اختصاص اعتبارات استانی به میراث فرهنگی با اولویت مرمت مسجد و شهر قدیم جیرفت

نذیر کرمان/کرمان فرماندار جیرفت از اختصاص ۵ میلیارد و  ۶۲۰ میلیون تومان به حوزه میراث فرهنگی از محل اعتبارات استانی خبر داد و بر لزوم اولویت مرمت مسجد شهر قدیم تاکید کرد.  به گزارش نذیر کرمان، احمد بلندنظر ۳۱ مردادماه به مناسبت روز جهانی مسجد به همراه روسای ادارات اوقاف، تبلیغات اسلامی و میراث فرهنگی […]

نذیر کرمان/کرمان فرماندار جیرفت از اختصاص ۵ میلیارد و  ۶۲۰ میلیون تومان به حوزه میراث فرهنگی از محل اعتبارات استانی خبر داد و بر لزوم اولویت مرمت مسجد شهر قدیم تاکید کرد. 

به گزارش نذیر کرمان، احمد بلندنظر ۳۱ مردادماه به مناسبت روز جهانی مسجد به همراه روسای ادارات اوقاف، تبلیغات اسلامی و میراث فرهنگی شهرستان‌جیرفت، مدیرعامل قرارگاه فرهنگی جنوب کرمان و رئیس کانون‌های مساجد شهرستان از مسجد ۱۰۰۰ هزار ساله شهر قدیم جیرفت بازدید کرد.

وی در این بازدید با ابراز تاسف از وضعیت نامناسب ابنیه تاریخی گفت: اعتبارات حوزه میراث فرهنگی باید در زمینه‌های مرمت مسجد شهر قدیم، گردشگری و صنایع دستی هزینه بشوند و توجه به وضعیت نابسامان آثار تاریخی در اولویت قرار دارد. 

بلندنظر معرفی هر چه بیشتر آثار تاریخی از جمله مسجد شهر قدیم جیرفت را مورد تاکید قرار داد و افزود: ما در دوره‌ای خوب شروع کردیم و از تمدن جیرفت گفتیم و تبلیغات خوبی انجام‌می‌شد اما متاسفانه کار خیلی زود پایان یافت و دیگر ادامه داده نشد.

وی با اشاره به بازدیدی که از شهر سوخته زابل داشته، به عنوان یک تجریه عملی در معرفی، حفظ و نگهداری  ابنیه تاریخی گفت: در ماموریت اداری از شهر سوخته بازدید کردیم  که در جهت معرفی این اثر جهانی برنامه بسیار خوبی بود که می‌طلبد از این تجربیات در جذب گردشگر استفاده شود. 

فرماندار جیرفت  از اجرای برنامه‌های فرهنگی با استفاده از ظرفیت همه ادارات و سازمان‌ها سخن به میان آورد و اظهار کرد: باید برنامه‌ای در نظر گرفته شود که مهمانان ادارات شهرستان جیرفت نیز از آثار تاریخی شهرمان دیدن کنند تا این آثار بیشتر معرفی شوند.

وی از اختصاص پنج میلیارد و ۶۲۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی ۱۴۰۲ به میراث فرهنگی جیرفت خبر داد و افزود: این اعتبار به حوزه مرمت آثار تاریخی و همچنین گردشگری و صنایع دستی جیرفت تخصیص خواهد یافت.

بلندنظر اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری در مجاورت محوطه‌های تاریخی با هماهنگی کارشناسان‌ میراث فرهنگی را یکی دیگر از راه‌های آشنایی مردم با این آثار ارزشمند عنوان کرد و افزود: به زودی با همفکری مسئولان مربوطه در مجاورت این اثر ارزشمند تاریخی برنامه فرهنگی اجرا خواهد شد.

به گزارش نذیر کرمان، مسجد شهر قدیم جیرفت از مهمترین آثار تاریخی است که در کاوش‌های دهه ۸۰  رونمایی شد و شهر قدیم جیرفت از شهرهای تاریخی و مهم کشور به شمار می رود که در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام




اختصاص اعتبارات استانی به میراث فرهنگی با اولویت مرمت مسجد و شهر قدیم جیرفت

منبع: ایـسنا
? اختصاص اعتبارات استانی به میراث فرهنگی با اولویت مرمت مسجد و شهر قدیم جیرفت