استقبال از مکتب خوشنویسی قاجار در کرمان

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر:نمایشگاه انفرادی خوشنویسی حمیدرضا صابری هفتۀ گذشته با عنوان « مکتب قاجار» در نگارخانه ارغوان برگزار شد. حمیدرضا صابری متولد سال ۵۹ کرمان،خوشنویسی را از سال ۷۱ زیر نظر استاد نصرالله پورجلالی در ماهان آغاز کرد و در سال ۹۶ موفق به اخذ درجۀ فوق‌ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران شده و […]

فردای کرمان – گروه فرهنگ‌وهنر:نمایشگاه انفرادی خوشنویسی حمیدرضا صابری هفتۀ گذشته با عنوان « مکتب قاجار» در نگارخانه ارغوان برگزار شد.

حمیدرضا صابری متولد سال ۵۹ کرمان،خوشنویسی را از سال ۷۱ زیر نظر استاد نصرالله پورجلالی در ماهان آغاز کرد و در سال ۹۶ موفق به اخذ درجۀ فوق‌ممتاز از انجمن خوشنویسان ایران شده و هم‌اکنون نیز دورۀ استادی را می‌گذراند.

صابری پس از مدتی ممارست در خوشنویسی،شیفتۀ سبک خوشنویسی دورۀ قاجار شده و شیوۀ زیبای میرزاغلامرضا را سرمشق خود قرار می‌دهد و با الهام از این استاد گرانمایه که سرآمد خوشنویسان قاجار است،آثار فاخری را با این شیوه در نگارخانۀ ارغوان به معرض نمایش گذاشت،که مورد استقبال تعداد کثیری از هنردوستان قرار گرفت.

به‌گفتۀ صابری ویژگی خاص این نمایشگاه،وجود آثار معکوس‌نویسی از چپ به راست است که در اعصار گذشته جهت نوشتن مهر انگشتر کاربرد داشته که وی در نوشتن این سبک مهارت دارد.

به گزارش فردای کرمان،وی عصر قاجار را یکی از دوره‌های مهم و موثر در رونق خط نستعلیق بیان کرد و گفت:« در این عصر پس از یک دوره رکود،نستعلیق حیاتی دوباره یافت و شکوفا شد؛ به همین دلیل در عصر قاجار خط نستعلیق کاربردهای مختلفی از جمله کتیبه‌نگاری،کتابت روزنامه،حکاکی مهرها،قطعه‌نویسی و مرقع‌نگاری پیدا کرد».

صابری شیوۀ میرزاغلامرضا را از محکم‌ترین،قوی‌ترین و شیرین‌ترین شیوه‌های خوشنویسی می‌داند که کتیبه‌ها و سیاه‌مشق‌های او در صدر آثار خطوط نستعلیق به شمار می‌رود.

وی استقبال از نمایشگاه مکتب قاجار را بسیار چشم‌گیر توصیف کرد و افزود:«جا دارد از استاد مودب که اشاعه و توسعۀ هنر شریف خوشنویسی کرمان مرهون زحمات خالصانۀ ایشان است قدردانی کنم. از استاد پورجلالی که مرا به وادی خوشنویسی رهنمون شدند نیز سپاسگزارم. همچنین از جناب محمدحسین مودب،مدیر نگارخانه ارغوان که این فرصت را در اختیارم گذاشتند تا هنردوستان کرمانی با شیوۀ خوشنویسی دوره قاجار آشنا شوند،صمیمانه سپاسگزارم».

 

+ عکس اول:از سمت راست،به ترتیب استاد پورجلالی،استاد مودب و استاد صابری




استقبال از مکتب خوشنویسی قاجار در کرمان

منبع:خبر کرمان
?

استقبال از مکتب خوشنویسی قاجار در کرمان

:اخبار استان کرمانفرهنگ