اردوی جهادی دامپزشکی در دشت دارزین بم/ مشکل هاری در حیات وحش کرمان

نذیر کرمان/کرمان سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان از برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی در دشت دارزین شهرستان بم و ارائه خدمات رایگان دامپزشکی به عشایر خبر داد. صدیقه کاظمی نیا ۱۳ اردیبهشت ماه در حاشیه برگزاری این اردو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اردوی جهادی در دشت دارزین را به دلیل اینکه خدمات به صورت […]

نذیر کرمان/کرمان سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان از برگزاری اردوی جهادی دامپزشکی در دشت دارزین شهرستان بم و ارائه خدمات رایگان دامپزشکی به عشایر خبر داد.

صدیقه کاظمی نیا ۱۳ اردیبهشت ماه در حاشیه برگزاری این اردو در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اردوی جهادی در دشت دارزین را به دلیل اینکه خدمات به صورت جامع در آن ارائه می‌شود، می‌توان به عنوان پایلوتی در سراسر استان معرفی کرد زیرا چنین خدمات گسترده‌ای تاکنون در شهرستان‌های دیگر ارائه نشده است.

وی از برگزاری طرح جهادی با هدف انجام خدمات دامپزشکی خبر داد و گفت: طرح جهادی عشایر دشت دارزین بم  با شش اکیپ دامپزشکی در این منطقه اجرا شد و دام‌های سبک تحت پوشش مایه کوبی، آبله، تب مالت، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و سمپاشی قرار گرفتند.

کاظمی نیا بیان کرد: هدف این اردوی جهادی ارائه خدمات دامپزشکی به بیش از  ۳۰ هزار دام سبک بوده که این الگوی موافق را می‌توان در  سایر مناطق استان نیز اجرا کرد.

وی افزود: در این طرح دام‌های عشایر منطقه ویزیت و درمان رایگان انجام و یکسری مکمل‌های دامی در بین دامداران  توزیع شد؛ ضمن اینکه کمبودهای تغذیه‌ای و برخی از بیماری‌های انگلی در بین دام‌ها مشهود بود که درمان برای دام‌ها در حال انجام است.

به گزارش گروه دریافت خبرگزاری نذیر کرمان، سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: این طرح به مدت سه روز و تا پایان هفته جاری در حال اجراست و امیدواریم بتوانیم در سایر مناطق محروم عشایر نیز طرح را اجرا کنیم.

وی افزود: از آنجا که رویکرد جدید سازمان دامپزشکی مبنی بر مشارکت جهادی در مناطق محروم و عشایری است، اردوهای جهادی به صورت هفتگی در سطح شهرستان‌های استان کرمان با محوریت دامپزشکی برگزار می‌شود.

کاظمی نیا بیان کرد: در طرح‌های جهادی خدمات رایگان به عشایر ارائه و درخصوص بسیاری از بیماری‌ها به خصوص بیماری‌های مشترک بین دام و انسان آموزش رایگان داده می‌شود که این آموزش‌ها در ارتقاء بهداشت و کمک به سلامت بسیار تاثیرگذار خواهد بود .

وی درباره مشاهده شدن مورد انسانی گزش هاری در جنوب استان کرمان اضافه کرد: با توجه به اینکه استان کرمان به لحاظ هاری در حیات وحش دارای مشکل است و انجام واکسیناسیون هاری توسط دامپزشکی در حیات وحش قابل انجام نیست این موضوع باید توسط محیط زیست و سازمان‌های دیگر پیگیری شود.

سرپرست اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: دامپزشکی در خصوص واکسیناسیون هاری سگ‌های صاحب‌دار و سگ گله  کار انجام می‌دهد و همچنین در طرح مبارزه با سگ‌های ولگرد که شهرداری‌ها متولی اصلی آن هستند، مشارکت دارد.

انتهای پیام




اردوی جهادی دامپزشکی در دشت دارزین بم/ مشکل هاری در حیات وحش کرمان

منبع: ایـسنا
? اردوی جهادی دامپزشکی در دشت دارزین بم/ مشکل هاری در حیات وحش کرمان