از آخرین اقدامات جهت احیا «بکرترین تالاب ایران» چه خبر؟

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفتگویی آخرین اقدامات انجام شده جهت احیا تالاب جازموریان را تشریح کرد. حجت‌الله مرادی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ در خصوص وضعیت تالاب جازموریان گفت: متأسفانه در سال گذشته به دلیل خشکسالی‌ها و عدم بارندگی، هیچ گونه آبی وارد تالاب […]

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان در گفتگویی آخرین اقدامات انجام شده جهت احیا تالاب جازموریان را تشریح کرد.

حجت‌الله مرادی در گفتگو با خبرنگار سرویس اجتماعی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ در خصوص وضعیت تالاب جازموریان گفت: متأسفانه در سال گذشته به دلیل خشکسالی‌ها و عدم بارندگی، هیچ گونه آبی وارد تالاب نشده و به تبع آن در سال جاری نیز وضعیت تالاب همچنان خشک است.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان ادامه داد: تالاب جازموریان، تالابی فصلی است به این معنی که تالاب با وقوع بارندگی سیل‌آسا، پر می‌شود و به مدت پنج ماه از سال آب دارد و بقیه سال خشک است.

وی ابراز کرد: زمانی که تالاب جازموریان به عنوان تالاب در نظر گرفته شد، مطالاتی بر روی آن انجام شد و با توجه به این‌که بیشترین وسعت این تالاب در استان کرمان است، مدیریت تالاب به کرمان داده شده و به تبع آن دبیرخانه این تالاب نیز به کرمان داده شد و پس از آن مطالعاتی برای تالاب تعریف شد که شامل تعیین نیاز آبی تالاب جازموریان بود.

مرادی افزود: تعیین نیاز تالاب برای دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان تعریف شد چرا که دو رود بمپور و هلیل رو منبع تغذیه‌کننده تالاب بودند و با توجه به سدهایی که بر روی آنها زده شده بود، مطالعات نیاز آبی سد نیز انجام شد و پس از آن تعیین شد که تالاب در شرایط مختلف چه میزان رطوبت داشته باشد تا تثبیت شده و از آن گرد و غبار بلند نشود.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان اظهار کرد: فعالیت دیگری که در خصوص تالاب جازموریان انجام شد، تدوین طرح جامع مدیریت زیست محیطی تالاب جازموریان بود که بر اساس این طرح وظیفه هر دستگاه در راستای احیا تالاب مشخص شده است.

وی با بیان این‌که تدوین طرح مطالعاتی معیشت جایگزین از دیگر اقدامات انجام شده برای احیا تالاب جازموریان است، تصریح کرد: با استفاده از این طرح مطالعاتی، مشخص می‌شود که چه اقداماتی انجام دهیم تا بتوانیم آب بیشتری در محدوده معین شده ذخیره کنیم تا رطوبت خاک در آن محدوده بیشتر شود؛ برای مثال در زمینه کشاورزی محصولاتی که نیاز به آب بیشتر دارند، حذف شوند و محصولات که به آب کمتری نیاز دارند، در آن منطقه پرورش داده شوند.

مرادی ادامه داد: مطالعاتی از قبل در محدوده تالاب جازموریان وجود داشته که در حوزه غرب و شرق بررسی شده است و در سال گذشته نیز این مطالعات ادامه‌ پیدا کرد و بر همین اساس مطالعات مکان‌یابی جانمایی ایستگاه هیدرومتری در حوزه تالاب جازموریان مشخص شد.

مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان بیان کرد: جانمایی ایستگاه هیدرومتری از اولویت‌های سازمان به منظور احیا تالاب جازموریان بود، بنابراین محل ایستگاه در محدوده تالاب بر اساس دستورالعمل مشخص شد و بعد از این اقدام، مطالعات ارزش‌گذاری اقتصادی منطقه انجام شد که در این راستا دبیرخانه تالاب در شهرستان‌های قلعه‌ گنج و رودبار جنوب احداث شد.

وی با تأکید بر این‌که نقش مردم در احیا تالاب بسیار برجسته است، عنوان کرد: قبل از شهرستان شدن جازموریان اقدامات لازم برای احیا تالاب در نظر گرفته شد و ایستگاه پاسگاه حفاظتی در این محدوده فعال بود.

مرادی خاطرنشان کرد: مطالعات زیست محیطی برای احیا تالاب جازموریان منوط به یک مکان نیست؛ علاوه بر استان کرمان، این تالاب استان سیستان و بلوچستان را نیز در بر می‌گیرد و باید تمام اقدامات در حوزه آبریز انجام شود.

انتهای خبر/م
 




از آخرین اقدامات جهت احیا «بکرترین تالاب ایران» چه خبر؟

منبع:آرمـان
? از آخرین اقدامات جهت احیا «بکرترین تالاب ایران» چه خبر؟