از خرید خودروهای برقی تا رعایت حق‌الناس توسط شهرداری

در نشست علنی شورای شهر کرمان مسأله استفاده از خودروهای برقی مطرح و مقرر شد تا شهرداری جهت استفاده از این خودروها اقدام کند. به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان؛ بعد از طرح کمبودهای کرمان در بحث اتوبوس‌ها و تعداد اندک آنها در قیاس نیاز موجود، اعضای شورا در نشست علنی خود […]

در نشست علنی شورای شهر کرمان مسأله استفاده از خودروهای برقی مطرح و مقرر شد تا شهرداری جهت استفاده از این خودروها اقدام کند.

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی نذیر کرمان؛ بعد از طرح کمبودهای کرمان در بحث اتوبوس‌ها و تعداد اندک آنها در قیاس نیاز موجود، اعضای شورا در نشست علنی خود طی روز دوشنبه ۲۷ آذر تأکید کردند که شهرداری در استفاده از خودروها و ماشین‌آلات برقی پیشگام باشد.

منصور ایرانمنش رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان در این زمینه به ضرورت وجود ماشین‌های برقی در شهر اشاره و تاکید کرد: تمام دنیا با سرعت زیاد به سمت جایگزینی ماشین‌های بنزینی با برقی است و ضرورت دارد، شهرداری در خصوص استفاده از این ماشین‌ها پیشگام باشد و زیرساخت‌های این موضوع را ایجاد و از آن استقبال کند.

در پاسخ به این مباحث سعید شعرباف شهردار کرمان نیز خاطرنشان کرد: برای حوزه ماشین‌آلات برقی کارهایی در شهرداری شروع شده و تسهیلات خوبی را دوستان در بانک رسالت برای این مهم به شهرداری قول داده‌اند.

وی گفت: تعدادی موتورسیکلت‌برقی برای بافت تاریخی شهر کرمان نیاز داریم که این مهم اولویت اول شهرداری است و سپس تاکسی برقی را ارائه خواهیم داد اما اتوبوس برقی هنوز مقرون‌به‌صرفه نیست.

تعداد کم اتوبوس‌ها و تقاضاهای دربستی سازمان‌ها

اما مسأله مهم دیگر که در این نشست شورا مورد بررسی قرار گرفت کاهش قابل توجه تعداد اتوبوس‌های خطی حمل‌و‌نقل عمومی شهر کرمان بود و رئیس کمیسیون عمران شورا در همین زمینه، گفت: بسیاری از دستگاه‌ها از شهرداری تقاضای اتوبوس دربستی دارند و می‌بینیم شهرداری را به نوعی در مضیقه(تنگنا) نیز قرار می‌دهند که با دادن این اتوبوس‌ها، درعمل، از تعداد اتوبوس‌های درحال خدمات‌رسانی خطوط سطح شهر کم می‌شود.

ایرانمنش افزود: در بحث حمل و نقل درون شهری به ویژه در زمینه اتوبوس باوجود زحماتی که در دوره قبل و این دوره مدیریت شهری کشیده شده عقب‌ماندگی‌های زیادی وجود دارد.

کاهش اتوبوس‌های فعال سطح شهر کرمان


وی ادامه داد: سال ۹۲ حدود ۲۵۰ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر کرمان داشتیم که باوجود همه پیگیری‌ها برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی درون شهری اینک طبق گزارش‌ها فقط ۸۵ دستگاه اتوبوس در سطح این شهر فعال است.

رئیس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر کرمان، گفت: اگر مردم مطمئن باشند شبکه حمل‌و‌نقل به‌روز در سطح شهر وجود دارد و معطل نمی‌شوند به طور قطع کسی حاضر نیست خودرو شخصی خود را به سطح شهر بیاورد.

اعتبارت ویژه برای خرید اتوبوس گذاشته شود

وی تصریح کرد: سال پیش تعدادی دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی و تعدادی نیز نوسازی شد، در سال آینده به طور حتم به‌صورت ویژه اعتبارات خوبی در بحث ماشین‌آلات باید گذاشته شود.

ایرانمنش با اشاره به اینکه طبق برآوردها حداقل ۴۰۰ دستگاه اتوبوس برای شهر کرمان نیازمندیم، تاکید کرد: برای همان ۸۵ دستگاه اتوبوس موجود نیز در سطح شهر با مشکلاتی مواجه هستیم و بسیاری از خط‌های اتوبوس طی سال‌های گذشته کم شده است.

شهردار کرمان هم در پاسخ به ایرانمنش گفت: با نزدیک شدن  به مراسم سالگرد شهید سلیمانی تقاضاهای مربوط به اتوبوس‌ها زیاد می‌شود، ما یک سقف ۶ اتوبوس در روز را برای نیازهای بسیار فوری دستگاه‌ها گذاشته‌ایم؛ این موضوع دغدغه ما هم هست و اگر در شرایط عادی بیش از ۶ اتوبوس از سرویس حمل‌ونقل عمومی شهر کرمان خارج شود دیگر مردم ضرر می‌کنند، حتی اگر برای یک مراسم مقدس و مذهبی باشد.

وی تصریح کرد: عدد و رقم اصلی خرید ماشین‌آلات برای سال آینده را برای حوزه خرید اتوبوس خواهیم گذاشت، اما متأسفانه قیمت‌ها بالاست و بین ۹/۵ تا ۱۰ میلیارد تومان (۱۰۰ میلیارد ریال) هر اتوبوس هزینه دارد که سعی داریم بودجه خوبی برای آن بگذاریم.


ضرورت توجه به حق‌الناس در شهرداری

این نشست شورا در ادامه با گلایه‌های تندتری هم همراه بود و فتح‌الله مؤیدی رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای کرمان در همین زمینه خطاب به شهردار گفت: ما شما را شخصی متشرع می‌دانیم برای شخص متشرع هم مسأله حق‌الناس خیلی مهم است؛ اکنون در برخی نقاط شهرداری بعضی مواقع این موضوع ذبح می‌شود.


وی در بیان مصداقی از رعایت نشدن حق‌الناس به صدور فیش ۲۳ میلیاردی برای یک مراجعه‌کننده اشاره کرد و گفت: در مجموعه شهرداری باید نظارت‌ها کامل باشد، این گونه اتفاقات در شهرداری می‌افتد و بسیاری از این موارد به شورا می‌آید که تذکر می‌دهیم.

مؤیدی همچنین با انتقاد از رئیس شورا گفت: همه ما در شورا نیز در قبال این مسائل مسئول هستیم؛ نباید پول بیشتر از مردم گرفته شود.

علیرضا نادری رئیس شورای شهر کرمان نیز پاسخ داد: کارکنانی که این محاسبات را انجام می‌دهند، بعضی وقت‌ها ممکن است مرتکب اشتباه شوند، آگاه نباشند که چطور محاسبه کنند یا دچار ابهام در بندهای مختلف آئین‌نامه شوند و این مسأله بارها مطرح شده است.

وی گفت: اگر فرم‌های استاندارد داشته باشیم و با این فرم‌ها مشخص باشد که این عددها مربوط به چه چیزی است، اگر اشتباهی هم رخ دهد، متوجه شوند کجا اشتباه اتفاق افتاده است.

نادری بیان کرد: با وجود این فرم‌ها اشتباه عمدی یا سهوی صورت نمی‌پذیرد، البته این موضوع با وجود اینکه بارها در جلسات گفته شده عملیاتی نشده است.

شعرباف شهردار کرمان هم ادامه صحبت‌های نادری و مؤیدی را گرفت و گفت: شما اطلاع دارید که فضای شهرداری به چه صورتی بوده، در گذشته چندان بنای پاسخگویی در مورد فیش‌های عوارض و نحوه محاسبه وجود نداشته است.

وی ادامه داد: طبق تأکیدی که شورا داشت و فشاری هم که از سمت معاونت شهرسازی گذاشته شد، کاغذی که در مورد نحوه محاسبه عوارض به مراجعان تحویل می‌شود، داخل آن چند اشکال وجود دارد.

شعرباف توضیح داد: اولین اشکال این است که افراد عادی از این کاغذ سر در نمی‌آورند و دومین اشکال این است که امکان خطای محاسباتی در آن هست زیرا به طور کاغذی و دست‌خطی است، سومین اشکال آن این است که معلوم نیست چه کسی مسئولیت حقوقی این کاغذ را برعهده گرفته است.

شهردار کرمان بیان کرد: برای همین، به منظور محاسبه عوارض نوسازی و صدور پروانه، همکاران در پورتال «کرمان من» یک فرم ثابتی را فرستادند که طراحی آن انجام شده است، و از امروز تا آخر هفته متصدیان شهرسازی برای ورود داده‌ها به این فُرم آموزش می‌بینند.

مصوبات نشست علنی شورا
یکی از مصوبات این نشست شورا نامه شهرداری کرمان در خصوص اصلاح توافقنامه‌های املاک مسیری بود.

 سیدمحمد موسوی دبیر نشست علنی شورا با خواندن این دستور کار گفت: در جلسه کمیسیون بودجه شورا پیشنهاد این بود که برای جلوگیری از تضییع حقوق افراد در توافقنامه‌های ما به ازای املاک مسیری، شهرداری مطالبات افراد را به صورت نقدی پرداخت کند.

وی ادامه داد: شهرداری پیشنهادی را به شورا در سه بند ارائه کرد و موضوع را به صورت مشخص اعلام کرد؛ در مورد بند اول، افرادی که تا سقف پنج میلیارد ریال از شهرداری طلبکار می‌شوند به صورت اقساط تا سقف ۶ ماه این مطالبه به افراد پرداخت شود.

موسوی گفت: در بند دوم مقرر شد مطالبات افرادی که از پنج میلیارد ریال تا ۱۰میلیارد ریال از شهردای طلبکار می‌شوند نیز به صورت اقساط تا ۱۲ ماه به افراد پرداخت شود.

وی ادامه داد: در بند سوم نیز مقرر شد افرادی که بیش‌ از ۱۰ میلیارد ریال از شهردای طلبکار می‌شوند، شهرداری به صورت واگذاری زمین این مطالبه را پرداخت کند و در صورتی که مبلغ بستانکاری بیش از قیمت زمین باشد براساس ردیف‌های یک و دو عمل شود.

محمدرضا کَُمساری نائب رئیس شورای شهر کرمان در تکمیل سخنان موسوی گفت: این اقدام خوبی است و به نوعی با جریان نامبارکی که در شهردرای بر سر بحث خرید و فروش پروانه‌هایی که معوض املاک تملکی داده می‌شود، مقابله صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: اما موضوعی که وجود دارد منابع ما در حوزه تملک مشخص است و در یک زمانی نباید کار را به جایی رساند که کار مردم قفل شود.

کمساری افزود: در بحث زمین‌هایی که می‌خواهیم واگذار کنیم باید به نوعی تدبیر شود که این زمین‌ها در فضای موافقت طرفین باشد.

علیرضا نادر رئیس شورا نیز گفت: بحثی در کمیسیون انجام شد و شهرداری اعلام کرد توان پرداخت مابه‌التفاوت‌ها را به صورت نقدی دارد اما بحث واگذاری املاک اکنون هم در حال انجام است و شهرداری با قیمت کارشناسی این املاک را واگذار می‌کند که اگر مالک هم قبول نداشته باشد سراغ ملک دیگری می‌رود.

 بعد از اتمام این صحبت‌ها  حسین چناریان دیگر عضو شورا در پایان خاطر نشان کرد: مطالبات افرادی که تا سقف پنج میلیارد ریال از شهرداری طلبکار می‌شوند به‌صورت اقساط تا سقف ۶ ماه پرداخت شود و بعد بگوییم بیش از این مقدار به‌ازای هر یک میلیارد ریال یک ماه به این اقساط اضافه شود که در‌نهایت در نامه‌ای که شهرداری آورده بود، این سه بند اصلاح شد و در خصوص بند۲ به‌ازای هر ۱۰ میلیارد ریال یک ماه به مدت سقف تقسیط بند۱ اضافه شود.

انتهای خبر/ طهماسبی

منبع: نذیر کرمان




از خرید خودروهای برقی تا رعایت حق‌الناس توسط شهرداری

منبع:آرمـان
? از خرید خودروهای برقی تا رعایت حق‌الناس توسط شهرداری