افزایش ۲۰ درصدی تولید پسته در خراسان‌رضوی طی امسال

فت فتو ـ گروه اقتصاد:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:«در سال جاری ۶۵ هزار تن پسته در خراسان رضوی تولید شده است که ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است». غلامحسین ساربان با بیان اینکه سالانه پنج تا هشت درصد سطح زیر کشت پسته در خراسان‌رضوی افزایش پیدا می‌کند،افزود:«در استان […]

فت فتو ـ گروه اقتصاد:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت:«در سال جاری ۶۵ هزار تن پسته در خراسان رضوی تولید شده است که ۲۰ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است».

غلامحسین ساربان با بیان اینکه سالانه پنج تا هشت درصد سطح زیر کشت پسته در خراسان‌رضوی افزایش پیدا می‌کند،افزود:«در استان ۱۲۱ هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که ۶۸ درصد بارور و ۳۲ درصد نابارور است. خراسان رضوی با ۲۵ درصد سطح زیر کشت پسته و ۲۱ درصد میزان تولید پسته مقام دوم کشت پسته کل کشور را به خود اختصاص داده است».

وی همچنین اظهار کرد:«طی سال‌های اخیر ترمینال‌های ضبط و فرآوری پسته در استان به صورت مکانیزه و نیمه مکانیزه توسعۀ زیادی پیدا کرده است که این موضوع از مزیت‌های صنایع فرآوری پسته محسوب می‌شود. در حال حاضر ۱۳۸ واحد فرآوری پسته با ظرفیت ۱۷۰ هزار تن پسته تر در ۱۵ شهرستان مشغول به فعالیت هستند».

به گزارش فت فتو به نقل از ایسنا،وی ۱۱ مهرماه در ادامۀ این توضیحات بیان کرد:«مهم‌ترین ارقام پسته استان به ترتیب بادامی سفید حدود ۳۷ درصد،فندقی ۱۹ درصد،احمدی آقایی ۱۶ درصد،کله قوچی ۱۵ درصد،اکبری ۹ درصد و سایر ارقام نیز ۲ درصد سطح زیر کشت پسته استان را به خود اختصاص داده است».

 ساربان در خصوص صادرات این محصول گفت:«در حال حاضر پنج درصد از حجم صادرات پسته از خراسان رضوی از طریق مبادی خروجی و گمرکات استان صادر می‌شود. عمدۀ عمده پسته ایران به کشورهای آسیایی به ویژه چین و کشورهای اروپایی صادر می‌شود. همچنین پسته و زعفران از جمله محصولاتی هستند که برای خراسان‌رضوی درآمد ناخالص تولید می‌کنند».

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان گرمای شدید فروردین ماه سال جاری را از جمله مشکلات مربوط به کشت پسته در استان دانست و توضیح داد:«دورۀ گرده‌افشانی پسته در فروردین‌ماه است اما گرمای شدید سبب کوتاه شدن طول عمر گردۀ دانه شده و دیگر لقاح و گرده ‌فشانی صورت نمی‌گیرد و  بخشی از  پسته پوک شده و بخش دیگر که نگهداری شده،پوست تخم تشکیل می‌شود اما جنین تشکیل نمی‌شود».

ساربان افزود:«طبق آخرین بررسی محققان در ایستگاه تحقیقاتی پسته خراسان رضوی در شهرستان مه‌ولات،خسارات ناشی از تولیدات پسته امسال مربوط به گرمای شدید فروردین‌ماه است».

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه سالانه بیشترین خسارت وارده در تیر ماه رخ می‌دهد،ادامه داد:«با حملۀ آفات به درختان در تیرماه درخت ضعیف می‌شود و این موضوع همزمان با پر کردن مغز پسته است که سبب ریزش جوانه‌های سال آینده و ریزش برگ‌های درخت پسته شده و سرشاخه‌ها لخت می‌شود».

وی اظهار کرد:«بنابراین تغییرات آب‌وهوایی به‌ویژه در فروردین‌ماه خشک و گرم و بارندگی شدید اردیبهشت ماه سال جاری خساراتی بر برخی باغات پسته وارد ساخت. از طرفی این تغییرات تاثیرات بسیار خوبی در برداشت محصولاتی مثل گندم و جو داشت». / الف

 




افزایش ۲۰ درصدی تولید پسته در خراسان‌رضوی طی امسال

منبع:خبر کرمان
?

افزایش ۲۰ درصدی تولید پسته در خراسان‌رضوی طی امسال

:اخبار استان کرمان – اقتصادی