از احداث دبیرخانه در دو شهرستان جنوب کرمان تا ضرورت اصلاح الگو کشت در منطقه

مسئول تالاب‌های استان کرمان در گفتگویی به تشریح برنامه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان برای احیا تالاب جازموریان پرداخت. امیرحمزه درخشانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ در خصوص وضعیت و شرایط کنونی تالاب جازموریان گفت: تالاب جازموریان، یک تالاب فصلی است که ۴۸ درصد آن در استان سیستان‌وبلوچستان و ۵۲ […]

مسئول تالاب‌های استان کرمان در گفتگویی به تشریح برنامه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان برای احیا تالاب جازموریان پرداخت.

امیرحمزه درخشانی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری «نذیر کرمان»؛ در خصوص وضعیت و شرایط کنونی تالاب جازموریان گفت: تالاب جازموریان، یک تالاب فصلی است که ۴۸ درصد آن در استان سیستان‌وبلوچستان و ۵۲ درصد آن در استان کرمان است و برنامه جامع مدیریت تالاب جازموریان، مصوب شورای برنامه‌ریزی هر دو استان قرار گرفته و تصویب شده است.

مسئول تالاب‌های استان کرمان ادامه داد: در راستای راه‌اندازی تالاب در شهرستان‌ها، در دو شهرستان رودبار جنوب و قلعه گنج دبیرخانه احداث کرده‌ایم و هم‌اکنون این دبیرخانه‌ها در حال فعالیت هستند و برخی از تجهیزات اداری نیز در اختیار دو دبیرخانه قرار داده شده و همچنین جلسات کارشناسی و برنامه‌های آموزشی در حال انجام است.

وی بیان کرد: امسال نیز برخی از کارگاه‌های آموزشی را در دو شهرستان قلعه گنج و رودبار جنوب برگزار کرده‌ایم که در این جلسات تمامی نیروها، ریش‌سفیدان، نمایندگان مردمی، جوامع محلی و کسانی که از تالاب ذی‌نفع هستند، حضور داشته‌اند؛ گفتنی است جلسات به‌صورت کارگاه‌های آموزشی پرسش و پاسخ بوده و نتایج خوبی در بر داشته است.

درخشانی اظهار کرد: در راستای مسائل تالاب جازموریان، اقدامات فرااستانی نیز انجام داده‌ایم و با دبیرخانه تالاب در استان سیستان‌وبلوچستان در ارتباط هستیم که این استان نیز برنامه‌هایی را پیشنهاد داده است تا به‌صورت مشترک هر دو استان موارد پیگیری و انجام شود که علی‌رغم وجود ارتباط اما اقدام موضوعی در حوزه استان سیستان‌وبلوچستان انجام نشده و تنها دبیرخانه تالاب و ایستگاه پایش در حوزه شهرستان دلگان راه‌اندازی شده است.

مسئول تالاب‌های استان کرمان تأکید کرد: پیگیر هستیم تا سطح ارتباط بیشتری بین دو استان سیستان‌وبلوچستان و کرمان ایجاد شود و اتفاقات خوبی در قالب کارگروه مدیریت و احیا تالاب جازموریان خواهد افتاد.

وی بیان کرد: تالاب جازموریان، تالابی فصلی است که اواخر زمستان آب‌گیری و به‌شرایط نرمال خواهد رسید که این آب به تابستان نمی‌رسد و اواخر خردادماه تالاب خشک خواهد شد و تنها ممکن است قسمت جزئی از آن رطوبت داشته باشد که این روند، چندین سال طی شده است.

درخشانی با بیان اینکه در چند سال گذشته هیچ آبی وارد تالاب نشده و کاملا خشک بوده است، ابراز کرد: ۱۰ هزار چاه غیرمجاز در حوزه تالاب است و منابع سفره‌های آب زیرزمینی در حوره تالاب جازموریان به‌شدت روند کاهشی دارد و این امر موجب شده تا سطح آب زیرزمینی آن پائین برود و خشکی لایه‌های بالاتر باعث می‌شود، به‌محض ورود آب به تالاب، به‌راحتی به آن نفوذ کند و این امر روند احیا طبیعی تالاب را با کندی مواجه می‌‌کند.

مسئول تالاب‌های استان کرمان با اشاره به برداشت آب از چاه‌های غیرمجاز و کشت و زرع جوامع محلی خاطرنشان کرد: باید آگاهی‌سازی به‌منظور برداشت کم در این حوزه انجام شود چرا که شاهد هستیم در حوزه جازموریان محصولات جالیزی کشت می‌شود در حالی که باید الگو کشت متناسب با منطقه در نظر گرفته شود تا بتوانیم در راستای احیا تالاب گام برداریم.

انتهای خبر/م




از احداث دبیرخانه در دو شهرستان جنوب کرمان تا ضرورت اصلاح الگو کشت در منطقه

منبع:آرمـان
? از احداث دبیرخانه در دو شهرستان جنوب کرمان تا ضرورت اصلاح الگو کشت در منطقه