اجرای طرح «دارویار» در شهرستان بم/ قیمت دارو کاهش می یابد

فت فتو/کرمان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران و عدم افزایش قیمت دارو در قالب اجرای «طرح دارویار» در شهرستان را خواهیم داشت. دکترصوفیا پورطاهری ۹ مردادماه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: هدف از اجرای طرح «دارویار» افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه […]

فت فتو/کرمان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بم گفت: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران و عدم افزایش قیمت دارو در قالب اجرای «طرح دارویار» در شهرستان را خواهیم داشت.

دکترصوفیا پورطاهری ۹ مردادماه در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: هدف از اجرای طرح «دارویار» افزایش تعداد داروهای تحت پوشش بیمه است و باید هزینه‌های مربوط به بیماران «به نوعی پرداخت از جیب مردم» کاهش یابد.

وی گفت: طرح ساماندهی یارانه ارز دارو هدف مهمی همچون حذف واسطه‌ها را به‌دنبال دارد و با اجرای این سیاست‌ها یارانه دارو از این پس به‌طور مستقیم به مردم می‌رسد.

این مقام مسئول بیان کرد: موضوع تخصیص ارز ترجیحی به دارو از سال۱۳۹۷ به مرحله اجرا درآمد که به‌واسطه این موضوع، مشکلات فراوانی در زنجیره تولید و توزیع دارو در صنعت داروسازی کشور ایجاد شد و به همین منظور در دولت سیزدهم تلاش برای اصلاح یارانه دارو و در واقع سیاست‌های ارزی دارو انجام شده است.

وی ادامه داد: دولت سیزدهم با همراهی وزارت بهداشت و بیمه ها، طرح «دارویار» را به اجرا گذاشته است تا ضمن جلوگیری از قاچاق معکوس دارو، مانع آسیب به حوزه صنعت داروسازی شود و چرخه تامین و توزیع دارو نیز روند مطلوب‌تری داشته باشد.

پورطاهری افزود: در این میان سازمان غذا و دارو وظیفه برنامه‌ریزی، طراحی و تنظیم ساز و کار این برنامه را به‌عهده داشته و سازمان برنامه‌وبودجه و بیمه‌ها به‌عنوان دو بازوی عملیاتی و بسیار مهم، برای تامین منابع مالی و پوشش داروها ایفای نقش خواهند کرد.

وی به نقش بیمه در پوشش قیمت های دارو  اشاره کرد و افزود: مردم باید بدانند که با اجرای این طرح پرداخت از جیب آن‌ها نسبت‌به قبل از اجرای طرح افزایش نخواهد یافت؛ زیرا نقش بیمه‌ها در پوشش قیمت‌ها به‌خوبی تاثیرگذار خواهد بود تا مردم متحمل هزینه‌های اضافی در پرداخت دارو نشوند؛ البته در این زمینه هم مردم باید این مسائل را مورد توجه داشته باشند که از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنند، حتما برای تهیه دارو با نسخه پزشک اقدام کنند؛ زیرا مسیر تهیه دارو باید از نسخه‌نویسی الکترونیک طی شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بم بیان کرد: همه داروهای تولید داخل یعنی ۱۶۰۰ قلم دارو مشمول اصلاح سیاست‌های ارزی قرار خواهند گرفت که افزایش قیمت ۱۴۰۰ قلم توسط بیمه‌ها پوشش داده می‌شود و ۲۰۰ قلم دیگر هیچ تغییری در نرخ نخواهند داشت.

او ادامه داد :همچنین در راستای اصلاح سیاست‌های ارزی دارو، افزایش قیمت ۳۶۶ قلم داروی ضروری و پرمصرف بیماران که تاکنون تحت پوشش بیمه نبوده‌اند نیز تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

پورطاهری افزود: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره مندی همه دهک‌های درآمدی از یارانه دارو، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران و در مواردی کاهش آن، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبودند در طرح دیده شده است.

وی افزود: کاهش کمبودهای دارویی، منطقی شدن تجویز و مصرف دارو و حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماری‌های مزمن، خاص و صعب العلاج از جمله مهمترین مزایای اجرای طرح «دارویار» است.

پورطاهری خاطرنشان کرد: توزیع یارانه دارو متناسب با نیاز بیماران، بهره‌مندی همه دهک‌ها از یارانه، عدم تغییر پرداخت از جیب بیماران، اجرای بیمه همگانی برای آحاد مردم، برقراری پوشش بیمه‌ای برای داروهایی که پیش از این تحت شمول حمایت‌های بیمه‌ای نبوده‌اند، اصلاح الگوی مصرف دارو و کاهش تقاضای القایی، کنترل قاچاق معکوس و رشد صادرات رسمی دارو، حمایت ویژه از داروهای مصرفی بیماران خاص و صعب‌العلاج از مزایای اجرای طرح دارویار است.

وی افزود: سایر دهک‌ها می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند، اتباع خارجی که مجوز اقامت دارند می‌توانند برای برقراری پوشش بیمه به دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنند و اتباع غیرمجاز نیز با ثبت مشخصات خود و با تایید وزارت کشور می‌توانند از بیمه برخوردار شوند، بیمه روی تخت و بیمه در مواقع اورژانسی برای افراد فاقد بیمه و مجهول‌الهویه برقرار است.

وی گفت: با توجه به ضرورت کنترل مصرف دارو و مدیریت منابع عمومی، یارانه دارو عموما به افرادی تعلق خواهد گرفت که نسخه پزشک داشته باشند؛ البته باید گفت که خریدهای آزاد در داروخانه برای بیماران مزمن مشمول دریافت یارانه خواهد شد.

وی افزود: برای پایش طرح اقدامات جدی صورت می‌گیرد که استقرار تیم بازرسی ویژه در وزارت بهداشت جهت تضمین بهره‌مندی مردم از خدمات طرح، اعلام عمومی قیمت دارو در برنامه کاربردی تیتک و سایت رسمی سازمان غذا و دارو، امکان گزارش موارد تخلف از طریق سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت یا برنامه کاربردی تیتک ازجمله این موارد است.

انتهای پیام




اجرای طرح «دارویار» در شهرستان بم/ قیمت دارو کاهش می یابد

منبع: ایـسنا
? اجرای طرح «دارویار» در شهرستان بم/ قیمت دارو کاهش می یابد