اوقات فراغت و آسیب شناسی آن

دکتر پوریا جلالی رئیس اداره ورزش و جوانان بافت با اتمام فصل مدارس و دانشگاه‌ها، دغدغه چگونگی گذراندن اوقات فراغت برای والدین، نوجوانان و جوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌گردد. در دنیای امروزی«نحوه گذراندن اوقات فراغت» در میان مردم به علت رشد تکنولوژی و دست یابی به امکانات رسانه ای و دگرگونی‌های فـرهـنـگـی نـاشـی […]

دکتر پوریا جلالی
رئیس اداره ورزش و جوانان بافت

با اتمام فصل مدارس و دانشگاه‌ها، دغدغه چگونگی گذراندن اوقات فراغت برای والدین، نوجوانان و جوانان از اهمیت ویژه ای برخوردار می‌گردد.
در دنیای امروزی«نحوه گذراندن اوقات فراغت» در میان مردم به علت رشد تکنولوژی و دست یابی به امکانات رسانه ای و دگرگونی‌های فـرهـنـگـی نـاشـی از آن و گـذر خانواده‌ها از حالت گستره سنتی به خانواده‌های درونگرا و کم جمعیت از اهمیت ویژه ای برخوردار گردیده است. بسیاری از نوجوانان و جوانان بر این باورند که اوقات فراغت، فرصتی برای خوشگذرانی، تن آسایی و لذت جویی است. آگاه نبودن والدین یا بی توجهی به این مساله، از عواملی است که به این باور دامن می‌زند همچنین بر اثر نبود یا کمبود امکانات تفریحی مناسب برخی از نوجوانان و جوانان نیازهای تفریحی و عاطفی خود را از راه‌های خلاف و غیرمجاز تامین می‌کنند در نتیجه با رواج تفریحات ناسالم، دریچه ای برای ورود جوانان به بزهکاری و انحراف باز می‌شود.
گذراندن اوقات فراغت بدون برنامه ریزی «فراغت بیمارگونه» یا خلا فراغت نام دارد.این نوع فراغت را می‌توان با اتلاف وقت و بیهودگی مترادف دانست که بر اثر آن، مشکلات بسیاری گریبانگیر فرد و جامعه می‌شود. ایستادن سر کوچه و گذر و پرسه زدن بی هدف در خیابان‌ها از شیوه‌های اصلی گذراندن اوقات فراغت بی برنامه است. استفاده بیش از حد از سیستم‌های رایانه ای که گاها حالت اعتیادگونه نیز به خود می‌گیرد علاوه بر مشکلات روحی و اخلاقی، سبب بروز اختلالاتی جدی در سلامت نوجوانان و جوانان نیز می‌گردد.
سن، تحصیلات نوجوان و جوان و والدین آنها، شغل و وضعیت اقتصادی خـانواده‌هـا از عوامل تاثیرگذار در گـذراندن اوقات فـراغت خانواده‌ها می‌باشد و چگونگی گذراندن این اوقات، بازتابی از شرایـط اجتماعی، اقتصادی و فرهنـگی هر جـامعه می‌باشد.
افراد در نوجوانی و جوانی بیش از هر زمان دیگری تمایل به فعالیت‌های ورزشی و هنری دارند به همین دلیل اگر والدین به خوبی استعداد و علایق فرزندان را بشناسند می‌توانند با کمک و حمایت خود، سکوی پرتابی برای موفقیت آینده آنان شوند. ورزش علاوه بر اینکه بر سلامت جسمی‌و روانی فرد بسیار موثر است می‌تواند مانع رفتارهای نامطلوب اجتماعی و فرهنگی افراد نیز بشود.
تـاسـیس بیـش از ۳۰ بـاشـگاه در رشته‌هـای مخـتلـف ورزشی در چهـار سال گـذشـته، برگزاری کلاس‌هـای آمـوزشی هیـات‌های ورزشی، کانون‌های ورزشی آموزش و پرورش، بسیج و سایر ارگان‌های دولتی، احداث بیش از ۱۲ چمن مصنوعی مینی فوتبال در سطح شهر و روستاهای شهرستان، سرمایه گذاری بیش از ۱۵۰ میلیارد ریالی توسط بخش خصوصی در دو سال گذشته با احداث و تأسیس ۳ باشگاه جدید در سطح شهر بافت، ارائه خدمات ورزشی بیش از ۲۵ مکان ورزشی دولتی و خصوصی در سطح شهرستان، ایجاد پایگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی در مجموعه ورزشی شهید شهابی، فعال نمودن هیات ورزش‌های کارگری شهرستان و اجرای برنامه‌های متنوع برای جامعه ورزش کارگری و خانواده‌های آنان در شرکت فولاد بافت، تاسیس باشگاه‌هـا و آکـادمی‌های ورزشی فولاد، شـهرداری و … گوشه ای از تلاش‌های اداره ورزش و جوانان، هیات‌ها و باشگاه‌های ورزشی برای بهینه سازی اوقات فراغت جامعه بوده است.
هر چند می‌دانیم که کمبود امکانات ورزشی، پایین بودن سرانه ورزشی، وضعیت اقتصادی خانواده‌ها، نبود اسپانسر برای اعزام تیم‌های ورزشی به مسابقات و کمبود اعتبار هیات‌های ورزشی از مشکلات عمده در راه شکوفایی استعدادهای نوجوانان و جوانان هم شهری می‌باشد اما با هم و در کنار هم می‌توانیم اوقاتی مفرح، مفید و سالم را برای فرزندانمان ایجاد کنیم.




اوقات فراغت و آسیب شناسی آن

منبع:یـزدان کـرمان
? اوقات فراغت و آسیب شناسی آن