افتتاح مرکز قنات استان کرمان

مرکز قنات استان کرمان، نخستین مرکز بومی قناتی در کشور با هدف حفظ، احیاء و مرمت سازه‌های ارزشمند آبی با امروز حضور استاندار کرمان افتتاح شد. به گزارش خبرنگار گروه استان های فت فتو از کرمان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان و عضو هیات امنای مرکز قنات استان در حاشیه افتتاح مرکز قنات کرمان گفت: […]

مرکز قنات استان کرمان، نخستین مرکز بومی قناتی در کشور با هدف حفظ، احیاء و مرمت سازه‌های ارزشمند آبی با امروز حضور استاندار کرمان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های فت فتو از کرمان، عباس سعیدی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان و عضو هیات امنای مرکز قنات استان در حاشیه افتتاح مرکز قنات کرمان گفت: قنات میراث ارزشمند گذشتگان ما است که با ابتدایی‌ترین وسایل این سازه آبی را احداث کردند به نحوی که بدون نیاز به انرژی و تکنولوژی آب را از اعماق زمین و مسافت طولانی به سطح زمین منتقل می کردند و با آن کشاورزی و دامداری انجام  می دادند و آب شرب و بهداشت خود را نیز فراهم کرده بودند.

او افزود: قنوات نقش بسیار مهمی در پایداری کشاورزی و تداوم زندگی و حیات روستا‌ها دارند و همچنین نقش مهمی در تامین غذای جامعه و خودکفایی روستا نشینان داشته و دارد و وظیفه امروز ما حفاظت از این سازه‌های آبی و میراث گرانمایه گذشتگان است.

سعیدی اظهار کرد: وظیفه مالکین و بهره برداران هر قنات، در حفظ میراثی که به دست آن‌ها رسیده ؛ بسیار مهم است.

او گفت: سه قنات گوهر ریز جوپار، اکبر آباد و قاسم آباد بم ثبت جهانی شده اند و ۱۱ رشته قنات در شهرستان‌های بم، بافت، راور، رفسنجان، زرند، شهربابک، انار و کوهبنان ثبت ملی هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: تعداد قنوات این استان ۳۹۹۱ رشته و مجموع طول قنوات ۵۸۷۰ کیلومتر و پر آب‌ترین قنوات استان؛ قنات پاکم و قنبر آباد واقع در شهرستان بم با دبی بالای ۳۵۲۰ لیتر در ثانیه می‌باشد.

سعیدی ادامه داد: طولانی‌ترین قنوات استان قنات زمجرد شهرستان سیرجان به طول ۴۲ کیلومتر، قنات کریم آباد شهداد با طول ۲۴ کیلومتر، قنات رحمت آباد شهرستان ریگان حدود ۱۹ کیلومتر وکوتاهترین قنات تا ۵۰ متر نیز در استان کرمان وجود دارد.

او افزود: میزان برداشت سالیانه از قنوات استان، ۳۸۰ میلیون متر مکعب می‌باشد.

مرکز قنات استان کرمان، نخستین مرکز بومی قناتی در کشور، در تاریخ بیست وچهارم شهریورماه امسال و با هدف حفظ، احیا و مرمت این سازه‌های ارزشمند آبی استان، با همت  فعالان این حوزه و با حضور استاندار افتتاح شد.

تصمیمات این مرکز به صورت هیات امنایی است و هیات مدیره دارد.

اعضای هیات امنا عبارت از استاندار کرمان به‌ عنوان رئیس هیات امناء، مدیرکل آب منطقه استان، رئیس سازمان  جهاد کشاورزی استان، مدیر کل میراث فرهنگی استان، مدیر کل دفتر بازرسی استانداری ومعاون عمرانی استانداری وپنج نفر کارشناس شخص حقیقی ثابت اعضای هیات امناءرا تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ی




افتتاح مرکز قنات استان کرمان

منبع:باشــگاه خبرنگاران
? افتتاح مرکز قنات استان کرمان