بازار رقابتی بین‌الملل جایی برای شرکت‌های کوچک نیست

فردای کرمان – گروه اقتصاد: معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که بازار رقابتی بین‌الملل جایی برای شرکت‌های کوچک نیست، گفت: «حتما باید قدرتمند و با شرکت‌های بزرگ در این بازار ظاهر شویم اما این فرآیند با توجه به ساختارهایی که در اقتصاد ایران شکل گرفته خیلی راحت نیست». نوری افزود: «مجوزها، مشوق‌ها و […]

فردای کرمان – گروه اقتصاد: معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که بازار رقابتی بین‌الملل جایی برای شرکت‌های کوچک نیست، گفت: «حتما باید قدرتمند و با شرکت‌های بزرگ در این بازار ظاهر شویم اما این فرآیند با توجه به ساختارهایی که در اقتصاد ایران شکل گرفته خیلی راحت نیست».

نوری افزود: «مجوزها، مشوق‌ها و یارانه‌هایی که به حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط در طول این سال‌ها شکل گرفته اگر تجمیع می‌شد و با اندیشه‌ی اقتصادی معتبرتری پیش می‌رفتیم شاید نتیجه‌ی بهتری می‌گرفتیم».

به گزارش خبرنگار فردای کرمان، وی در همایش تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان کرمان بیان کرد: «در مجموع سال ۱۴۰۰، هم از حیث سودآوری، هم فروش و هم توسعه‌ی کسب‌و‌کار سال خوبی بوده است».

وی با بیان این‌که در حوزه‌ی تجارت خارجی با سه ناحیه مواجه هستیم، ادامه داد: «در حوزه‌ی داخلی مجموعه باید ارتقا بهره‌وری، تکنولوژی نوین، آموزش، پیدا کردن مواد اولیه‌ی بهتر و ارزان‌تر و تضمین کیفیت، قیمت و زمان مورد توجه قرار گیرد».

نوری بیان کرد: «در سفرهای خارجی معمولا خریداران کالای ایرانی در خصوص کیفیت و قیمت کالاها گلایه‌ دارند و اظهار می‌کنند که کیفیت کالای صادراتی ایرانی دارای اوج بسیار خوبی است اما در آن اوج نمی‌ماند و تعهدات زمانی پایداری نیست و رعایت آن با خدشه مواجه می‌شود».

وی با بیان این‌که کالای ایرانی اگر بخواهد می‌تواند در قله بماند، گفت: «ما قبلا هم این جایگاه را داشتیم و آن را از دست دادیم. در صادرات فنی و مهندسی و صادرات فرش کشور و بسیاری کالاهای دیگر که امروز از آن قله فاصله گرفتیم، باید برگردیم و ببینیم اشتباهات ما چه بوده است».

نوری با بیان این‌که صادرات یک امر فرادستگاهی است، افزود: «در سازمان توسعه تجارت در حوزه‌ی فرامرزی، اقداماتی را شروع کردیم، هم در بحث تعدد رایزنان بازرگانی خارج از کشور و هم تعدد مراکز تجاری خارج از کشور که در این حوزه نیازمند همکاری بیشتر بخش خصوصی هستیم».

وی بیان کرد: «باید به سمتی پیش برویم که بتوانیم مشکلات بازارهای رقابت هدف را برطرف کنیم».

معاون سازمان توسعه تجارت ایران با بیان این‌که تصمیم‌گیری در حوزه‌ی سیاست کلان کار راحتی نیست، گفت: «در حیطه‌ی متغیرهای  کلان که فاصله‌ی بین بنگاه اقتصادی و بازارهای خارجی است، ما یک فضای کسب و کار داخلی داریم، متغیرهایی مانند نرخ تورم، نرخ بهره، نرخ ارز و مالیات و بیمه در این فضا جا می‌گیرند، امیدواریم با ارتباطی که حاکم شده و یکپارچه‌سازی که بین نهادهای حاکمیتی و دولتی شکل گرفته بتوانیم هزینه‌های سربار صادرکنندگان را کاهش بدهیم».

وی ادامه داد: «در بحث جلوگیری و کاهش خروج ارز از کشور موفقیت‌های خوبی کسب کردیم، به‌خصوص در حوزه‌ی محصولات دانش بنیان، دارو و داروهای خاص طی یکی دوسال گذشته بیش از چند میلیارد دلار صرفه‌جویی ارزی داشتیم».

نوری اظهار کرد: «فرآیندها رو به جلو است و آغاز شده و امیدواریم سال آینده خبرهای بهتری داشته باشیم و صادرات را در جایگاه واقعی خود قرار دهیم».




بازار رقابتی بین‌الملل جایی برای شرکت‌های کوچک نیست

منبع: خبر کرمان
?
بازار رقابتی بین‌الملل جایی برای شرکت‌های کوچک نیست

: اخبار استان کرمان – اقتصادی