امیدآفرینی در بین دانشجویان با بیان دستاوردهای کشور توسط اساتید

معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اساتید می‌توانند با بیان دستاوردهای کشور بیشترین نقش‌آفرینی را برای ایجاد امید در بین دانشجویان ایفا کنند. قاسم محمدی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب بیاناتی را به اساتید و دانشجویان داشتند که جوانان الگویی را از شهدا، […]

معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان گفت: اساتید می‌توانند با بیان دستاوردهای کشور بیشترین نقش‌آفرینی را برای ایجاد امید در بین دانشجویان ایفا کنند.

قاسم محمدی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ با اشاره به این‌که رهبر معظم انقلاب بیاناتی را به اساتید و دانشجویان داشتند که جوانان الگویی را از شهدا، برای خودشان انتخاب کنند، گفت: استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: از نیم‌سال دوم دوره کارشناسی‌ام در سال ۱۳۷۵ کتاب جهاد و شهادت شهید چمران به دستم رسید و این کتاب تاکنون بهترین کتابی است که بر روی من مؤثر بوده، البته قبل از مطالعه این کتاب شهید چمران را به واسط خصوصیات و ویژگی‌هایش می‌شناختم اما زمانی که کتاب جهاد و شهادت شهید چمران را خواندم، این کتابچه کوچک من را تحت تأثیر قرار داد و از آن زمان تاکنون الگوی فکری، کاری و عملی خود را شهید چمران قرار داده‌ام.

معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: شهید چمران می‌گوید که در عرصه کاری، در عرصه عملی و در تمامی عرصه‌ها نفر اول باید بود، وی می‌گوید، نگویید نتوانستیم؛ شهید چمران در عرصه عرفانی، الگویی برای همگان است و همچنین برای ما دانشگاهیان افتخار است.

سرپرست پژوهشگاه افضلی‌پور دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: بنده در محیط‌های مختلف در دانشگاه، دفتر، کلاس درس و غیره جملاتی را از شهید چمران عنوان می‌کنم و این مهم را یادآوری می‌‌کنم که در مذهب شیعه و در راه و مسیر ائمه علیهم‌السلام فردی همچون شهید چمران از دانشگاه آمریکا بوده است که با عظمت علمی و دلبستگی که به خانواده‌اش داشته به لبنان و از لبنان به ایران می‌آید و به منطقه می‌رود و در جنگ‌های چریکی حضور پیدا می‌کند و خداوند مزد زحمات وی را با شهادت می‌دهد.

رویکرد سازمان بسیج اساتید، جذب حداکثری است

مسئول بسیج اساتید استان کرمان اظهار کرد: شهید چمران معجونی از تناقض‌هاست، وی شهیدی است که در اوج این‌که مرد میدان است، عارفی است که در خلوت خود، آه، ناله و مناجات دارد؛ ما با عارفی سر و کار داریم که دانشمند مبارز است

و نظیر این شخصیت را کمتر در دانشگاه‌ها دیده‌ایم.

مدیر قطب علمی کشور در حوزه بین‌نژادی گیاهان و تنش‌های محیطی با بیان این‌که شهید چمران الگویی برای اساتید دانشگاه‌هاست تا در مسیر استاد تراز انقلاب حرکت کنند، تصریح کرد: برخی از اساتید ممکن است با زاویه کار کنند، بنابراین رویکرد سازمان بسیج اساتید بر جذب است تا آن‌چه می‌توانیم اساتید را در سطح استان و کشور به اساتید بسیجی جذب کنیم.

وی افزود: رهبر فرزانه انقلاب، شهید چمران را انسانی مؤمن، مجاهد، شجاع، بصیر، دانشمند، منصف، هنرمند، با صفا، اهل مناجات، دارای روحیه‌ای لطیف و بی‌اعتنا به نان، نام و مقام دنیا توصیف کرده‌اند؛ تک‌تک این واژه‌ها را کنار یکدیگر بذاریم، شاهد معنا عمیقی خواهیم بود.

بصیرت‌دهی به دانشجو با استفاده از ظرفیت اساتید بسیجی

محمدی‌نژاد با تأکید بر این‌که باید به این مهم توجه شود که اساتید ما در علوم مختلف تا چه اندازه در راستای حل مشکلات کشور اقدام کرده‌اند، گفت: در زمان جنگ اقشار مختلف مردم به میدان رفتند تا از وطن دفاع کنند و با توجه به شرایط جامعه و جنگ ترکیبی که دشمن علیه کشورمان ایجاد کرد، اساتید بسیجی باید در میدان نبرد حضور پیدا کنند.

استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: بیشترین و دلسوزترین فکری که در کشور می‌تواند در نظام مقدس جمهوری اسلامی در بین دانشگاهیان کمک کند، استاد بسیجی است.

معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان در پاسخ به این سوال که بصیرت و آگاهی اساتید در شرایط کنونی تا چه اندازه در بصیرت‌دهی به دانشجویان می تواند اثر داشته باشد؟ اظهار کرد: عوامل تأثیرگذار و متعددی در این زمینه وجود دارد و در زمینه اغتشاشات؛ دانشگاه به عنوان یکی از کانون‌های اولیه است که دشمن به آن توجه دارد؛ بنابراین بیشترین گروهی که در این زمینه می‌توانند مؤثر به دانشجو کمک کنند و به تبیین و روشنگری بپردازند، اساتید هستند.


 

امیدآفرینی در بین دانشجویان با بیان دستاوردهای کشور توسط اساتید

سرپرست پژوهشگاه افضلی‌پور دانشگاه شهید باهنر کرمان ادامه داد: حرکت اساتید ما باید مبتنی بر دانایی و با تدبیر باشد، چرا که

یک مرتبه به میدان زدن و هیجانی وارد شدن ممکن است حتی نتایج منفی ایجاد کند و البته اعتقادم بر این است که آن‌چه که به خوبی می‌تواند پاسخگو باشد برشمردن نقاط مثبت و دستاوردهای کشورمان است؛ چرا که بیشترین مسئله‌ای که دانشجو ما نیاز دارد امید است.

مسئول بسیج اساتید استان کرمان افزود: اساتید می‌توانند با برشمردن ویژگی‌ها و دستاوردهای کشورمان در حوزه گوناگون بیشترین نقش‌آفرینی را برای ایجاد امید در بین جوانان و دانشجویان ایفا کنند و در این راستا توجه به اردو راهیان پیشرفت باید مدنظر باشد و البته در هر دانشگاه نیز اساتید بسیار متدین، بسیجی و جهادی را داریم که کارهای بزرگی انجام داده‌اند.

 مدیر قطب علمی کشور در حوزه بین‌نژادی گیاهان و تنش‌های محیطی در پاسخ به این سوال که دانشگاه و اساتید در راستای تبیین شعارهای سال که از سوی مقام معظم رهبری مطرح می‌شود، چگونه می‌توانند نقش‌آفرینی کنند؟ تصریح کرد: هر ساله رهبر حکیم انقلاب هوشمندانه شعارهای سال را نام‌گذاری می‌کنند و امسال هم به نام«مهار تورم، رشد تولید» نام‌گذاری شده است که این دو عنوان لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

افزایش تولید دانش بنیان با سوق نیرو خلاق به سمت کار

وی ادامه داد: سیاست‌هایی در مهار تورم استفاده می‌شود که البته مادامی که بهره‌وری تولید را بالا نبریم و تولید نتواند دانش بنیان باشد، این تولید نمی‌تواند مشکلات را برطرف کند؛ جمعیتی از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که داریم، نقطه قوت کشور هستند و حال این سوال مطرح است که ما تا چه اندازه بر روی این افراد سرمایه‌گذاری کرده‌ایم؟ که دقیقا این نیرو به دلیل این‌که بستر لازم برای او فراهم نشده، کنار رفته است.

محمدی‌نژاد تأکید کرد: اگر نیرو خلاق به سمت کار برود، می‌تواند تولید دانش بنیان را افزایش دهد و زمانی که تولیدات ما بالاتر برود مطمئنا این مهم در مهار تورم مؤثر است و در زمینه دانش بنیان، سیاست‌های متفاوتی به کار گرفته شده است و قانون جهش تولید از سال گذشته بر ریل افتاده و اجرایی شده است.

استاد تمام دانشگاه شهید باهنر کرمان تصریح کرد: دیدگاه ما این است که دانشجویان و دانشگاهیان را به سمت واحدهای تولیدی جهت دهیم که در این زمینه باید بستر لازم از سوی مجموعه کشوری فراهم شود چرا که اگر این جمعیت به این سمت

سوق داده شوند ضمن گام برداشتن در عرصه اشتغال، رضایت‌مندی نیز ایجاد کرده‌ایم و همچنین به بهره‌وری بالاتر نیز کمک شایانی شده است.

لزوم بیان سیاست‌های اقتصادی دولت به دانشجویان توسط اساتید

معاون آموزشی دانشگاه شهید باهنر کرمان ابراز کرد: دانشگاه در این زمینه می‌تواند تبیین و روشنگری کند که ما در سده‌ها اخیر کجا بوده و چه شرایطی داشته‌ایم و هم اکنون در چه جایگاهی قرار داریم، دانشگاه و اساتید می‌تواند مسائل مربوط به مهار تورم و سیاست‌های اقتصادی دولت را به دانشجویان عنوان کنند و آنان می‌توانند این مسائل مهم را به جامعه و اجتماع منعکس کنند.

سرپرست پژوهشگاه افضلی‌پور دانشگاه شهید باهنر کرمان در پاسخ به این سوال که چه چالش هایی پیش روی اساتید وجود دارد؟ ابراز کرد: در تمامی اقشار جامعه، فشار اقتصادی وجود دارد و هم اکنون ملت و کشور ما در جنگ نابرابر با دشمن ایستاده است و دیدن اقتدار در عین فشارها و تحریم‎‌ها، مسئله‌ای است که دنیا را به تحیر واداشته است؛ بنابراین اساتید هم، مانند بسیاری از اقشار جامعه در فشار اقتصادی هستند.

 مسئول بسیج اساتید استان کرمان ضمن اشاره به مطلب فوق ادامه داد: دولت تدابیری برای این مسئله دارد و اگر اساتید ما استقامت داشته باشند، خوب است؛ چرا که این خاک مقدس است و این کشور وطن ماست.

فرصت بی‌نظیر کرسی‌های آزاداندیشی در دانشگاه‌ها

مدیر قطب علمی کشور در حوزه بین‌نژادی گیاهان و تنش‌های محیطی اظهار کرد: در جنگ ترکیبی دشمن استفاده از تهاجم رسانه‌ای هدفمند وجود دارد و با این رویکرد بر ذهن استاد و دانشجو ما کار می‌کنند و بدون وقفه در این زمینه جلو می‌روند و در چنین شرایطی کار استاد ما سنگین‌تر می‌شود و باید در این زمینه آماده باشیم که چه گفته‌اند و چه پاسخی باید داده شود.

وی تأکید کرد: در استان نیاز به جهاد فناوری و نوآوری داریم؛ چرا که ما از لحاظ علمی جزو ده استان برتر کشور هستیم اما در حوزه فناوری متوسط رو به بالا در سطح ۳۱ کشور قرار گرفته‌ایم؛ بنابراین در این حوزه باید کار کرد.

محمدی‌نژاد در خصوص برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در سطح دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: کرسی آزاد اندیشی یکی از ابزارهای کلیدی ماست و برگزاری این کرسی‌ها فرصت بسیار بی‌نظیری است.

انتهای خبر/م




امیدآفرینی در بین دانشجویان با بیان دستاوردهای کشور توسط اساتید

منبع:آرمـان
? امیدآفرینی در بین دانشجویان با بیان دستاوردهای کشور توسط اساتید