اندر فضائل ماه شریف شعبان

پایان ماه رجب، رسیدن ماه شعبان را مژده می‌دهد ماهی که بسیار شریف است و به حضرت سید انبیاء صَلَّی اللهِ عَلِیهِ وَ آله و سلم منسوب است. به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان درباره فضیلت ماه شعبان رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ان رجب شهر الله، و شعبان شهری و […]

پایان ماه رجب، رسیدن ماه شعبان را مژده می‌دهد ماهی که بسیار شریف است و به حضرت سید انبیاء صَلَّی اللهِ عَلِیهِ وَ آله و سلم منسوب است.

به گزارش خبر گزاری صداوسیما مرکز کرمان درباره فضیلت ماه شعبان رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند: ان رجب شهر الله، و شعبان شهری و شهر رمضان شهر امتی ، رجب ماه خدا و شعبان ماه من و رمضان ماه امت من است. همچنین فرمودند: شعبان شهری رحم اللّه من أعاننی علی شهری شعبان ماه من است خدا بیامرزد کسی که مرا به ماه من اعانت کند. و نیز در حدیثی دیگر پیامبر می فرماید: ماه شعبان ماهی است که اعمال انسانها بالا می رود در حالیکه مردم از آن غفلت می کنند.

همینطور از امام علی (ع) گزارش شده که فرمودند: ماه شعبان ماه رسول خدا(ص) است.

روزه داری در ماه شعبان

پیامبر می فرمایند: شعبان ماه من است هر کس یک روز از این ماه را روزه بدارد بهشت بر او واجب می شود، و در برخی احادیث از شعبان به سید و سرور ماه ها تعبیر شده است.

در روایتی از حضرت صادق(ع) گزارش شده که هنگامی ماه شعبان فرا می رسید، پدرم امام سجاد (ع) اصحاب و یاران خود را جمع می کرد و چنین می فرمود: ای اصحاب من، می دانید این چه ماهی است؟ این ماه شعبان است و حضرت رسول ص می فرمود:

شعبان ماه من است پس روزه بدارید برای دوستی و محبت پیامبر خود و برای تقرّب و نزدیک شدن به پروردگار، به حق آن خدایی که جان علی بن الحسین به دست قدرت اوست، سوگند یاد می کنم که از پدرم حسین بن علیع شنیدم که او نیز از پدرش امیرالمؤمنینع شنیده است که می فرماید: هر کس روزه بدارد ماه شعبان را برای محبّت پیامبرص و تقرّب به سوی خدا، خدا او را دوست دارد و او را به کرامت و بزرگواری خود در قیامت نزدیک گرداند و بهشت را بر او واجب نماید.

اعمال زیادی در ماه شعبان وارد شده ولی آنچه از روایات استفاده می شود این است که بهترین دعاها و ذکرها در این ماه استغفار است.

در این ماه صلوات بر محمّد و آل محمد ص بسیار سفارش شده. همچنین نمازهای بسیار سفارش شده که برای طریقه انجام آن به مفاتیح الجنان مراجعه فرمائید.

در مجموع این ماه انجام نماز، روزه، زکات، امر به معروف و نهی از منکر، صدقه بر فقرا و مساکین، نیکی به پدر و مادر و همسایگان و اصلاح بین بستگان سفارش بسیار شده است.

 مناجات در ماه مبارک شعبان

یکی از کارهایی که بزرگان و پیشوایان دین در این ماه انجام می دادند، مناجات با رب الارباب است از جمله مناجات ها مناجات معروف شعبانیه است که از امیرالمؤمنین و فرزندان او است که در ماه شعبان می خواندند و آن مناجاتی است که برای اهلش عزیز و گرامی است و برای خاطر آن به ماه شعبان مأنوس می شوند.

 مهمترین رویداهای این ماه عبارتند از:

دوم شعبان؛ آمدن حکم وجوب روزه ماه رمضان درسال دوم هجری

– سوم شعبان؛ ولادت امام حسین(ع)

– چهارم شعبان؛ ولادت حضرت عباس(ع)

– پنجم شعبان؛ ولادت امام سجاد(ع)

– یازده شعبان؛ ولادت حضرت علی اکبر(ع)

– پانزده شعبان؛ ولادت امام زمان(عج)

دانلود

کد ویدیو




اندر فضائل ماه شریف شعبان

منبع: صـداوسیـما مرکز کرمان
? اندر فضائل ماه شریف شعبان