امید به تحول در ۶١ سال محرومیت کتابخانه عمومی جیرفت +فیلم | خبر کرمان

جیرفت- نذیر کرمان- شهر جیرفت تنها از یک کتابخانه عمومی برخوردار است که در مجموع ۴۶۰ متر زیربنا دارد و در ۱۳۴۲ تاسیس شده اما اکنون برای نخستین بار یک دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها به این شهر سفر کرده تا امیدها را برای یک تحول زنده کند. دریافت ۸ MB به گزارش نذیر کرمان امروز -یکشنبه- […]


جیرفت- نذیر کرمان- شهر جیرفت تنها از یک کتابخانه عمومی برخوردار است که در مجموع ۴۶۰ متر زیربنا دارد و در ۱۳۴۲ تاسیس شده اما اکنون برای نخستین بار یک دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها به این شهر سفر کرده تا امیدها را برای یک تحول زنده کند.


دریافت
۸ MB

به گزارش نذیر کرمان امروز -یکشنبه- برای اولین بار شهرستان جیرفت یک دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور را به خود دید و مدیران محلی امیدوارند زمینه ساز تحولی در زیرساخت های کتابخانه های عمومی این شهرستان و همچنین جنوب استان کرمان شود.

مهدی رمضانی امروز با همراهی نماینده شهرستان های جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی به جیرفت سفر کرد که در بدو امر در نشستی با امام جمعه شهر جیرفت مشکلات و کمبودهای این حوزه بررسی شد.

هرچند مسئولان کتابخانه های عمومی هیچ آماری از میزان فاصله جنوب کرمان با دیگر نقاط کشور از لحاظ زیرساخت نه تنها در این جلسه بلکه در جریان سئوال نذیر کرمان هم ارائه ندادند اما وجود تنها یک کتابخانه عمومی از سال ۱۳۴۲ در جیرفت که هیچ تغییر خاصی در فضا و امکانات آن نشده است خود گویای همه چیز است.

شرایط زیرساختی کتابخانه ها در جیرفت پاسخگو نیست
امام جمعه شهر جیرفت در نشست با دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: شهرستان جیرفت پیشانی جنوب است و فرهیختگان و دانشجویان این شهر اهل مطالعه هستند.
حجت الاسلام میثم تارم افزود: جبرفت شهری دانشگاهی است و چندین دانشگاه و حوزه علمیه در آن وجود دارد و شرایط موجود زیرساختی کتابخانه ها پاسخگو نیست و امکانات برای مطالعه نسل جوان بسیار اندک است.
وی ابراز امیدواری کرد با سفر دبیرکل و حمایت های نماینده مجلس و مسئولان محلی شاهد اتفاقات خوبی در شهرستان باشیم.
امام جمعه جیرفت تصریح کرد: آمادگی داریم اماکن مذهبی را برای تجهیز کردن در اختیار شما قرار دهیم.
حجت الاسلام تارم همچنین سفر رییس مجلس به لبنان را دارای پیام های معناداری برای دوست و دشمن دانست و آن شجاعانه خواند.

کتابخانه‌ جیرفت در شان مردم نیست
نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس هم در این نشست گفت: ما از مسئولانی که به شهرستان سفر می کنند انتظار داریم مشکلات را برطرف کنند و راهکارهایی ارائه دهند همچنین تصمیم‌هایی گرفته شود که باعث تحول در آن شهرستان شود.
بهنام سعیدی افزود: ۱۰ روز قبل دیداری با وزیر ارشاد داشتیم که از استقلال اداره کتابخانه ها در جنوب کرمان حمایت کردند و در این راستا نامه‌ای هم به دبیرکل نهاد کتابخانه ها نوشتند.

وی با بیان اینکه انتظار از دبیرکل نهاد کتابخانه ها این است تصمیمی قاطعانه در این زمینه بگیرند ادامه داد: استقرار اداره کل کتابخانه های جنوب کرمان با یک میلیون جمعیت و هشت شهرستان ضرورتی محسوب می شود که شاید مشکلاتی در زمینه برنامه بودجه و امور استخدامی آن وجود باشد اما اگر زمان هم ببرد بالاخره نتیجه می گیرد.
سعیدی یادآور شد: در نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه نوشته شده با همکاری استان پیگیری و اقدام لازم انجام شود.
وی دومین موضوعی را که از دبیرکل نهاد کتابخانه ها انتظار دارد راه‌اندازی یک کتابخانه عمومی مناسب دانست و گفت: کتابخانه‌ کنونی در شان مردم جیرفت نیست.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد تاکید کرد: در جنوب کرمان کتابخانه‌ای که یک اهل کتاب، دانشجو یا دانش آموز رغبتی برای استفاده از آن داشته باشد نداریم.
وی تصریح کرد: یک کتابخانه مرکزی آبرومند به مرکزیت جیرفت احداث شود، زمین هم در اختیار گذاشته می شود.

امام جمعه جیرفت و دبیرکل نهاد کتابخانه‌ها

آماده تجهیز هر مکان مناسب برای کتابخانه هستیم

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور هم در این نشست گفت: طبق قانون هیچ اعتباری برای حوزه عمران و ساخت کتابخانه نداریم و فقط بهره بردار هستیم.
مهدی رمضانی افزود: همه کتابخانه ها را سازمان های دیگر می سازند یا از محل های ملی و استانی ساخته می شود.
وی ادامه داد: اگر فضایی در جیرفت امکان تبدیل به کتابخانه را دارد معرفی شود تا ما انرژی را بر روی بهره برداری آن بگذاریم، برای تهیه کتاب هم کمک می کنیم.
وی تاکید کرد: نگاه ما ایجاد کتابخانه های چند منظوره است چون کتابخانه یک مرکز فرهنگی اجتماعی محسوب می شود.
رمضانی با اشاره به انجام خدمات مشاوره، درسی و اشتغال در کتابخانه ها بیان کرد: در بخش های کودک، نوجوان، اتاق علم و کارگاه‌های خلاقیت به صورت مفصل کار کرده‌ایم.

وی همچنین خواستار کمک خیرین و مسئولان شهرستانی و استانی شد و افزود: در رابطه با ایجاد اداره کل کتابخانه‌های جنوب کرمان نیز مخالفتی نداریم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی با یاد از شهدای اخیر به ویژه حسن نصرالله که دل ما را به درد آورد اظهار کرد: امیدواریم در عمل باعث شادی شهدا شویم.

به گزارش نذیر کرمان در این سفر بخشی از مصلی شهر جیرفت و همچنین یک ساختمان که قرار است در اختیار اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی جنوب کرمان قرار گیرد به عنوان مکان هایی که کتابخانه جدید شهر در آن راه‌اندازی شود، مورد بازدید قرار گرفت.


امید به تحول در ۶١ سال محرومیت کتابخانه عمومی جیرفت +فیلم

منبع: نذیر کرمان
? امید به تحول در ۶١ سال محرومیت کتابخانه عمومی جیرفت +فیلم