افزایش جمعیت سگهای ولگرد در کرمان/ سگها در هفت باغ جولان می دهند

کرمان – افزایش بی رویه جمعیت سگ های ولگرد در شهر کرمان و تفرجگاه های اطراف این شهر به یکی از مهمترین نگرانی های این روزهای مردم تبدیل شده است. فت فتو – گروه استان‌ها: این روزها اگر تصمیم بگیرید برای تفریح به پارک‌های سطح کرمان و یا روستاها و تفرج گاه‌های اطراف این شهر […]

کرمان – افزایش بی رویه جمعیت سگ های ولگرد در شهر کرمان و تفرجگاه های اطراف این شهر به یکی از مهمترین نگرانی های این روزهای مردم تبدیل شده است.

فت فتو – گروه استان‌ها: این روزها اگر تصمیم بگیرید برای تفریح به پارک‌های سطح کرمان و یا روستاها و تفرج گاه‌های اطراف این شهر بروید و یا حتی در اواخر شب برای چند دقیقه در معابر شهر قدم بزنید یکی از مهمترین دغدغه‌ها حضور سگ‌های ولگرد به صورت گله‌ای است.

فرقی ندارد در پارک محله قدم بزنید و یا برای دقایقی به یکی از روستاهای اطراف کرمان بروید سگ‌ها همه جا هستند و عجیب اینکه به صورت گله‌ای به سادگی در کوچه و خیابان‌های شهر کرمان نیز پرسه می‌زنند، هر چند شهرداری کرمان برای رفع مشکل حضور سگ‌ها اقداماتی انجام داده است اما زاد و ولد سگ‌های ولگرد که با ریسک بالا به بیماری هاری نیز مبتلا هستند بسیار بالاست.

افزایش جمعیت سگهای ولگرد در <a href=کرمان/ سگها در هفت باغ جولان می دهند” src=”https://media.mehrnews.com/d/2015/01/06/4/745488.jpg?ts=1486462047399″>

احداث سایت‌های نگهداری سگ‌ها در کیلومتر ۱۲ جاده کوهپایه و محور گردشگری هفت باغ نیز نه تنها دردی دوا نکرده است بلکه اطراف این سایت‌ها را به محلی برای حضور گسترده این سگ‌ها تبدیل کرده است و به وضوح امنیت مردمی را که برای چند دقیقه دوری از دغدغه‌های این روزها به طبیعت پناه می‌برند به خطر انداخته است. مردم روستاهای اطراف در کوهپایه نیز از حضور این سگ‌ها به ستوه آماده‌اند.

خبرهای مکرر از حمله این سگ‌های به مردم نیز نگران کننده است و نمی‌توان از کنار این مشکل زیست محیطی به سادگی گذشت.

روستاها هم مملو از سگ‌های ولگرد شده است

یکی از راه‌های مهار جمعیت سگ‌های ولگرد عقیم سازی و مهار زاد و ولد این حیوانات است که در این زمینه اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و یا مقطعی بوده است و حالا با انفجار جمعیت این حیوانات در محیط زندگی مردم مواجه هستیم.

یکی از راه‌های مهار جمعیت سگ‌های ولگرد عقیم سازی و مهار زاد و ولد این حیوانات است که در این زمینه اقدام قابل توجهی صورت نگرفته و یا مقطعی بوده است و حالا با انفجار جمعیت این حیوانات در محیط زندگی مردم مواجه هستیم

عدم برنامه ریزی برای حل این مشکل و توپ را به میدان یکدیگر انداختن حالا جمعیت سگ‌ها را در روستاهای اطراف کرمان نیز افزایش داده است.

مهمترین اقدام برای کنترل جمعیت سگ‌ها ایجاد یک سایت ۱۷ هزار و ۴۳۰ متر مربعی در جاده جاده کوهپایه است که به گفته مسئولان شهرداری دارای پناهگاه، محل نگهداری توله، انبار، اتاق معاینه و سایت راهسازی است اما کافیست از کرمان به سوی روستای گردشگری کوهپایه بروید جدا از اینکه در روستاهای این منطقه جمعیت بالای این حیوانات وجود دارد دقیقاً در مجاور سایت نیز گله‌های سگ‌های ولگرد در انتظار مردمی هستند که به این حیوانات غذا می‌دهند.

وجود توله سگ‌های با جمعیت قابل توجه در مناطق مختلف به وضوح نشان می‌دهد کار عقیم سازی انجام نشده و مردم بسیاری از روستاها نیز از وجود این سگ‌ها به ستوه آماده‌اند.

جولان سگ‌ها در هفت باغ / ‏‬ ساماندهی سگ‌ها به مطالبه جدی کردم تبدیل شده است

یکی دیگر از مکان‌هایی که می‌توان این حیوانات را مشاهده کرد در محور گردشگری هفت باغ در کرمان است، این منطقه که در روزهای تعطیل مهمترین مکان برای تفریح مردم کرمان است طی ماه‌های اخیر شاهد حضور گله‌های متعدد سگ‌های ولگرد است به طوری که حتی در اطراف مغازه‌ها و پمپ بنزین و اقامتگاه‌های این منطقه نیز می‌توان جمعیت بالای این حیوانات را مشاهده کرد.

هر چند گروه‌های مدافع حیوانات اقداماتی را برای ساماندهی این سگ‌ها انجام داده‌اند و حساسیت‌هایی نیز در این زمینه وجود دارد اما حالا دیگر بهبود این وضعیت به یکی از مطالبات اصلی مردن تبدیل شده است و باید به مسئولان هشدار داد که بروز هر گونه حادثه ناشی از حمله این سگ‌ها به مردم و به خصوص کودکان نشان از ترک فعل آنها برای ساماندهی وضع موجود دارد.

هر چند که طبق آخرین مصوبات کار گروه استانی کنترل جمعیت حیوانات بدون صاحب در کرمان شهرداری کرمان، دامپزشکی و اداره بهداشت و علوم پزشکی مسئولیت اصلاح وضعیت موجود را دارند و مکان‌های تجمع سگ‌های بدون صاحب باید شناسایی و این حیوانات جمع آوری و عقیم شوند اما می‌توان نتیجه گرفت که این کار به خوبی انجام نشده است.

دهیاری‌ها سگ‌ها را جمع آوری نمی‌کنند

همچنین در روستاها نیز کار جمع آوری این حیوانات به عده دهیاری‌ها است که در این بخش هم کاری انجام نشده است.

محمد احسانی یکی از شهروندان کرمانی در گفتگو با فت فتو می‌گوید: مردم حساسیت‌های دوستداران حیوانات را درک می‌کنند اما سوال من این است چرا این مشکل رها شده است و هر جایی را نگاه می‌کنیم چندین سگ ولگرد می‌بینیم و به سادگی گله‌های سگ حتی در سطح شهر رفت و آمد می‌کنند؟

مردم حساسیت‌های دوستداران حیوانات را درک می‌کنند اما سوال من این است چرا این مشکل رها شده است و هر جایی را نگاه می‌کنیم چندین سگ ولگرد می‌بینیم

وی گفت: مگر مسئولان شهر کرمان این وضعیت را به چشم خود نمی‌بینند و چرا برای حل مشکل چاره اندیشی نمی‌شود؟ در شهرک ارتش در شهر کرمان به وضوح می‌توان این حیوانات را با تعداد بالا مشاهده کرد و این در حالیست که کودکان ما در مقابل خانه‌ها بازی می‌کنند اگر مورد حمله این سگ‌ها قرار بگیرند چه کسی پاسخگو است.

وی افزود: در گله‌های این حیوانات چندین توله هم وجود دارد و می‌توان فهمید که هیچ اقدامی برای عقیم سازی آنها هم انجام نشده و عملاً حیوانات در ساعات پایانی شب در زباله‌ها پرسه می‌زنند.

اگر کار عقیم سازی سگ‌ها انجام شده چرا با رشد جمعیت آنها مواجه هستیم؟

حسن جمالی یکی دیگر از شهروندان کرمان است که می‌گوید: کافیست به محور هفت باغ کرمان بروید، در این منطقه و به خصوص در نزدیکی شهر می‌توان حضور گسترده سگ‌ها را مشاهده کرد توصیه می‌کنیم مسئولان یک بار خودروی شخصی خود را سوار شوند در جاده کند رو این منطقه رانندگی کنند. بسیاری از مردم با کودکان خود در این مکان دوچرخه سواری می‌کنند.

وی افزود: انتهای هفته گذشته در حالی که در این مکان در حال پیاده روی بودیم با یک گله بزرگ سگ مواجه شدیم که ترس و وحشت مردم را فرا گرفته بود. اگر قرار است این حیوانات در سایت نگهداری شوند باید حصار کشی شود و این سایت‌ها باید از محل تفریح مردم دور باشد.

زهرا سلیمانی یکی دیگر از شهروندان است که می‌گوید: مسئولان کرمان در مورد جمع آوری این حیوانات شعار می‌دهند اگر کار عقیم سازی سگ‌ها انجام شده بود با این جمعیت بالای حیوانات در مناطق گردشگری کرمان و حتی شهر مواجه نبودیم.

وی افزود: یا اینکه مسئولان شهر در بین مردم نیستند و نمی‌بینند وضعیت شهر چگونه است و یا اینکه وظایف خود را برای مهار جمعیت سگ‌ها را انجام نمی‌دهند.

هر چند اگر به آرشیو اخبار مراجعه کنید جلسات متعدد و گوناگونی برای ساماندهی سگ‌های ولگرد در کرمان برگزار شده است اما عملاً نمی‌توان نتیجه محسوس این جلسات را در وضعیت کنونی شهر کرمان مشاهده کرد و باید منتظر ماند و دید که مسئولان در خصوص دغدغه‌های مردم چه اقدامی کنند و علت افزایش جمعیت گله‌های سگ‌های ولگرد در شهر و حاشیه شهر کرمان چیست؟

کد خبر ۵۵۰۲۷۷۷




افزایش جمعیت سگهای ولگرد در کرمان/ سگها در هفت باغ جولان می دهند

منبع: مــهر
? افزایش جمعیت سگهای ولگرد در کرمان/ سگها در هفت باغ جولان می دهند