الگودهی مناسب به جوانان مهمترین مسئله روز جامعه و رسانه

یک پزشک موفق رابری گفت: مهمترین مسائلی که جامعه و رسانه باید در نظر داشته باشند، الگودهی مناسب به جوانان است.   به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان، حجاب در ادیان آسمانی زمینه‌ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است. قرآن کریم این حکم الهی را به‌نحو مطلوب، تبیین و سیره‌ قرآنی معصومین […]

یک پزشک موفق رابری گفت: مهمترین مسائلی که جامعه و رسانه باید در نظر داشته باشند، الگودهی مناسب به جوانان است.

  به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری نذیر کرمان، حجاب در ادیان آسمانی زمینه‌ساز رشد و کمال آدمی تا مراتب عالی انسانیت است. قرآن کریم این حکم الهی را به‌نحو مطلوب، تبیین و سیره‌ قرآنی معصومین (علیه‌السلام)، آن را به بهترین شکل به منصه ظهور و اجرا رسانده است.

 در همین راستا خبرنگار ما گفتگوی ویژه با مهدیه حاج‌ملک پزشک محبوب و موفق این شهرستان داشته که در ادامه خواندنش خالی‌ازلطف نیست: 

 صبح رابر: خودتان را معرفی و از فعالیت‌های خود برایمان بگویید؟

مهدیه حاج‌ملک هستم دارای مدرک دکترای پزشکی، دانش‌آموخته دوره‌های پزشکی قانونی و درمان سوءمصرف مواد و داروهای روان‌گردان. در حال حاضر در رشته حقوق در حال آموختن و کسب تجربه‌های علمی و عملی هستم.

سابقه ۲۱ سال طبابت، ۱۳ سال درمان اعتیاد به‌صورت تخصصی دارم و دو سال به‌عنوان سرپرست پزشکی قانونی شهرستان رابر درحال‌ خدمت‌رسانی به مردم شریف این خطه هستم.

 صبح رابر: شما به‌عنوان یک پزشک نمونه و باحجاب چه عواملی را در ایجاد و تشدید وضعیت کنونی عفاف و حجاب در جامعه را مؤثر می‌دانید؟

به‌عنوان پزشک درمانگر اعتیاد که با خانواده‌های زیادی در ارتباط بوده و هستم و همچنین به‌عنوان پزشک‌قانونی شهرستان که با پرونده‌های مرتبط با دختران و بانوان جامعه سروکار دارم معتقد هستم که تربیت فرزندان دختر و آموزش صحیح آنها در شناخت خودشان از اهمیت به‌سزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی تأثیرگذار است.
 
دختران ما باید آگاه به تفاوت‌های وجودی خود با مردان باشند و این تفاوت‌ها را بشناسند و باتوجه‌به وجود خودشان به حق‌وحقوق خود آگاه شوند. آگاه بودن دختران ما می‌تواند آنها را از خطرات و سوءاستفاده‌های احتمالی محفوظ بدارد.

 متأسفانه آسیب‌های روحی و جسمی گاهی جبران‌ناپذیر هستند پس پیشگیری بهتر از درمان است. باز هم تأکید می‌کنم نظر من آگاه‌کردن صحیح نسل جوان است .
 
 صبح رابر: از مراحل تحقق حجاب و عفاف در جامعه که می‌شود انجام داد برایمان بگویید؟

ایجاد و تشدید وضعیت حجاب و عفاف، معتقدم در داخل کشور بیشتر به تبلیغات شعارگونه و سطحی اکتفا کردیم و در شناساندن فرهنگ عمیق اسلامی – ایرانی خودمان آن‌گونه که شایسته است به جوانان نپرداختیم.

 فکر نمی‌کنم کسی که با آموزه‌های دینی و فرهنگ غنی ایرانی آشنا باشد تحت‌تأثیر موارد منفی و رسانه‌های بیگانه قرار بگیرد.

 وظیفه سیستم آموزشی و رسانه‌ای است که در این زمینه کارهای فاخرتر و باارزش بیشتر انجام دهند. اگر افرادی هم نسبت به مسئله حجاب پایبندی‌های لازم را ندارند به دلیل نداشتن آگاهی است. درعین‌حال عملکردهای منفی که بعضی افراد در جامعه ما داشتند و برخی ایجاد دافعه‌ها باعث واکنش مقابله‌ای در بعضی افراد شده که منجر به نتایج منفی شده است.
 
 صبح رابر: باتوجه‌به ضرورت اهمیت حجاب و عفاف در تربیت فرزند در دوران کنونی جامعه چگونه می‌توان اجرایی کرد؟
 
 کاش دختران عزیز ایرانی یاد بگیرند آنچه با رنگ و لعاب فراوان در فضای مجازی به‌عنوان آزادی پوشش به آنها نشان داده می‌شود، فقط یک فریب است. بانوی ایرانی می‌تواند با حفظ حرمت و قداست خود در همه زمینه‌ها موفق و سربلند و افتخارآفرین باشد اگر خودش را بشناسد و راه را اشتباه نرود.
 
 به نظرم انسان بدون آنکه صحبتی کند با عملکرد و صداقت می‌تواند برای نسل جوان جاذبه‌هایی ایجاد کند. ضمناً لازم است به جوانان الگوهای لازم را معرفی کرد و این بسیار مسئله مهمی است. مهمترین مسائلی که جامعه و رسانه باید در نظر داشته باشد الگودهی مناسب به جوانان است.

جوانی که بداند در آموزه‌های دینی، تاریخ و فرهنگ کشورش انسان‌های وارسته و دانشمندی وجود داشته و دارند و این الگوها را بشناسد دچار بی‌ریشگی و بی‌هویتی نمی‌شود؛ زیرا الگوهای لازم را در دسترس دارد و نگاهش به تصاویر پر رنگ و لعاب رسانه مجازی بیگانه نخواهد بود وکورکورانه دنباله‌رو کسانی نخواهند بود که زن را فقط با زیبایی‌های ظاهری و بصری معرفی می‌کنند.

 دختران ما باید بیاموزند که در عرصه‌های علمی به حدی قوی و پر توان وارد شوند که معرف آنها نقش علمی آنها باشد نه ظاهر آنها. اگر چنین باشد به شخصیت و حجاب آنها کسی نمی‌تواند خدشه‌ای وارد کند.
 
 صبح رابر: آیا به این اندیشه‌اید که اگر حجاب نداشتید موفق‌تر بودید؟

 سعی کردم در هر موقعیتی که هستم به باورها و اصول اعتقادی خود پایبند باشم و از آنها عدول نکنم، خدا را شاکرم که هر آنچه را آرزو داشتم با تلاش خود به دست آوردم و اگر سختی‌هایی هم باشد خداوند بزرگ پشتیبان من است.
 
 صبح رابر: آیا تاکنون در حوزه خود امربه‌معروف فعالیت داشتید؟
 
 تلاش می‌کنم غیرمستقیم و به‌شکلی خوب و موقر با عمل و رفتارم دختران را به منفعت‌های حجاب آگاه سازم و اینکه بدانند حجاب و عفاف امری است با لایه‌های مختلف ظاهری و باطنی (وقار رفتاری) که اگر رعایت کنند خودشان در امنیت و سلامت خواهند بود.

اگر دست و دلبازی کنند باعث طعن و تحقیر آن‌ها خواهد بود و این امر را باید به دختران خود آموزش دهیم. هرچه خود و ارزش‌های وجودی خود را در جامعه حفظ کنند کمتر مورد آزار روحی و جسمی قرار خواهند گرفت.
 
 صبح رابر: خاطره درباره حجاب اگر دارید برایمان تعریف کنید؟
 
 در چند سفری که به خارج از کشور داشتم با همان حجابی که خودم آن را پذیرفتم و اجباری نیست به‌آسانی رفت‌وآمد کردم و به نظر خودم حجاب من باعث احترام بیشتر نسبت به من به‌عنوان یک زن در محافل خارجی شد.
 
 به یاد دارم که به علت طرز پوشش و حجاب من و اعتماد‌به‌ نفسی که به‌واسطه پوشش خودم داشتم در گیت‌های بازرسی پلیس‌های مرد جای خود را با پلیس زن برای من عوض می‌کردند و حتی به خود جرئت بازرسی سطحی و ظاهری هم نمی‌دادند بدون آنکه من زبانی از آنها در خواست کنم؛ چون نحوه پوشش من خود زبان رسای من در بیان خواسته بود.
 
 صبح رابر: وضعیت حجاب و عفاف را در جامعه امروزی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
 
 در هر جامعه‌ای تأثیرات فرهنگی روی افراد وجود دارد. هر فردی از هر فرهنگ و آیین بینش و آگاهی لازم را داشته باشد تأثیرپذیری منفی او نسبت به سایر فرهنگ‌ها کمتر خواهد بود. در کشور عزیزمان ایران، در‌حال‌حاضر شرایط مناسب برای تحصیل، کسب علم و تجربه و تخصص در همه زمینه‌ها فراهم است.

همچنین شرایط برای واردشدن به عرصه‌های شغلی مناسب و در شان بانوان در فضاهای علمی و عملی محیا است.

 دختران ما باید بیاموزند اگر کسی بخواهد از جاذبه‌های ظاهری خود استفاده کند، شاید موفقیت‌هایی داشته باشد؛ اما مطمئناً موقتی است و همراه با ضررهای جبران‌ناپذیری خواهد بود.
 
 بانوانی از کشورهایی مانند هند، پاکستان، شرق آسیا و سایر کشورهای مسلمان زمانی که با ریشه‌های فرهنگی خودشان ارتباطات قوی برقرار می‌کنند هر جا که هستند با همان حجاب، لباس، فرهنگ، سنت ملی و آیینی خود حضور دارند؛ چون به این باور رسیدند که حجاب مصونیت است؛ اما در دانشگاه‌های ما با اینکه محیط اسلامی است بسیاری پوشش و هویت اسلامی را کنار می‌گذارند درحالی‌که ماهیت علم مغایر با اسلام نیست.

 وضعیت فعلی حجاب و عفاف در کشور ما نیازمند ارزیابی دقیق کارشناسان مربوطه است تا راهکارهای مؤثر و دائمی جایگزین روش‌های موقتی و تحمیلی شود.
 
 صبح رابر: نظرتان را در مورد حجاب و عفاف برایمان بگویید آیا تا حالا شده از پوشش برخی آدم‌ها خجالت بکشید؟
 
 همه ادیان الهی پوشش دارند. باورمندان به ادیان نسبت به باور و دلبستگی به همه محدوده‌ها دقت و مراقبت دارند و پوشش یکی از این موارد است اسلام هم به زن چنین نگاهی دارد؛ زیرا وجود زن ارزشمند است و با داشتن حجاب و وقار در رفتار مورد حفاظت است تا از آسیب‌های روحی و جسمی و سوءاستفاده در امان باشد.

 ضمن اینکه در طول تاریخ بشری مدارک و تصاویر زیادی از پوشیدگی زنان وجود داشته که نشان از فطری‌بودن پوشیدگی بوده است اینها دلیلی بر محدودیت و تحقیر زن نیست؛ بلکه به‌خاطر محفوظ ماندن از خطرات و سوءاستفاده‌ها و قلب‌های بیمار است تا ایمن باشد.

 زن با پوشش و وقار می‌تواند بدون محدودیت در هر جامعه‌ای فعالیت‌های درمانی، علمی، تحقیقاتی و اجتماعی داشته باشد و معرف او توانایی‌ها و دانسته‌های او باشد.
 
 انتهای خبر/ صبح رابر
 




الگودهی مناسب به جوانان مهمترین مسئله روز جامعه و رسانه

منبع:آرمـان
? الگودهی مناسب به جوانان مهمترین مسئله روز جامعه و رسانه