اعتبار فوری برای مبارزه با آفت نخلستان‌های بم اختصاص یابد

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: دبیر ستاد ملی مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی گفت:«آفت سوسک سرخرطومی حنایی،بسیار جدی نخیلات کشور را تهدید می‌کند و تاکنون ۶ استان را در کشور آلوده کرده که متاسفانه شهرستان بم نیز در ۲ ماه اخیر آلوده شده است». کاظم محمدپور در جریان بازدید از برخی باغ‌های بم و بروات […]

فردای‌کرمان – گروه اقتصاد: دبیر ستاد ملی مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی حنایی گفت:«آفت سوسک سرخرطومی حنایی،بسیار جدی نخیلات کشور را تهدید می‌کند و تاکنون ۶ استان را در کشور آلوده کرده که متاسفانه شهرستان بم نیز در ۲ ماه اخیر آلوده شده است».

کاظم محمدپور در جریان بازدید از برخی باغ‌های بم و بروات با اشاره به اعتبار تخصیص یافته برای مبارزه با این آفت اظهار کرد:«دولت در مرحلۀ اول که از سال گذشته آغاز شد ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای استان‌های مختلف کشور در نظر گرفته که توزیع شد و در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی درخواست ۹۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای یک دورۀ سه ساله داده است که انتظار می‌رود نهادهای بالادست این اعتبار را به تصویب برسانند».

وی افزود:«در مورد نخیلات شهرستان بم که به‌تازگی و در چند ماه اخیر آلوده شده است،اگر دیر بجنبیم آلودگی به‌صورت تصاعدی بالا می‌رود و تا فصل آینده بیشتر درختان این شهرستان به این آفت آلوده می‌شوند».

وی ادامه داد:«به عنوان ستاد ملی مبارزه با آفت سرخرطومی و به دلیل تجربه‌ای که در استان سیستان و بلوچستان داریم،انتظار می‌رود،اعتبار فوری برای این شهرستان اختصاص یابد».

به گزارش فردای‌کرمان به نقل از نذیر کرمان کرمان،محمدپور اضافه کرد:«باغداران باید علائم اولیۀ این آفت را بشناسند و با مشاهدۀ اولین علامت‌ها موارد را به کارشناسان جهاد کشاورزی گزارش دهند تا جهاد کشاورزی کار درمان و تیمار درخت را انجام دهد».

دبیر ستاد ملی مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی اضافه کرد:«تنها روش درمانی که از ۳۰ سال قبل در کشور توصیه شده استفاده از قرص‌های فستوکسین به دلیل تولید گازی که دارند است».

وی افزود:«این قرص‌ها در کنار دالان‌های لارو گذاشته می‌شوند و سپس پوشش پلاستیکی به مدت ۲ تا پنج روز دور تا دور درخت قرار می‌گیرد».

وی ادامه داد:«زمانی که پوشش باز شد محلول سمی که یک هفته دوام داشته باشد را تهیه کرده و روی قسمت آلودگی و مابقی تنۀ درخت می‌پاشند».

محمدپور بیان کرد:«بعد از ۲ هفته از باز شدن پوشش،باغدار باید درخت را چک کند و اگر آلودگی جدیدی ایجاد نشده باشد یعنی درخت تیمار شده اما اگر بعد از ۲ هفته درخت شیره داده و بوی تعفن می‌دهد مجدد نیاز به پاشیدن محلول است».

وی به حضور انجمن فائو در کشور و همچنین بازدید آن‌ها از شهرستان بم اشاره کرد و گفت:«در نشست با انجمن فائو روش‌هایی توصیه شد که آن تکنیک‌ها جدید و کاربردی نبودند و روش‌های سنتی که استفاده می‌کنیم قابل توصیه است».

وی توضیح داد:«فائو هم توصیه می‌کند درختان باید مداوم و پیوسته ردیابی شوند و شکار تله‌ها روزانه مورد ارزیابی قرار گیرد و همچنین نقشۀ راه داشته باشیم».

دبیر ستاد ملی مبارزه با آفت سوسک سرخرطومی خاطرنشان کرد:«با استفاده از یک استراتژی مداوم و پیوسته می‌توانیم این آفت را تا حد زیادی کنترل کنیم زیرا آفت‌ها ریشهکن نمی‌شوند و تنها می‌توانیم آلودگی را از حالت تصاعدی خارج کنیم».

وی گفت:«مهم‌ترین نکته این است که در هر منطقه باید ردیاب ماهر تربیت کنیم زیرا ردیاب ماهر می‌تواند درخت آلوده را تشخیص دهد در صورتی‌که باغدار به دلیل نداشتن تجربه نمی‌تواند کار تشخیص را انجام دهد».

محمدپور اضافه کرد:«باید برای منطقۀ بم حداقل ۴۰ ردیاب تربیت کنیم تا ردیاب‌ها برای یک دورۀ ۲۰ تا ۳۰ ساله کار پایش و ردیابی را انجام دهند زیرا آفت از بین نمی‌رود».

وی افزود:«عملیات ردیابی باید در ماه‌های حساس فصل بهار و به‌صورت مرتب انجام شود و اگر این کار انجام نشود آلودگی گسترش پیدا می‌کند». /پ




اعتبار فوری برای مبارزه با آفت نخلستان‌های بم اختصاص یابد

منبع:خبر کرمان
?

اعتبار فوری برای مبارزه با آفت نخلستان‌های بم اختصاص یابد

:اخبار استان کرمان – اقتصادی