بانویی که با تولیدات بومی از گوهر ناب حجاب حراست می‌کند

طیبه خاوند بانوی کارآفرین رودباری که با تولید لباس‌های بومی علاوه بر حفظ فرهنگ بومی از گوهر ناب حجاب حراست می‌کند.  به گزارش نذیر کرمان، رنگ‌های شاد و نقش و نگارهای متنوع به کار رفته در لباس‌های محلی علاوه بر جنبه‌های زیباشناختی، آرامش روحی و روانی را برای فرد به ارمغان می‌آورد.     جنوب […]

طیبه خاوند بانوی کارآفرین رودباری که با تولید لباس‌های بومی علاوه بر حفظ فرهنگ بومی از گوهر ناب حجاب حراست می‌کند.

 به گزارش نذیر کرمان، رنگ‌های شاد و نقش و نگارهای متنوع به کار رفته در لباس‌های محلی علاوه بر جنبه‌های زیباشناختی، آرامش روحی و روانی را برای فرد به ارمغان می‌آورد.

 
 
جنوب کرمان از جمله مناطقی است که به دلیل حضور اقوام مختلف به گنجینه فرهنگ‌ها شهرت یافته و جلوه این رنگین کمان فرهنگی و تنوع قومی را بخصوص در لباس محلی آنان بیشتر می‌توان دید.
 
 
لباس های سنتی زنان رودبار جنوب، اصیل و ایرانی است که طرح و نگار نقش بسته بر آن، چشم‌ها را به میهمانی طبیعت می‌برد و این نقش نمادی است که پیشینه دیرینه دارد.
 
 
زنان و دختران این دیار در درازای تاریخ پوشش اصیل خود را که گویا هویت آنان است حفظ کرده‌اند و به عنوان میراثی گران سنگ، پشت به پشت به نسل بعدی منتقل کرده‌اند و جالب است بدانید تمام این نقش‌ها به دست بانوان هنرمند و کارآفرین همین شهرستان بر روی پارچه‌ نقش می‌بندد.
 
 
در این بازار شلوغ و پر رنگ و لعاب پوشاک یکی از مشکلاتی که بیشتر خانواده‌ها با آن مواجه هستند تهیه پوشاک مناسب با مؤلفه‌های عفاف و حجاب است.
 
 
این روزها دسترسی به محصولات مناسب در حد و شأن یک بانوی مسلمان ایرانی بسیار سخت به نظر می‌رسد و کمتر محجبه‌ای‌ست که از گشت و گذار در بازار و پیدا نکردن لباس مناسب با معیارهای دینی گله نداشته باشد.
 
 
در این بازار شلوغ هستند کسانی که علاوه بر کارآفرینی دغدغه حفظ فرهنگ و پوشش بومی را دارند.
 
 
طیبه خاوند بانوی کارآفرین رودباری در گفتگو با خبرنگار رودبار ما گفت: با توجه به هجمه شدید غرب بر سر حجاب، تنها را مقابله با هجمه دشمنان احیا و ترویج فرهنگ بومی است.
 
 
وی بیان کرد: اگر سری به بازار بزنیند دیگر کمتر لباس‌های پوشیده می‌بینید، همین نیاز در چندسال اخیر سبب شد که کار آموزش صنایع دستی را در شهرستان رودبار جنوب به صورت جدی پیگیری کنم.
 
 
وی افزود: تمام هدف من از آموزش صنایع دستی این است که پایه و اساس خانواده محکم بماند و خانم‌ها در کنار خانواده و آئین همسر‌داری و فرزند داری درآمدی را هم برای خودشان داشته باشند.
 
 
این بانوی کارآفرین رودباری ادامه داد: در کار و تولیدات خود تنها به طرح و نقش‌های لباس‌های محلی اکتفا نمی‌کنیم بلکه از طرح‌های تلفیقی سوزن دوزی و گلابتون دوزی در کارهای خود استفاده می کنیم که مورد پسند عموم شده است.
 
 
وقتی یک هنرمند شروع به خلق یک اثر هنری می کند به طور حتم، دست و ذهنش درگیر است چرا که طرح‌ها و نقش‌های یک اثر نتیجه تفکر انتزاعی هنرمند است که ریشه در باورها و دیده‌هاش دارد. از طرف دیگه دست هنرمند به کمک ذهن آمده و ایده فوق‌العاده را اجرا می‌کند.
 
 
پس وقتی به یک اثر هنری می‌نگریم باید تا اعماق ذهن خالق آن اثر سفر کنیم و به باورها و دیده‌های آن برسیم و این را می‌توان در آثار هنری زنان رودبار جنوب که توسط هنرمندان خلق شده است، یافت.
 
 
چه زیبا که این هنر در هم آمیخته و اثری تولید شود که وقتی در معرض دید عموم قرار گرفت، فرهنگ گذشتگان به آیندگان ما انتقال یابد و این نیازمند هنرمندانی است که در این عرصه فعالیت می‌کنند.
 
 
منبع: رودبار ما
انتهای خبر/پورحیدر




بانویی که با تولیدات بومی از گوهر ناب حجاب حراست می‌کند

منبع:آرمـان
? بانویی که با تولیدات بومی از گوهر ناب حجاب حراست می‌کند