استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان، حجم پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد

نذیر کرمان/کرمان رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص مردمی‌سازی قوه قضائیه گفت: استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان و سران طوایف، صلح و سازش میان مردم را افزایش و حجم پرونده‌های دستگاه قضایی را کاهش می‌دهد و این همان مردمی‌سازی قوه قضائیه است. دکتر عباس مسجدی در جلسه نمادین […]

نذیر کرمان/کرمان رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری در خصوص مردمی‌سازی قوه قضائیه گفت: استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان و سران طوایف، صلح و سازش میان مردم را افزایش و حجم پرونده‌های دستگاه قضایی را کاهش می‌دهد و این همان مردمی‌سازی قوه قضائیه است.

دکتر عباس مسجدی در جلسه نمادین پایان اختلاف میان دو طایفه بزرگ شهرستان ریگان اظهار کرد: حضور در این جلسات بسیار امیدآفرین و خوشحال کننده است و نشان‌دهنده شخصیت والای عزیزانی است که با کنار گذاشتن اختلافات به صلح و سازش رسیده‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: وظیفه همه انبیاء الهی اجرای عدالت است و انقلاب اسلامی برای اجرای عدالت شکل گرفته، وظیفه اصلی دستگاه قضایی نیز به عنوان یکی از ارکان مهم نظام، احقاق حقوق مردم و اجرای عدالت در کشور است.

مسجدی با اشاره به خصوصیات انبیای الهی از جمله واکنش‌های پیامبر گرامی اسلام در مقابل ظلم و بدرفتاری ادامه داد: اگر امروز افتخار داریم در سایه قرآن کریم، ائمه اطهار و وجود مقدس پیامبر(علیهم السلام) زندگی کنیم، به دلیل نوع رفتار و واکنش‌های ایشان در برابر ظلم و بدرفتاری است.

به گزارش نذیر کرمان، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور هم چنین در خصوص موضوع صلح و سازش میان طوایف و پایان دادن اختلافات اظهار کرد: افرادی که اهل گذشت هستند به شایستگی‌های لازم دست یافته و به بالندگی شخصیتی و روانی رسیده‌اند و بهترین الگو در این زمینه نیز در قرآن کریم و داستان حضرت یوسف مطرح می‌شود.

وی با بیان این که قوه قضائیه به هیچ عنوان افزایش حجم پرونده‌های ورودی را نمی‌خواهد، اظهار کرد: مایه خرسندی است که در شهرستان ریگان ۷۵ درصد پرونده‌های ارجاعی به شورای حل اختلاف، به صلح و سازش ختم می‌شود که این نشان دهنده مجاهدت، دلسوزی و استفاده درست از ظرفیت ریش‌سفیدان، نخبگان، سران طوایف و بزرگان شهرستان است.

مسجدی با اشاره به اینکه مهم‌ترین نوع پیشگیری در علم پزشکی پیشگیری فعالانه است، افزود: حل و فصل اختلافات قبل از ورود به دستگاه قضایی و استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان به نوعی پیشگیری فعالانه محسوب می‌شود که خوشبختانه در شهرستان ریگان در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه بخشش و گذشت بر سلامت جسم ما نیز تاثیرگذار است، گفت: مطالعات علمی دنیا نشان داده افرادی که از سلامت روان برخوردار هستند سلامت جسمی نیز دارند و طول عمرشان ۱۰ سال بیشتر از سایرین است ضمن انکه سیستم ایمنی آنان در مقابل بیماری‌ها قوی‌تر عمل می‌کند.

مسجدی با تاکید مجدد بر اینکه وظیفه دستگاه قضایی اجرای عدالت در کشور است، اظهار داشت: تمام تلاش و هدف دستگاه قضا آن است که ملجأ و پناه مظلومان و بی‌پناهان باشد به نحوی که افراد احساس کنند با مراجعه به دستگاه قضایی می‌توانند حقوق از دست رفته‌ خود را احیا کنند.

یادآور می‌شود، موضوع اختلاف دو طایفه قتل یکی از افراد طایفه اول و پس از آن قتل یک نفر از طایفه دوم به تلافی آن بوده که خوشبختانه قبل از بالا گرفتن درگیری ها و وقوع قتل‌های بیشتر که معمولا در این نوع اختلافات مرسوم است، موضوع حل و فصل و به صلح و سازش ختم شد.

به گزارش نذیر کرمان، رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه برنامه خود، در شهرستان‌های فهرج و نرماشیر نیز حضور یافت و در دیدار با مسئولان این شهرستان‌ها از مشکلات موجود مطلع شد.

دیدار و گفت و گو با همکاران قضایی فهرج و حضور در جلسه شورای اداری و تأمین نرماشیر و حضور در محل کارخانه تولید تکنوپیت نرماشیر به عنوان تنها خط تولید تکنوپیت در خاورمیانه و سومین در دنیا و بررسی و اقدام برای رفع مشکلات آن از دیگر برنامه‌های دکتر مسجدی بود.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور در جلسه شورای اداری و تامین شهرستان نرماشیر گفت: استان کرمان سابقه فرهنگی و دینی دیرینه‌ای دارد و دیار شهید والا مقام حاج قاسم سلیمانی است.

وی افزود: از مهم‌ترین برکات اقدامات شهید سلیمانی امنیتی است که امروز بر ایران اسلامی حاکم شده و بدون شک اقدامات ایشا در ایجاد این امنیت تاثیر مستقیم داشته است.

وی با اشاره به اینکه سه عنصر مهم برای دستیابی هر کشور به تمدن و پیشرفت مورد نیاز است، اظهار کرد: مهم‌ترین عنصر، جهان بینی است و ما غنی‌ترین جهان‌بینی‌ها را در اختیار داریم که همان اصول مسلم اسلام و قرآن کریم است.

مسجدی تصریح کرد: این جهان بینی در دوران انقلاب با فرمان امام بر قلوب مردم نشست و سلطنت طاغوت را دگرگون کرد.

وی ادامه داد: در دوران دفاع مقدس نیز با همین حهان بینی با وجود آنکه ۷۵ کشور امکانات خود را در اختیار صدام قرار داده بودند ایران اسلامی با مقاومت رزمندگان اجازه نداد حتی ذره‌ای از خاکش به تصرف دشمن درآید.

مسجدی با اشاره به اینکه اقتدار امروز ایران اسلامی نیز نتیجه همین جهان‌بینی است، اظهار کرد: در دوران دفاع مقدس حتی در تامین سیم خاردار با مشکل مواجه بودیم، اما امروز آن قدر مقتدر هستیم که دشمن نمی‌تواند نگاه چپ به کشور داشته باشد.

رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور با بیان این که امروز اسرائیل خون آشام در غزه زنان و کودکان را به شهادت می‌رساند، افزود: این نوع اقدامات رژیم صهیونیستی نتیجه نداشتن جهان بینی درست آنان است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است.

وی مؤلفه دوم برای پیشرفت و تمدن سازی کشور را رهبری دانست و گفت: خداوند این نعمت الهی را به ما اعطا کرده و وجود مقام معظم رهبری و پیش از ایشان امام خمینی(ره) هدایت جامعه را بر عهده داشته‌ و تمامی عرصه‌های پیشرفت کشور همچون موشک‌سازی، سلول‌های بنیادی، فناوری هسته‌ای و … از حمایت‌های مستقیم رهبری برخوردار بوده‌اند و اگر در مواردی گرفتاری‌هایی وجود دارد دلیلش زمین ماندن فرمایشات مقام رهبری است.

مسجدی مؤلفه سوم در تمدن سازی را مردم دانست و بیان کرد: مردم کشور ما در تمامی استان‌ها از جمله کرمان همواره پای کار بوده و در مسیر خدمتگزاری، تولید و دفاع از مرزها اقدام کرده‌اند و اگر با انگیزه بالا در جهت خدمت به مردم و پیشرفت کشور تلاش کنیم، خستگی بر ما چیره نخواهد شد.

مسجدی در سفر به بم نیز از مرکز پزشکی قانونی آن شهر بازدید کرد و با کارکنان آن به گفتگو پرداخت. بازدید از مجتمع رفاهی زندان بم نیز دیگر برنامه رئیس سازمان پزشکی قانونی بود.

انتهای پیام




استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان، حجم پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد

منبع: ایـسنا
? استفاده از ظرفیت ریش‌سفیدان، حجم پرونده‌های قضایی را کاهش می‌دهد