بازسازی مناطق سیل‌زده شمال کرمان پشت سد انتظار نماند

کرمان- فت فتو- مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمان می‌گویند برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده سیل یک ماه پیش در استان منتظر تصویب اعتبارات و تخصیص از سوی دولت نماندند و از محل اعتبارات داخلی، آواربرداری و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده سیل در مناطقی مثل کوثرریز رفسنجان که شدت آسیب بالایی را داشت آغاز کرده‌اند. به گزارش […]

کرمان- فت فتو- مسئولان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرمان می‌گویند برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده سیل یک ماه پیش در استان منتظر تصویب اعتبارات و تخصیص از سوی دولت نماندند و از محل اعتبارات داخلی، آواربرداری و بازسازی واحدهای آسیب‌دیده سیل در مناطقی مثل کوثرریز رفسنجان که شدت آسیب بالایی را داشت آغاز کرده‌اند.

به گزارش فت فتو، اوایل مرداد امسال سامانه مونسون به عنوان یکی از پرقدرت ترین سامانه‌های بارشی پس از فعالیت‌های کوتاه در جنوب استان کرمان بارش‌های سیل آسایی در شمال این استان رقم زد؛ بارش‌هایی که در مدت کمتر از یک هفته به گفته مسئولان استانی ۲ هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان به مناطق مختلف این استان خسارت وارد کرد.

طبق آیین‌نامه اجرایی بازسازی و نوسازی مناطق مسکونی آسیب دیده ناشی از سیل  و سایر سوانح طبیعی موضوع ماده ۸ قانون اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، در پی وقوع هرگونه سانحه موضوع این آیین نامه در مناطق آسیب دیده  و اعلام وضعیت توسط استانداری، مسئولیت بنیاد مسکن در بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی آن استان آغاز می‌شود؛ مسئولیتی که بنیاد مسکن برای اجرایی کردن آن به مصوبه هیات دولت و تامین اعتبارات لازم نیاز دارد.

جزییات خسارت ها و شروع از خانه های خشت و گلی

با وجود اینکه احداث کامل واحدهای آسیب‌دیده در سیل اخیر بعد از طی فرایند ارائه پیشنهاد بنیاد مسکن و تصویب آن از سوی هیات دولت اتفاق خواهد افتاد اما بازسازی واحدهای با شدت آسیب بالاتر بویژه در مناطقی که ایجاد واحدهای احداثی ضروری‌تر بود و به عبارتی خانه‌های آسیب‌دیده بیشتر خشت و گلی بودند از سوی بنیاد مسکن آغاز شده است. 

بنا بر اعلام مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کرمان عمده خسارت‌ها در سیل اخیر در حوزه آبگرفتگی و تعمیرات ۸۰۰ واحد مسکونی بوده است؛ در این میان واحدهایی هم شدت آسیب بالاتری و نیاز به احداث داشتند.

علی اکبر سلطانی‌نژاد روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فت فتو افزود: برای روستای کوثرریز رفسنجان که عمده واحدهای خسارت دیده احداثی ناشی از سیل در این مکان هستند منتظر مصوبه هیات دولت برای تامین اعتبار بازسازی نماندیم و به فوریت بعد از اتمام امدادرسانی، آواربرداری، نقشه‌برداری، گرفتن پروانه و سایر مسائل اداری انجام شد.

وی با اشاره به اینکه عملیات پی‌کنی و فوندانسیون تمامی واحدهای آسیب‌دیده سیل اخیر در روستای کوثرریز در حال انجام است ادامه داد: بخشی از مبلغ پیشنهادی به هیات دولت برای بازسازی واحدهای آسیب‌دیده سیل اخیر استان کرمان تسهیلات قرض‌الحسنه و بخش دیگر کمک‌های بلاعوض است که تا زمانی که این طرح به تصویب هیات دولت نرسد راجع به عدد آن نمی‌توانیم حرفی بزنیم.

به گزارش فت فتو بیشترین خسارت های ناشی از سیل مردادماه امسال در شمال استان کرمان در شهرستان های رفسنجان، شهربابک و زرند گزارش شده است.




بازسازی مناطق سیل‌زده شمال کرمان پشت سد انتظار نماند

منبع: ایرنـا
? بازسازی مناطق سیل‌زده شمال کرمان پشت سد انتظار نماند