اقتصاد استان کرمان در یک نگاه

نذیر کرمان/کرمان سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: فعال‌سازی واحدهای راکد، تکمیل زنجیره تولید، بهبود فضای کسب و کار و تکمیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصاد دانش بنیان، اجرای طرح تحول آموزش عالی در زمینه نیاز بازار کار؛ اقتصاد دیجیتال، اتمام پروژه‌های کلان و تاثیرگذار و پیشران، از جمله برنامه‌های استان برای رسیدن […]

نذیر کرمان/کرمان سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان گفت: فعال‌سازی واحدهای راکد، تکمیل زنجیره تولید، بهبود فضای کسب و کار و تکمیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری، توسعه اقتصاد دانش بنیان، اجرای طرح تحول آموزش عالی در زمینه نیاز بازار کار؛ اقتصاد دیجیتال، اتمام پروژه‌های کلان و تاثیرگذار و پیشران، از جمله برنامه‌های استان برای رسیدن رشد اقتصادی ۷.۵ درصد است.

محمدرضا وحیدی پیش از ظهر امروز هشتم شهریورماه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: جمعیت استان کرمان حدود سه میلیون و ۴۲۳ هزار نفر و تراکم جمعیت در استان کرمان ۱۸.۵ نفر در کیلومتر است.

او ادامه داد: نسبت جوانی جمعیت کرمان حدود ۲۷.۳ درصد و در مقایسه با کشور که ۲۴.۶ درصد است، نسبت جوانی جمعیت استان بالاتر است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از تصویب سند آمایش استان در شورای عالی آمایش کشور سخن به میان آورد و تصریح کرد: مهمترین جهت‌گیری سند استان کرمان، اصلاح ساختار اقتصادی از طریق منطقی سازی سهم بخش‌های اقتصادی است که باید سهم کشاورزی کاهش و سهم خدمات و معدن و صنعت افزایش یابد.

او افزود: در بخش کشاورزی مهمترین برنامه‌ها، ایجاد و توسعه زنجیره محصولات گلخانه‌ای و تجاری سازی و برندسازی محصول خرما و گیاهان دارویی و همچنین به توجه به دامداری و دامپروری است.

وحیدی ادامه داد: برنامه استان در بخش صنعت شامل تکمیل زنجیره ارزش فولاد، صنایع خودرویی، ساخت محصولات از مواد خام غیرفلزی، مس و فراورده های مسی و … هستند و در بخش خدمات و زیرزبنایی ارتقاء منطقه ویژه اقتصادی سیرجان و بم به عنوان منطقه لجستیک مکران، احیاء مصوبه محور شرق، احداث آزاد راه یزد-سیرجان-بندرعباس؛ کرمان-بندرعباس؛ ارتقاء محور یزد-کرمان-بم-زاهدان و همچنین بندرعباس-کرمان-راور-مشهد در برنامه‌های استان قرار گرفته‌اند. 

او تکمیل شبکه بزرگ بم-زاهدان-میرجاوه و بافت-بندرعباس؛ محمدآباد-ریگان-جاسک و جیرفت-کهنوج- ریگان و همچنین ایجاد لوبر جاسک- قلعه گنج – چابهار را از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای استان برشمرد.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان از برنامه‌های سند آمایش استان در حوزه خطوط ریلی نیز گفت: احداث راه آهن بم – جیرفت-کهنوج -جاسک و بم-فهرج-چابهار در دست اقدام و برنامه‌ریزی است.

او احداث نیروگاه‌های خورشیدی به میزان ۲۰۰۰ مگاوات را از دیگر برنامه‌های سند آمایش استان کرمان برشمرد و تصریح کرد: سند آمایش پنج شهرستان در دست مطالعه است و برای سایر شهرستان‌ها نیز این سند در راستای سند آمایش استان تدوین خواهد شد.

وحیدی با تبیین اقدامات مطالعاتی استان اظهار کرد: مطالعات لازم برای اجرای برنامه‌های استان در راستای توسعه و رشد اقتصادی در دست اقدام است.

او در ادامه با اشاره به اهم اقدامات استان در سال گذشته عنوان کرد: تولید ناخالص استان در سال گذشته ۴۹۰ هزار میلیارد  تومان است که سهم استان کرمان از کشور به چهار درصد ارتقا یافته است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با اشاره به نرخ ۸.۶ درصد تصریح کرد: خوشبختانه نرخ بیکاری کاهش یافته و ۱۱۲ درصد تعهد اشتغال استان محقق شد.

او خالص ایجاد اشتغال استان کرمان را حدود ۲۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: استان کرمان در حوزه خالص اشتغال رتبه ششم کشوری را کسب کرده و این درحالی است که خالص اشتغال ۱۵ استان کشور منفی بوده است.

وحیدی در ادامه اظهار کرد: در سال ۱۴۰۰ حدود ۲۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در استان داشتیم که در سال گذشته با رشد ۱۴ برابری به ۲۷۸ میلیون دلار رسید و استان کرمان در جذب سرمایه خارجی رتبه اول کشور را کسب کرده است.

او با ابراز خرسندی از بهبود فضای کسب و کار استان از رتبه ۳۱ به ۱۶ عنوان کرد: اقدام ویژه رفع موانع در فرایندهای اداری و اخذ مجوزهای کسب و کار و استقبال ارباب رجوع دستگاه‌های اجرایی از فرایندهای اصلاح شده از علل کاهش رتبه فضای کسب و کار استان بوده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان در خصوص مصوبات سفر رئیس جمهور نیز گفت: تقریبا در مردادماه سال گذشته رئیس جمهور به استان کرمان سفر کرد که ۲۹۴ مصوبه با حجم سرمایه‌گذاری حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان در این سفر مصوب شده که ۳۱ درصد آن باید سازمان برنامه بودجه، ۳۱ درصد به صورت تسهیلات بانکی، ۲۳ درصد توسط وزارتخانه‌ها، ۷.۶ درصد صنایع بزرگ استان و مابقی آن از طریق سایر روش تامین مالی شوند. 

او افزود: در یک سال اخیر حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان به مصوبات سفر اختصاص یافت و خوشبختانه پنج پروژه افتتاح و ۱۰ مصوبه اجرا شد و تقریبا هفت مصوبه تسهیلاتی پرداخت شد و به طورکلی ۶۶ پروژه افتتاح یا پیشرفت فیزیکی خوبی داشته‌اند.

وحیدی در ادامه سخنانش به وضعیت بخش صنعت و معدن در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ تقریبا ۱۲۲ درصد افزایش در تولید اتومبیل، در تولید مفتول آهنی و فولادی حدود ۴۸ درصد رشد، در تولید شمش فولادی ۲۶ درصد و آهن اسفنجی ۱۵ درصد رشد داشته‌ایم.

او بیان کرد: خوشبختانه در استان کرمان بسترسازی برای احداث ۱۰۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی از طریق صنایع بزرگ و بخش خصوصی صورت گرفته و همچنین توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر از صنایع و اتصال به شبکه ۹.۶ مگاوات نیروگاه خورشیدی در استان انجام شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان بیان کرد: با همت کشاورزان رتبه اول تولید محصولات گلخانه‌ای و رتبه دوم تولید گیاهان دارویی و رتبه اول تولید خرما، رتبه سوم تولید مرکبات در کشور داشتیم.

او ادامه داد: برای افزایش راندمان کشاورزی ۱۴۴۰ هکتار به سامانه نوین آبیاری مجهز شده و احیاء ۷۰ رشته قنات، رشد ۳۵ درصدی برداشت گندم در سال گذشته نسبت سال قبلش و ۱۰۵ کیلومتر بازسازی قنوات از دیگر اقدامات استان در سال گذشته بوده است. 

وحیدی در ادامه از اقدامات استان در بخش گردشگری سخن به میان آورد و تصریح کرد: با توجه به سند آمایش کشور، استان کرمان در مربع گردشگری ایران قرار گرفته و خوشبختانه حدود ۷۰۱ اثر تاریخی ثبت ملی شده و ۶۰ مرکز اقامتی و بیش از ۳۳۷ واحد بوم گردی در استان وجود دارد.

او از ورود ۲.۵ میلیون نفر گردشگر در ایام نوروز سال جاری به استان کرمان خبر داد و اظهار کرد: میانگین ماندگاری مسافران در استان کرمان ۲.۴ شب اقامت بوده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان اضافه کرد: ۲۱ پروژه در حوزه گردشگری به بهره‌برداری رسیده و کتاب الکترونیکی به نام “دل عالم” برای معرفی استان کرمان به زبان‌های مختلف تهیه و تدوین شده است.

او به حوزه راه و ترابری اشاره کرد و گفت: براساس اعتبارات اختصاصی به دستگاه‌های ذیربط بهره‌برداری از حدود ۶۵ کیلومتر راه اصلی و ۲۰ کیلومتر بزرگراه در سال گذشته احداث و تکمیل شدند. همچنین بهسازی و روکش ۶۶۰ کیلومتر از راه‌های اصلی و ۱۴۷ کیلومتر راه روستایی احداث و به بهره‌برداری رسیده است.

وحیدی با اشاره به اقدامات استان در حوزه مسکن، عنوان کرد: ۵۷۴۲ واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن در شهرهای استان اقدام شده و ۳۷۲ واحد مسکونی آسیب دیده از سیل بازسازی شده است. ۹۶۰۷ واحد روستایی مورد بهسازی و احیا قرار گرفته و ۲۰۰۰ قطعه زمین به واجدین شرایط واگذار شده است.

او با بیان این مطلب که در حوزه آب و فاضلاب و انرژی اقدامات خوبی انجام شده، تصریح کرد: ۱۲۴۰ کیلومتر فاضلاب در شهرهای کرمان، سیرجان و زرند با پیشرفت بالای ۷۵ درصد اجرا شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان ادامه داد: گازرسانی به ۹ شهر و ۳۸۰ روستا انجام شد که با اجرای این پروژه‌ها ۹۸ درصد جمعیت شهری و ۶۰ درصد جمعیت روستایی از نعمت گاز در استان برخوردار شدند و در سال گذشته دو شهر و ۹۰ روستا به آب شرب دسترسی پیدا کردند که با اجرای این طرح‌ها ۹۹.۶۸ درصد جمعیت شهری و تقریبا ۸۴ درصد جمعیت روستایی از نعمت آب سالم در استان کرمان برخوردار هستند.

او از برقدار شدن ۲۸ روستای بدون برق در سال گذشته در استان کرمان خبر داد و بیان کرد: ۶۰ کیلومتر خط لوله فولادی جهت انتقال آب از خلیج فارس به رفسنجان و کرمان از خط صنعت اجرا شده است.

وحیدی در مورد اقدامات صورت گرفته حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: با کمک دستگاه‌های ذیربط نرخ باسوادی استان به ۹۵.۴ درصد افزایش یافته است و همچنین در سال گذشته ۹۸ مدرسه در قالب ۸۷۰ کلاس درس به بهره برداری رسید و ساخت ۷۲ مدرسه در قالب ۴۶۰ کلاس درس کلنگ زنی شد که در سال آینده این مدارس به بهره‌داری می‌رسند.

او درباره ورزش و جوانان نیز گفت: سرانه فضای ورزشی استان به ازای ۱۰۰ نفر در حال حاضر ۵۹ متر مربع است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در خصوص بهداشت و درمان اظهار کرد: براساس سند آمایش کشور، استان کرمان به عنوان قطب درمانی جهت پشتیبانی از پسکران‌های مکران در نظر گرفته شده است. 

او از کسب رتبه برتر استان کرمان در طرح نسخه الکترونیک خبر داد و افزود: به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت ۱۸۳ تخت بیمارستانی در استان کرمان وجود دارد.

وحیدی از مجهز شدن آزمایشگاه ژنتیک استان خبر داد و افزود: پاسخگویی این آزمایشگاه‌ها از ۴۰ روز به ۱۴ روز کاهش یافته و همچنین سامانه دارویار توسط دانشگاه علوم پزشکی ایجاد شده است.

او با بیان این مطلب که ۶۷۰ خدمت توسط دستگاه‌های اجرایی به صورت غیرحضوری انجام می‌شود، تصریح کرد: فرآیند حدود ۵۹۰ خدمت در دستگاه‌های اجرایی اصلاح و بازنگری شده است.

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان کرمان با بیان اینکه برنامه دانش بنیان استان تدوین و تصویب شد، عنوان کرد: تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان کرمان به ۹۹ شرکت افزایش یافت که نسبت به سال ۱۴۰۰، ۷۱ درصد رشد داشته است.

وحیدی در بخش دیگر سخنانش درباره ۱۰ برنامه استان در سال جاری برای رسیدن به هدف ۷.۵ درصد رشد اقتصادی اظهار کرد: فعال‌سازی واحدهای راکد، تکمیل زنجیره تولید، بهبود فضای کسب و کار و تکمیل پنجره واحد سرمایه‌گذاری، خلق منابع با احصاء فرصت‌های سرمایه‌گذاری؛ توسعه اقتصاد دانش بنیان، اجرای طرح تحول آموزش عالی در زمینه نیاز بازار کار؛ بهره‌وری، بسترسازی و ایجاد برنامه سالانه اشتغال، مولدسازی دارایی‌های دولت، اقتصاد دیجیتال، اتمام پروژه‌های کلان و تاثیرگذار و پیشران، از جمله برنامه‌های استان برای رسیدن رشد اقتصادی ۷.۵ درصد است.

انتهای پیام




اقتصاد استان کرمان در یک نگاه

منبع: ایـسنا
? اقتصاد استان کرمان در یک نگاه