از گرمی یلدا پای کودم مادربزرگ تا یلدای بدون گوشی موبایل

شب یلد که به اولین شب زمستان به عنوان بلندترین شب سال گفته می‌شود، با آیین‎ها و شور و هیجان خاصی در سراسر کشور همراه است. به گزارش فت فتو؛ شب چله یا «شب یلدا» که به اولین شب زمستان به عنوان بلندترین شب سال گفته می‌شود، با آیین‎ها و شور و هیجان خاصی در سراسر کشور […]

شب یلد که به اولین شب زمستان به عنوان بلندترین شب سال گفته می‌شود، با آیین‎ها و شور و هیجان خاصی در سراسر کشور همراه است.

به گزارش فت فتو؛ شب چله یا «شب یلدا» که به اولین شب زمستان به عنوان بلندترین شب سال گفته می‌شود، با آیین‎ها و شور و هیجان خاصی در سراسر کشور همراه است.

در فرهنگ مردم جنوب کرمان  زمستان به دو بخش چله بزرگ  و چله کوچک تقسیم شده است برای آشنایی با یلدای قدیم و حال پای به صحبت های  گرم مادربزرگ های مهربان نشستیم .

  مادربزرگ یکی از اهالی جنوب کرمان با اشاره به سنت های شب یلدای گذشته و حال  گفت:در گذشته شب یلدا را در یک لهر(خانه ای که با حصیر و برگ های نخل  درست می شود) در کنار (کودم) (جایگاهی که با گل رس درست میشود )مخصوص روشن کردن آتش شب یلدا بود در وسط لهر  همه دور آن آتش می‌نشستند .

وی افزود:متاسفانه این سنت رو به فراموشی رفته البته در بعضی از روستاهای منوجان این رسم پای کودم در لهر هنوز هم برگزار  می شود.

مادربزرگ دیگری در ادامه گفت:در شب یلدا  نوعی حلوا به نام چنگمال (که با  آرد(سیلک روی تابه) ،خرما وروغن محلی گاو درست میکنند) از زمان گذشته تا هم اکنون برای نوه ها و بچه هام درست میکنم و همه دور هم با تعریف کردن خاطرات و قصه وفال حافظ این شب را سپری می‌کنیم.

مادر بزرگ در ادامه با اشاره به اینکه میزبان شب چله مادر بزرگ است گفت:با وجود فضای مجازی و وابستگی جوانان به این شبکه ها ولی خوشبختانه در این شب رسم بر این گذاشتم تا دور همی ها این شب را بدون گوشی موبایل گرم کنیم.

وی افزود: در شهرستان منوجان همه در این شب جنب و جوش خاصی دارند ودرخانه مادربزرگ همگی جمع می شوند .
انتهای پیام/




از گرمی یلدا پای کودم مادربزرگ تا یلدای بدون گوشی موبایل

منبع:آرمـان
? از گرمی یلدا پای کودم مادربزرگ تا یلدای بدون گوشی موبایل