا داریم که هرچه سریعتر این مشکلات را مرتفع کنند زیرا اکنون ما در نقطه بحرانی قرار گرفته‌ایم.

وی افزود: ما تولید را متوقف نکرده‌ایم و خرید را به صورت مستمر انجام می‌دهیم اما آنچه سبب ایجاد مشکل شده است، خرید امانی ماست که آن هم دچار خلل شده است زیرا ما کالا را به صورت امانی از تامین کننده مواد اولیه خارجی دریافت می‌کنیم.

مدیرعامل گروهه صنعتی بارز اذعان کرد: متاسفانه به علت خلف وعده‌ای که با تامین کننده خارجی داشتیم، به این علت که به موقع نتوانستیم ارز مورد نیاز را تامین و به فروشنده مواد اولیه بپردازیم، سبب شده است که بحران تامین مواد اولیه ما افزایش پیدا کند.

میرزایی خاطر نشان کرد: ما مصرف بالایی داریم به این صورت که روزانه نزدیک به ۱۰۰ تن فقط کائوچوی طبیعی مصرف می کنیم بنابراین تامین نشدن به موقع ارزی سبب می‌شود شرایط ما برای تولید در نقطه حساس و آسیب پذیر قرار دهد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگرچه ما سعی کرده‌ایم که مواد اولیه را هرچند گران اما به موقع تامین کنیم تا در زمینه تولید دچار مشکل نشویم اما با ادامه دار شدن این روند در تزریق نشدن به موقع ارز به زودی با توقف تولید روبه‌رو خواهیم شد.

انتهای خبر/ طهماسبی




بانک مرکزی مساعدت نکند با توقف تولید لاستیک مواجه خواهیم شد

منبع:آرمـان
? بانک مرکزی مساعدت نکند با توقف تولید لاستیک مواجه خواهیم شد