انفعال سوال برانگیز مسئولان/ سونامی امیکرون در خانواده‌های کرمانی

کرمان – کرونا این روزها بیشتر خانواده‌های کرمانی را درگیر کرده این در حالیست که نه محدودیتی وجود دارد و نه تصمیم گیری خاصی برای مهار این بیماری و شکستن زنجیره کرونا اتخاذ شده است. فت فتو – گروه استان‌ها: یک هفته قبل فقط ۴ شهرستان کرمان رنگ زرد و تعداد بستری‌های روزانه بیماری کرونا […]

کرمان – کرونا این روزها بیشتر خانواده‌های کرمانی را درگیر کرده این در حالیست که نه محدودیتی وجود دارد و نه تصمیم گیری خاصی برای مهار این بیماری و شکستن زنجیره کرونا اتخاذ شده است.

فت فتو – گروه استان‌ها: یک هفته قبل فقط ۴ شهرستان کرمان رنگ زرد و تعداد بستری‌های روزانه بیماری کرونا انگشت شمار بود اما با وجود اینکه صدای پای امیکرون می‌آمد هیچ تدبیری اندیشیده نشد، ادامه سفرهای غیر ضروری از استان‌های مختلف به کرمان، برگزاری مراسم عزا و عروسی، برگزاری سینمارهای مختلف، عدم استفاده از ماسک توسط مردم و عادی انگاری مسئولان حالا کار را به جایی رسانده که رنگ آبی از نقشه استان رخت بربسته و زرند هم روز گذشته به عنوان نخستین شهرستان نارنجی استان معرفی شد.

به گفته استاندار کرمان اوج این بیماری هفته آینده در کرمان روی می‌دهد و همه دستگاه‌های مرتبط به خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی باید در آماده باش باشند.

بی عملی برای پیشگیری از شیوع امیکرون

از این شعارها بگذریم در کنار انفعال سوال برانگیز مسئولان برای پیشگیری این بیماری هیچ تصمیم مناسبی برای کنترل امیکرون در استان کرمان اتخاذ نشده است و گویا قصدی هم برای انجام محدودیت‌ها وجود ندارد، مردم نیز این عادی انگاری مسئولان را به زندگی خود تسری داده‌اند.

اما واقعیت‌ها را باید در بیمارستان‌های کرمان، مراکز کرونایی، مراکز تست کرونا و درمانگاه‌های و داروخانه‌ها دید. درخواست برای سی تی اسکن طی چند روز اخیر به شدت بالا رفته و کپسول اکسیژن نیز نایاب شده است، تعداد خانواده‌هایی که به امیکرون مبتلا می‌شوند با یک نگاه و بررسی عادی نیز بسیار بالا رفته است.

در کنار انفعال سوال برانگیز مسئولان برای پیشگیری این بیماری هیچ تصمیم مناسبی برای کنترل امیکرون در استان کرمان اتخاذ نشده است و گویا قصدی هم برای انجام محدودیت‌ها وجود ندارد

شدت سرایت بیماری به حدی است که اگر یک نفر در یک خانواده مبتلا شود در مدت کوتاهی همه اعضای خانواده‌ها گرفتار می‌شوند.

اطلاعات اشتباه نسبت به امیکرون موجب شده وضعیت بدتر شود اینکه گفته می‌شود امیکرون یک سرماخوردگی عادی است وضعیت را بغرنج کرده است، بیماری که به سرماخوردگی عادی تشبیه شده بود حالا در حال به چالش کشیدن نام درمان استان کرمان است.

انفعال سوال برانگیز مسئولان/ سونامی امیکرون در خانواده‌های <a href=کرمانی” height=”414″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2022/01/29/4/4042651.jpg” width=”620″>

۶۰ درصد از تست‌های کرونا در کرمان با سویه امیکرون مثبت می‌شود و میزان مراجعات سرپایی به مراکز کرونایی استان نیز رشد قابل توجهی یافته است.

مدارس، دانشگاه‌های و صنوف مهمترین مراکز تجمع خطر آفرین

با این وجود مدارس و دانشگاه‌های به عنوان مهمترین مراکز تجمعی که بیماری را شیوع می‌دهد باز است و رعایت پروتکل‌ها در صنوف هم به کمترین میزان خود رسیده است.

اکثر مردم تصور می‌کنند در صورت تزریق واکسن دیگر به این بیماری گرفتار نمی‌شوند در صورتیکه واکسن تنها شدت ابتلاء را کاهش می‌دهد.

آنچه که در شرایط فعلی مردم کرمان به آن نیاز دارند نه محدودیت‌های حداکثری بلکه حذف عوامل خطر آفرین از جمله سفرها از استان‌های مجاور که اکثراً در شرایط حاد کرونایی قرار دارند، جلوگیری از برگزاری تجمعات غیرضروری، اعمال مقررات ویژه در ادارات و صنوف و استفاده بیشتر از آموزش‌های مجازی برای مدارس و دانشگاه‌ها در کوتاه مدت برای قطع زنجیره بیماری است.

این روزها اکثر خانواده‌های کرمانی به این ویروس گرفتار شده‌اند اما به دلیل ساده انگاری اکثراً از مراجعه به مراکز کرونایی و تست خودداری می‌کنند، تکرار این وضعیت به موجی شدید از بیماری طی هفته آینده منجر شود. موجی که استاندار کرمان نیز آن را پیش بینی کرده اما تدبیری برای کنترل آن به جز آماده باش مراکز درمانی اندیشیده نشده است.

مردم از ساده انگاری دست بردارند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت این بیمار در کرمان از مردم خواست از ساده انگاری و عادی نگاری پرهیز کنند زیرا موج امیکرون به سرعت استان را در برگرفته است و کرمان پنجمین استان از نظر شیوع این بیماری است.

حمیدرضا رشیدی نژاد ادامه داد: مردم از حضور در هر گونه تجمع غیر ضروری خودداری کنند و افرادی که بیمار شده‌اند در خانه قرنطینه شوند و از خدمات پزشکی مراکز کرونایی استان استفاده کنند و در صورت لزوم به بیمارستان‌های استان معرفی می‌شوند.

وی تصریح کرد: اضطراب و استرس از بیماری را باید از خود دور کنیم، سرعت سرایت امیکرون بسیار بالاست و تنها را رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک می‌توان جلوی این بیماری را گرفت.

سفرهای غیرضروری متوقف شود

وی شیوع کرونا در استان‌های مجاور کرمان و سفرهای غیر ضروری را یکی از مهمترین عوامل ورود این ویروس به کرمان دانست و از مردم خواست از هر گونه سفر غیر ضروری جدا پرهیز کنند.

انفعال سوال برانگیز مسئولان/ سونامی امیکرون در خانواده‌های <a href=کرمانی” height=”413″ src=”https://media.mehrnews.com/d/2021/11/30/4/3974405.jpg” width=”620″>

رشیدی نژاد تکمیل واکسیناسیون را ضروری دانست و گفت: تزریق واکسن از ابتلاء جلوگیری نمی‌کند اما عوارض بیماری را به شدت کاهش می‌دهد و از مرگ و میر ناشی از کرونا جلوگیری می‌کند.

تخت‌های بیمارستان‌ها در حال پر شدن است

وی از آماده باش همه دانشگاه‌های علوم پزشکی کرمان و کادر درمان خبر داد و افزود: تخت‌های بیمارستان‌های کرمان در حال پر شدن است و اکثر این افراد گروه‌های در معرض خطر و بیماران زمینه‌ای و افراد سالمند و یا افرادی که واکسن نزده‌اند هستند.

شهرستان زرند در وضعیت قرمز قرار گرفته است و شهرستان‌های کرمان، سیرجان، رفسنجان و جیرفت در وضعیت نارنجی هستند و پیش بینی می‌شود در صورت ادامه این روند بر تعداد شهرستان‌های قرمز افزوده شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: شهرستان زرند در وضعیت قرمز قرار گرفته است و شهرستانهای کرمان، سیرجان، رفسنجان و جیرفت در وضعیت نارنجی هستند و پیش بینی می‌شود در صورت ادامه این روند بر تعداد شهرستان‌های قرمز افزوده شود.

وی از بستری ۱۵۰ بیمار مبتلا قطعی به کرونا در بیمارستان‌های کرمان خبر داد و گفت: ۵۶ نفر نیز طی ۲۴ ساعت اخیر بستری شده‌اند که کرمان بیشترین سهم را در این زمینه دارد.

وی از تزریق واکسن دوز اول به ۲ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۹۴۰ نفر خبر داد و گفت: اما تزریق واکسن دوز سوم ۵۵۰ هزار و ۵۸۲ مورد می‌باشد که این مساله نگران کننده است و باید افراد مشمول هر چه زودتر برای کامل کردن روند تزریق واکسن اقدام کنند.

کند بودن تزریق واکسن دوز سوم، عدم استفاده از ماسک، برداشتن محدودیت‌های مختلف، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و سفرهای غیر ضروری مهمترین عوامل شیوع کرونا می‌باشد.

کد خبر ۵۴۱۳۳۸۸




انفعال سوال برانگیز مسئولان/ سونامی امیکرون در خانواده‌های کرمانی

منبع: مــهر
? انفعال سوال برانگیز مسئولان/ سونامی امیکرون در خانواده‌های کرمانی