از پرتاب کوزه‌هایی که کهنگی سال را از بین می‌بردند تا فال گوش ایستادن به نیت حاجت

مسئول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان آداب کرمانی‌ها در چهارشنبه سوری را تشریح کرد. فاطمه رضاپور در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«فت فتو»؛ در خصوص آداب و رسوم قدیم کرمانی‌ها در چهارشنبه سوری گفت: مردم کرمان در این روز با انجام کارهایی به استقبال نوروز می‌روند؛ در این روز […]

مسئول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان آداب کرمانی‌ها در چهارشنبه سوری را تشریح کرد.

فاطمه رضاپور در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«فت فتو»؛ در خصوص آداب و رسوم قدیم کرمانی‌ها در چهارشنبه سوری گفت: مردم کرمان در این روز با انجام کارهایی به استقبال نوروز می‌روند؛ در این روز مردم کرمان، نخود و آجیل را به عنوان آجیل چهارشنبه سوری آماده می‌کنند.

مسئول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان ادامه داد: مردم کرمان در غروب چهارشنبه سوری آتش‌هایی را درست می‌کنند و از روی آن می‌پرند و همزمان با پریدن از روی آتش برای خودشان دعا می‌کنند که خداوندا تمامی دردها از بین برود.

وی بیان کرد: یکی دیگر از آئین‌هایی که امروز کمتر انجام می‌شود این است که مردم کوزه کهنه‌ای را پر از آب می‌کردند و چند دانه جو، سکه و مقداری سبزی داخل آن می ‌ریختند و در غروب چهارشنبه سوری قبل از آنکه آتش درست کنند، آن را از پشت بام پرت می‌کردند و کهنگی سال را با کوزه کهنه از بین می‎بردند و افراد فقیر در این منتظر بودند و در کوچه‌ها می‌گشتند تا سکه‌هایی که از داخل کوزه پرت شده است را پیدا کنند.

رضاپور افزود: آئین دیگری که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود، بخت‌گشایی است که هنوز هم در کرمان این رسم انجام می‌شود؛ دختران دم‌بخت به خانه زنی که این کار را انجام می‌دهد و چله‌بری می‌کند، می‌روند، دختران چادر سر می‌کنند و صاحب‌خانه زنی که چله‌بُری می‌کند آنها را با جارو از خانه بیرون می‌کند، به این معنی که شما باید دنبال زندگی خود بروید.

مسئول واحد مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان عنوان کرد: آئین دیگری که در چهارشنبه سوری انجام می‌شد، فال گوش ایستادن است، به این صورت که افراد نیت می‌کنند و در کوچه می‌ایستند و حرف هر کسی که رد می‌شود، نیت فال افراد است.

وی ابراز کرد: یکی دیگر از کارهایی که در چهارشنبه سوری انجام می‌شود، کلیدزنی است که در این آئین زنان و برخی اوقات آقایان، چادر سر می‌کنند و به صورتی که دیده نشوند و حرفی رد و بدل نشود در سینی الک، کمو، آیینه و سرمه‌دان می‌گذارند و به در خانه‌ها می‌روند و با کلید چوبی در می‌زنند و صاحب‌خانه متوجه می‌شود که کلیدزن در می‌زند.

رضاپور خاطرنشان کرد: صاجبخانه از سرمه‌دان، سرمه می‌زند و از نبات و قندی که در سینی است، مزه می‌کند و خودش به عنوان تبرک در کمو چیزی را می‌گذارد و برای افراد دعا می‌کند.

انتهای خبر/م




از پرتاب کوزه‌هایی که کهنگی سال را از بین می‌بردند تا فال گوش ایستادن به نیت حاجت

منبع:آرمـان
? از پرتاب کوزه‌هایی که کهنگی سال را از بین می‌بردند تا فال گوش ایستادن به نیت حاجت