استاندار: گردشگری مقاومت افتخاری برای کرمانی ها است

کرمان – فت فتو – استاندار کرمان گفت: گردشگری مقاومت افتخاری است که نصیب کرمانی ها شده لذا باید خودمان را برای دیدار گردشگران و زائران از زادگاه و مزار سپهبد شهید سلیمانی آماده کنیم. به گزارش فت فتو، علی زینی وند روز پنجشنبه در پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی […]

کرمان – فت فتو – استاندار کرمان گفت: گردشگری مقاومت افتخاری است که نصیب کرمانی ها شده لذا باید خودمان را برای دیدار گردشگران و زائران از زادگاه و مزار سپهبد شهید سلیمانی آماده کنیم.

به گزارش فت فتو، علی زینی وند روز پنجشنبه در پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور افزود: باید امتیازات کرمان که هویت بخش تاریخ است، ثبت و ضبط شود و ظرفیت‌ و خلاقیت های نخبگانی و مردمی را برای بروز و ظهور فعال‌تر کرد.

وی ادامه داد: هر جا کتابهای تاریخ را تورق کنید حتما نشانه هایی از ایران و کرمان می بینید و این مهم بیانگر این است در مقاطع تاریخ پر عظمت کشور، کرمانی ها نقش بزرگی داشتند.

وی تاکید کرد: هر چند با اقدامات خوب مرکز کرمانشناسی، بخشی از تاریخ باعظمت این سرزمین روایت شده اما  روایت‌های زیادی از تاریخ کرمان ناگفته‌ مانده است.

استاندار کرمان بیان کرد: کرمانی‌ها نقش عظیمی در شکل‌دهی و هویت بخشی تاریخ پرافتخار این سرزمین داشته‌اند و در جریان انقلاب اسلامی نیز کرمان در هویت‌بخشی، نقش اساسی داشته که اوج آن در شخصیت سپهبد شهید سلیمانی است که کرمان را به عبارت دیگری روایت می‌کند.

وی با اشاره به شکل گیری مرکز قنات استان کرمان افزود: قنات مرکز تمدنی و حافظ این سرزمین را رها کردیم و امروز شاهد حرکت ریزگرددها، سیل و خشکسالی هستیم.

زینی وند با بیان اینکه ما باید به خودمان بیاییم اظهار داشت: ثبت ساختارها می‌تواند تلنگری باشد که ما وارث تمدنی هستیم که دنیا و دیگران به آن افتخار می‌کنند، وقتی جوان ما خود را بر بستر این هویت می‌بیند، احساس غرور می‌کنند که تلاش برای پیشرفت بیشتر و تقویت آن دارد.

استاندار کرمان ادامه داد: ثبت ملی شهرهای کرمان در حوزه‌هایی که بخش کوچکی از هنر و تمدن این سرزمین را برای دنیا و آیندگان روایت می‌کند، می تواند اتفاقی مبارک باشد.

ظرفیت های صادراتی فرش، راور فعال شده است 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: شهر راور در حوزه قالی بافی ظرفیت و قدرت زیادی دارد که محصولات آن شهرت جهانی دارند که به دلیل کیفیت و آوازه جهانی باید مورد توجه قرار گیرد.

محمدرضا پور ابراهیمی افزود: بخش عمده ای از فرآیند تولید فرش از جمله کارگاه های رنگ سازی و نقشه کشی در این شهرستان انجام می شود و در چرخه تولید مطالباتی وجود دارد که لحاظ باید شود.

وی اظهار داشت: ظرفیت های صادراتی فرش به رغم محدودیت ها فعال شده و با توجه به کیفیت و نوع بافت شهر راور ثبت ملی صنایع دستی شود.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت های صنایع  دستی شهر کرمان ادامه داد: کرمان در زمینه شال و صنایع مسی وضعیت خوبی دارد و برای تامین مواد اولیه مانند مس توافقات خوبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: طرح دوم مجموعه مس شهید باهنر کرمان سال آینده با هزار میلیارد تومان به بهره برداری می رسد.

پورابراهیمی بیان کرد: شهر راین نیز قدمت سه هزار ساله ای در حوزه چاقو سازی و صنایع فلزی دارد که ارگ تاریخی راین به عنوان مرکز چاقو سازی فعالیت می کند.

وی همچنین خواستار توجه به ثبت ملی ۲ شهر قلعه گنج و شهربابک در فهرست شهرهای ملی صنایع دستی کشور شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان گفت: برای نخستین مرتبه نشست راهبردی شهرهای ملی صنایع دستی در یک استان و شهر کرمان برگزار می شود و میزبان مسئولان پنج شهر راور، کرمان، راین، قلعه گنج، شهربابک هستیم.

فریدون فعالی افزود: ۱۰۱ رشته صنایع دستی با بیش از ۷۰ هزار صنعتگر و هنرمند در استان کرمان داریم و توانمندی و ظرفیت های زیادی را در خود جای داده اند.

وی تصریح کرد: امیدواریم با وجود بیشترین آثار جهانی و صنایع دستی که در استان کرمان  داریم و با ظرفیت گردشگری مقاومت هر روز این حوزه فعال‌تر شود.

پنجمین شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور با حضور استاندار کرمان و جمعی از مسئولان استان کرمان در محل هتل پارس کرمان برگزار شد.

شهرهای کرمان، شهربابک، قلعه گنج، راور و راین از استان کرمان نامزد انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی کشور هستند.

ارگ بم (بزرگترین سازه خشتی جهان)، روستای دست‌کَند میمند با چندهزار سال قدمت، باغ زیبای شازده یا شاهزاده ماهان با ویژگی های منحصر به فرد باغ و معماری عمارت آن، دشت کویر لوت که قدیمی ترین درفش جهان از این کویر در منطقه شهداد به دست آمده و سه قنات «گوهرریز» جوپار در شهرستان کرمان، «اکبرآباد» و «قاسم آباد» در شهرستان بم و نیز روستای دارستان سیرجان و این شهرستان به عنوان خاستگاه بافت گلیم شیرکی سیرجان از آثار ثبت جهانی استان کرمان به شمار می روند.




استاندار: گردشگری مقاومت افتخاری برای کرمانی ها است

منبع: ایرنـا
? استاندار: گردشگری مقاومت افتخاری برای کرمانی ها است