بازدید استاندار کرمان از نقطه خروجی کویر لوت

نذیر کرمان/کرمان در نقطه خروجی کویر، قلعه شفیع‌آباد قرار دارد؛ شفیع‌آباد روستایی در استان کرمان است که در کنار جاده نهبندان به شهداد قرار دارد.  استاندار کرمان در ادامه برنامه‌های سفر خود به بخش شهداد، از قلعه شفیع‌آباد دیدن کرد. در ورودی دروازه این قلعه، چند زن نمایشگاه صنایع دستی راه انداخته بودند و یکی از آنها […]

نذیر کرمان/کرمان در نقطه خروجی کویر، قلعه شفیع‌آباد قرار دارد؛ شفیع‌آباد روستایی در استان کرمان است که در کنار جاده نهبندان به شهداد قرار دارد. 

استاندار کرمان در ادامه برنامه‌های سفر خود به بخش شهداد، از قلعه شفیع‌آباد دیدن کرد. در ورودی دروازه این قلعه، چند زن نمایشگاه صنایع دستی راه انداخته بودند و یکی از آنها در حال دوختن پته بود. 

یکی از هنرمندان صنایع دستی پس از توضیح دادن مراحل تولید صنایع دستی و جمع‌آوری گَز به استاندار کرمان، گفت: هرچند تعداد دوزندگان پته شهداد بسیار زیاد است، اما نقش واسطه‌ها در این منطقه بسیار پررنگ شده است.

امیر حسن‌زاده، معاون استاندار کرمان خطاب به این هنرمند گفت: هفته پته در کرمان برگزار می‌شود و لازم است هنرمندان صنایع دستی شهداد در آن نمایشگاه شرکت کنند. 

محمدی، بخشدار شهداد در حاشیه بازدید استاندار کرمان از قلعه شفیع‌آباد، گفت: بخشی از کاروانسرای شفیع‌آباد توسط میراث فرهنگی مرمت شده و این مجموعه که در زمینی به وسعت دو هکتار قرار دارد، آماده واگذار شدن به بخش خصوصی برای احیا و استفاده گردشگری است. 

محمدمهدی فداکار، استاندار کرمان نیز گفت: این قلعه، بسیار بزرگ است و بخش‌هایی از آن سالم مانده است که برای احیای آنها سرمایه‌گذار آورده‌ایم.

وی با بیان اینکه قلعه شفیع‌آباد نقطه خروجی به کویر است، از زیرساخت‌های گردشگری استان کرمان سخن گفت و به مردم ایران پیشنهاد کرد که کرمان را برای سفرهای نوروزی انتخاب کنند.

او افزود: کرمان در نوروز، بهترین منطقه برای گردشگران است، زیرا ضمن داشتن جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی و فرهنگی، آب و هوای معتدلی در نوروز دارد. 

به گزارش نذیر کرمان، در دوره قاجار قلعه شفیع‌آباد که تزئینات آن آجرکاری است در محوطه‌ای پوشیده‌شده با درختان نخل بنا شد. این قلعه محوطه گسترده‌ای دارد که با دیوارهای حفاظتی بلندی پوشیده شده است. برج‌های دیده‌بانی و مراقبتی استوانه‌ای‌شکل هم در چهار گوشه قلعه قرار گرفته است.

از پنجره‌هایی که برای عبور هوا و خنک کردن اتاق‌های کوچک داخل قلعه تعبیه شده‌اند، می‌توان آسمان کویر را به نظاره نشست. پله‌های خیلی باریک و با ارتفاع کم، ما را به پشت‌ بام می‌رسانند تا شاهد چشم‌انداز بسیار زیبای دشت‌های مسطح منطقه باشیم. می‌گویند کاربری قلعه شفیع‌آباد، کاروانسرا بوده است. 

بازدید استاندار کرمان از نقطه خروجی کویر لوت

قلعه یا کاروانسرای شفیع‌آباد یک دروازه اصلی و بزرگ دارد که در بالای آن، چند اتاقک و در دو طرف آن دو برج قرار گرفته است. 

بازدید استاندار کرمان از نقطه خروجی کویر لوت

انتهای پیام




بازدید استاندار کرمان از نقطه خروجی کویر لوت

منبع: ایـسنا
? بازدید استاندار کرمان از نقطه خروجی کویر لوت