بازدید سرزده دادستان کرمان از ایستگاه مرصاد/شناسایی دقیق قاچاق، پرهیز از معطلی شهروندان

کرمان- فت فتو- دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در برنامه‌ای از پیش اعلام نشده از محل ایست و بازرسی معروف موسوم به مرصاد که از گلوگاه‌های مهم ترانزیتی در جنوب شرق کشور به شمار می‌رود بازدید کرد. به گزارش خبرنگار فت فتو دادخدا سالاری روز یکشنبه در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران […]

کرمان- فت فتو- دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در برنامه‌ای از پیش اعلام نشده از محل ایست و بازرسی معروف موسوم به مرصاد که از گلوگاه‌های مهم ترانزیتی در جنوب شرق کشور به شمار می‌رود بازدید کرد.

به گزارش خبرنگار فت فتو دادخدا سالاری روز یکشنبه در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران توضیح داد که از طرفی این ایستگاه از گلوگاه های مهم اصلی کشف مواد مخدر در استان به شمار می رود و از سوی دیگر به علت اقدامات سنتی و نیز نداشتن امکانات به‌روز، همزمان شاهد معطلی خودروهای عبوری نیز هستیم که با تجهیز این ایستگاه به امکانات روز می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد.

ایستگاه مرصاد در شرق کرمان در مسیر شهر کرمان به سمت شهرهای بم و جیرفت و نیز دیگر استان های جنوبی و شرقی قرار دارد.

دادستان کرمان تصریح کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی کرمان و همجواری با استان های شرقی کشور، بخش عمده ای از قاچاق مواد مخدر از این استان عبور می کند اما تجهیزات و امکانات مبارزه با مواد مخدر در این استان، متناسب با حجم اقدامات مورد نظر نیست.

هزینه های سنگین انسانی، اجتماعی و فرهنگی

سالاری افزود: استان کرمان هزینه های سنگین انسانی، اجتماعی و فرهنگی در حوزه مبارزه با مواد مخدر پرداخت کرده و می طلبد که براساس نگاه ویژه دستگاه ها به حوزه مبارزه با موادمخدر، امکانات مبارزه ای متناسب با نقش استان کرمان نیز تامین شود.
وی با تاکید بر اینکه سال گذشته بیش از ۱۸۲ تن انواع مواد مخدر در استان کرمان کشف شده و براین اساس کرمان رتبه برتر کشوری را کسب کرده است، خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه با موادمخدر وظیفه دارد از محل درآمدهای حاصل از امر مبارزه با موادمخدر، نسبت به تامین امکانات اولیه و به‌روز در ایست بازرسی های استان بویژه مرصاد اقدام کند.

شناسایی دقیق، کاهش معطلی

سالاری همچنین با اشاره به اینکه استان کرمان تولیدکننده مواد مخدر نیست و استان مرزی هم به شمار نمی رود اما براساس تلاش های جهادی و انقلابی دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و نهادهای امنیتی، بیشترین اقدامات مقابله ای کشور در این استان انجام می گیرد، اظهارداشت: ایست بازرسی مرصاد از گلوگاه های اصلی کشف مواد مخدر در این استان به شمار می رود  اما به دلیل اقدامات سنتی و عدم بهره مندی از امکانات به روز، بخش عمده خودروهای عبوری از این محل در برخی موارد تا یک ساعت معطل می شوند.
وی با بیان اینکه معطلی طولانی مدت در ایست بازرسی مرصاد موجب نارضایتی مردم شده است خاطرنشان کرد: این موضوع به صورت ویژه در شورای حفظ حقوق شهروندی دادگستری کل استان کرمان مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد هیاتی متشکل از اعضای این ستاد نسبت به ارزیابی این موضوع و تدوین گزارش مربوطه اقدام کند.

این مسئول قضایی تصریح کرد: در ادامه به مناسبت هفته قوه قضاییه جمعی از اعضای شورای نظارت بر حقوق شهروندی دادگستری استان کرمان از جمله رییس حفاظت و اطلاعات، مدیرکل بازرسی، دبیر هیات نظارت بر حقوق شهروندی، مسئول نظارت و ارزشیابی قضات با محوریت دادستان کرمان با حضور در محل به بررسی میدانی این موضوع پرداختند.
وی ادامه داد: در این بازدید مشخص شد در این محل ضمن آنکه حقوق شهروندی سرنشینان خودروهای عبوری رعایت نمی شود و این افراد گاها در شرایط نامساعد آب و هوایی به نحوی که در زمستان در برخی اوقات دما به منفی ۱۵ درجه می رسد، معطل می شوند، ماموران مبارزه با مواد مخدر نیز وسایل گرمایشی و سرمایشی مناسب را در اختیار ندارند.
وی با اشاره با اینکه در صورت تجهیز ایست بازرسی مرصاد به امکانات مورد نیاز، بازرسی از خودروهای عبوری با دقت و سرعت بسیار بالاتری انجام و از تشکیل صف های طولانی نیز جلوگیری می شود، گفت: با توجه به قرار گرفتن ایست بازرسی مرصاد در مسیر شهرستان های جنوبی استان کرمان به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان صیفی جات و محصولات کشاورزی، در زمان برداشت این محصولات، ترافیک در این ایستگاه افزایش چشمگیری می یابد و صف هایی به طول حدود یک کیلومتر نیز شکل می گیرد.
سالاری خاطرنشان کرد: ستاد مبارزه بامواد مخدر باید به وظیفه خود در قبال تامین تجهیزات موردنیاز این ایست بازرسی عمل کند تا موارد نقض حقوق شهروندی در این حوزه برطرف شود.

به گزارش فت فتو دبیر هیات نظارت بر حقوق شهروندی دادگستری کل استان کرمان نیز گفت: موضوع رسیدگی به وضعیت ایست بازرسی مرصاد در آخرین نشست این شورا مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و از این رو مقرر شد بازدید میدانی و پیگیری موضوع تارسیدن به نتیجه مورد نظر صورت گیرد.
محمدباقر اسلامی افزود: ریاست کل دادگستری استان کرمان نیز دستور لازم را برای پیگیری وضعیت ایست بازرسی مرصاد صادر کرده است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی دادگستری کل استان کرمان یادآور شد: دستگاه قضایی بر اساس وظیفه و بنا به پیگیری های مکرر مردمی، به موضوع ساماندهی وضعیت ایست بازرسی مرصاد ورود کرده است.




بازدید سرزده دادستان کرمان از ایستگاه مرصاد/شناسایی دقیق قاچاق، پرهیز از معطلی شهروندان

منبع: ایرنـا
? بازدید سرزده دادستان کرمان از ایستگاه مرصاد/شناسایی دقیق قاچاق، پرهیز از معطلی شهروندان