اتمام کتاب شهدای آموزش کرمان با شناسایی ۹۲ شهید

رزمنده دوران دفاع مقدس کرمانی گفت: برای چاپ کتاب چلچله‌ها و درج پیامی از سوی شهید سلیمانی در بیت‌الزهرا(س) خدمت حاج قاسم رفتم و گفتم کاری برای شهدا انجام داده‌ایم و نیاز داریم که شما پیامی برای این کتاب بنویسید؛ شهید سلیمانی با ناراحتی کتاب را از من گرفتند و گفتند حمید خجالت بکش، برای […]

رزمنده دوران دفاع مقدس کرمانی گفت: برای چاپ کتاب چلچله‌ها و درج پیامی از سوی شهید سلیمانی در بیت‌الزهرا(س) خدمت حاج قاسم رفتم و گفتم کاری برای شهدا انجام داده‌ایم و نیاز داریم که شما پیامی برای این کتاب بنویسید؛ شهید سلیمانی با ناراحتی کتاب را از من گرفتند و گفتند حمید خجالت بکش، برای شهدا آموزش و این کار و آن هم این تعداد شهید؟!

به گزارش سرویس فرهنگی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ تواضع این قشر همیشه دیدنی و شنیدنی است. با کتابی قطور و کیف دستی وارد اتاق کنفرانس شد. کتاب در زمینه معرفی شهدای آموزش استان کرمان نوشته شده بود. خود را حمید‌ مهرابی‌پور معرفی کرد، او از اولین افرادی است که در قسمت آموزش سپاه کرمان فعالیت خود را آغاز کرده و با شروع جنگ نیز در عرصه آموزش رزمندگان دوران دفاع مقدس حضور داشته است.

مهرابی‌پور در گفتگو با خبرنگار سرویس فرهنگی پایگاه خبری«نذیر کرمان»؛ گفت: از سال ۵۸ به عنوان پاسدار نیمه‌وقت وارد سپاه شدم و از سال ۵۹ به عنوان عضو رسمی سپاه به قسمت آموزش معرفی شدم که اعزام به این بخش همزمان با مرحله دوم گزینش سپهبد شهید سلیمانی بود؛ چرا که در آن زمان دو مرحله گزینش انجام می‌شد.

این رزمنده دوران دفاع مقدس کرمانی ادامه داد: با سپهبد شهید سلیمانی در دوره هفتم آموزش عمومی سپاه مشغول به فعالیت بودم که دوره آموزشی خود را به دلیل آن‌که خدمت سربازی را انجام داده بودم و پس از پیروزی انقلاب در بسیج مستضعفان خدمت می‌کردم، طی یک‌ماه به اتمام رسید.
 

تشریح فعالیت آموزش سپاه کرمان پس از پیروزی انقلاب

وی افزود: نکته‌ای را باید عنوان کنم و آن این است که آموزش شکل گرفته از اواسط سال ۵۸ کار دشواری بود؛ چرا که فضای مناسب برای این کار وجود نداشت؛ ساختمانی که هم‌ اکنون اقشار بسیج در آن فعالیت می‌کنند، پیش از پیروزی انقلاب هتل و متعلق به یکی از عوامل ساواک بود که استفاده نا‌ به ‌جا از آن می‌شد و پس از پیروزی انقلاب، بخش آموزش در این مکان شروع به کار کرد و دوره آموزشی را با بیش از ۳۰ نفر آغاز کردیم.

مهرابی‌پور بیان کرد: افراد شاخصی همچون شهید زنگی‌آبادی در این دوره حضور داشتند و حدود چهار دوره برگزار شد که در هر دوره افراد برگزیده با موافقت فرماندهی به عنوان کادر آموزش اضافه می‌شدند؛ در اولین دوره‌ای که بیشترین آمار را داشت حدود ۱۰۰ نفر حضور داشتند که این دوره بسیار منسجم و توانمند بود به گونه‌ای که افراد حاضر عنوان کردند که این دوره، کیفیت خاصی داشت.

این رزمنده دوران دفاع مقدس کرمانی تصریح کرد: در آن زمان اوج اتفاقات کردستان بود و شهر مهاباد را نیروهای کرمان اداره می‌کردند و قرار بود که پس از اتمام آموزش اکثر این نیروها به کردستان و مهاباد اعزام شوند که آغاز جنگ با پایان دوره آموزشی ما بود و در آن زمان شورای تأمین، مأموریت حفاظت و نگهداری از اماکن حساس سطح شهر را به سپاه سپرد و سپاه نیز بهترین نیروهای خود را در اماکن حساس شهر فرودگاه، هوانیروز، صدا و سیما، منبع آب و دیگر اماکن تقسیم کرد.

حضور نیروهای آموزش سپاه کرمان در جبهه

وی ابراز کرد: در آن زمان آقای شادروان تأکید کرده بود که نیروهایی برای کار مربی‌گری شناسایی می‌کنند، توانمند باشند که سپهبد شهید سلیمانی، بنده و یکی دیگر از نیروها برای کار مربی‌گری عرصه آموزش انتخاب شدیم؛ در آغاز جنگ نیز به آموزش مأموریت‌هایی که قرار بود انجام دهیم ابلاغ شد و نیروها را تقسیم کردند، آقای پورشعبان به عنوان مسئول انتخاب شدند و بنده به عنوان جانشین، اماکن مد نظر را تحویل گرفتیم و نیروها را برای نگهبانی تقسیم کردیم.

مهرابی‌پور با بیان این‌که در آن زمان شهید سلیمانی به دلیل داشن شرایط جسمانی مناسب به عنوان مربی بدنسازی انتخاب کردند و با شروع جنگ ایشان در عرصه حفاظت از فرودگاه فعالیت داشتند، ادامه داد: کمتر از یک هفته گذشته بود که با توجه به آغاز جنگ اعلام فراخوان داده شد و بیش از ۳۵۰ نفر نیروی آموزشی از شهرستان‌ها برای حضور اعلام و در دوره آموزشی حضور پیدا کردند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس افزود: فضای آموزشی در آن زمان مناسب نبود چرا که ساختمان محل فعالیت ما، ساختمانی سه طبقه بود که یک طبقه اداری، یک طبقه آسایشگاه و یک طبقه کلاس‌ها برگزار می‌شد؛ بنابراین به منظور انجام دوره آموزشی با هماهنگی استانداری، از دانشگاه فنی استفاده کردیم که فضای چمن و برخی از ساختمان‌ها در اختیار آموزش قرار گرفت.
 

حفظ مرکز آموزشی شهید بهشتی به عنوان پادگان یگان توسط حاج قاسم

وی بیان کرد: چند روز از برگزاری دوره آموزشی یاد شده می‌گذشت که آقای شادروان عنوان کرد که دو کار برای شما در نظر گرفته شده است یکی به عنوان مسئول ترابری و لجستیک سپاه و دیگری مربی‌‌گری و آموزش که کار در عرصه آموزش را در نظر گرفتم و اولین دوره آموزشی را در پادگان قدس و دوره ۹ پاسداری آغاز کردم که این دوره، دوره باکیفیتی بود.

مهرابی‌پور عنوان کرد: پس از پایان جنگ و پذیرش قطعنامه، سپهبد شهید سلیمانی بنده را به عنوان مسئول محور شلمچه معرفی کرد و تا اواسط سال ۶۹ در این زمینه انجام وظیفه کردم، چرا که سردار سلیمانی در سفری که به اهواز داشتند در آن سال، سراغی از آموزش و پادگان گرفتم و وی عنوان کرد که باید برگردی کرمان و مسئولیت پادگان را به عهده بگیری و بنده تیر ماه همان سال به کرمان برگشتم و به عنوان فرمانده آموزشی مرکز شهید بهشتی فعالیت کردم.

این رزمنده دفاع مقدس کرمانی افزود: در آن مقطع که انجام وظیفه می‌کردم، تحت امر لشکر بودیم و در نهایت سردار سلیمانی توانستند پادگان را به‌عنوان پادگان یگانی نگه‌ دارند.
 

همت رزمنده دفاع مقدس برای شناسایی شهدای آموزش کرمان

وی اظهار کرد: در مراسمات و مناسبت‌های مختلف یادمان شهدای آموزش را می‌گذاشتیم و برایم این سوال پیش آمد چرا تعداد شهدا ۱۵ نفر بیشتر نیست و این در حالی است که تعداد شهدای آموزش ما بیشتر از تعداد عنوان شده بود بنابراین شروع به پیگیری کردیم و با اقدامات انجام شده تعداد شهدا به ۳۰ نفر رسید.

مهرابی‌پور ادامه داد: اواخر خدمت در مرکز فرماندهی و کنترل لشکر مشغول به فعالیت بودم و فراغت بیشتری پیدا کردم، بنابراین اقدام به شناسایی شهدای آموزش کردم و توانستم ۴۰ شهید آموزش را شناسایی کنم و پس از آن احساس کردم که باید برای شهدا کاری انجام دهم، لذا با جمع‌آوری اطلاعات اولیه شهدا کتاب چلچله‌ها را طی دو دوره چاپ، منتشر کردیم که این کتاب شامل اطلاعاتی در خصوص هر یک از شهدای آموزش و یک حدیث در رابطه با روحیات آن شهید بود که فرمانده وقت سپاه برای انتشار کتاب، پیامی دادند.

این رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: تصمیم گرفتم که نزد شهید سلیمانی بروم و به منظور چاپ کتاب پیامی از ایشان بگیرم تا در کتاب بیاورم، زمستان سال ۸۶ بود، در بیت‌الزهرا(س) خدمت حاج قاسم رفتم و گفتم کاری برای شهدا انجام داده‌ایم و نیاز داریم که شما پیامی برای این کتاب بنویسید؛ شهید سلیمانی با ناراحتی کتاب را از من گرفتند و گفتند حمید خجالت بکش، برای شهدا آموزش و این کار و آن هم این تعداد شهید؟!
 

آغاز فعالیت مجمع یاران آموزش از سال ۹۲

وی افزود: به سردار گفتم شما می‌دانید که من فرد نظامی هستیم و دست به قلم نیستم و این کار به ذهنم خطور کرده است تا دِینم را به شهدا ادا کنم، اگر شما پیامی را برای ابتدا کتاب بنویسید، از نظر اخلاقی قول می‌دهم که با خانواده شهدا ارتباط برقرار کنم و حق شهدای آموزش را به‌جا بیاورم، ایشان پذیرفت و پیامی را اوایل سال ۸۷ دادند و کتاب را چاپ کردیم و اولین یادواره چهل شهدای آموزش کرمان را خرداد ماه همان سال برگزار کردیم.
 
 مهرابی‌پور تصریح کرد: سرکشی خانواده ۴۰ شهید را در پنج شهر کرج، کرمان، مرکزی، سمنان و کاشان انجام دادم و در هر دیدار صفحه‌ای از کتاب چلچله‌ها که مربوط به شهید بود را بر روی بنر می‌زدم و به خانواده شهید اهدا می‌کردم و گفتنی است در این دیدارها از خانواده شهدا درخواست می‌کردیم که اسنادی از شهید را در اختیارمان قرار دهند تا بتوانیم کاری برای شهدا انجام دهیم؛ زمانی که در جمع خانواده شهدا قرار گرفتیم، متوجه شدم که ما برخی از شهدای آموزش را نمی‌شناسیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس کرمانی با اشاره به این‌که از سال ۹۲ فعالیت مجمع یاران آموزش را آغاز کردیم، ادامه داد: برای انجام فعالیت در مجمع تصمیم گرفتم از نیروهای آموزش و همه کسانی که در این عرصه فعالیت داشتند، کمک بگیرم و با همکاری دوستان توانستیم تعداد شهدای آموزش را به ۵۳ نفر برسانیم.
 

برگزاری ۷ گردهمایی به همت مجمع یاران آموزش کرمان

وی بیان کرد: برای ادامه کار در مجمع نیاز به مکانی داشتیم که با مسئول وقت دانشگاه امام حسین علیه‌السلام در میان گذاشتم که وی عنوان کرد ساختمان دانشگاه به دلیل وقوع زلزله خراب شده است و در آنجا دو اتاق در اختیار ما گذاشتند و یادمان شهدای آموزش را در آنجا ایجاد کردیم.

مهرابی‌پور عنوان کرد: هفت گردهمایی را با بچه‌های آموزش برگزار کردیم که یک گردهمایی خانوادگی و سه گردهمایی در شهرستان‌های جیرفت، رفسنجان و زرند و سه گردهمایی دیگر در کرمان برگزار شد تا بتوانیم ارتباط بین نیروهای آموزش را بیشتر کنیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس اظهار کرد: دیداری با خانواده شهید اسدی داشتم که خانواده شهید خانم پور‌منعمی نویسنده کتب دفاع مقدس را معرفی کردند و پس از آشنایی با وی مقرر شد تا کار بازنگری کتاب را انجام دهند.
 

تکمیل کتاب شهدای آموزش کرمان با شناسایی ۹۲ شهید

وی ابراز کرد: توانستیم تعداد ۹۰ شهید آموزش را شناسایی کنیم و تا قبل از شهادت شهید سلیمانی کتاب به صورت ماکت آماده بود و قرار بود در سفری که سردار سلیمانی به کرمان می‌آیند در محل یادمان شهدای آموزش، ماکت کتاب را رصد کنند و گزارش عملکرد برای چاپ کتاب را بدهیم که این امر میسر نشد و ایشان به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.

مهرابی‌پور افزود: پس از شهادت شهید سلیمانی عنوان کتاب را ۹۰+۱ گذاشتیم که منظور از ۱ شهید سلیمانی بود که بعد از آن یک شهید دیگر به نام شهید پارسایی شناسایی شد و عنوان کتاب را به ۹۲ شهید آموزش تغییر دادیم.

این رزمنده دوران دفاع مقدس کرمانی گفت: زمانی که سردار حسین معروفی فرمانده سپاه ثارالله استان کرمان بودند در محل یادمان شهدای آموزش حضور پیدا کردند و مبلغی را برای انجام کارمان در اختیار گذاشتند و قول دادند تا در زمینه چاپ کتاب نیز کمک کنند.

انتهای خبر/م




اتمام کتاب شهدای آموزش کرمان با شناسایی ۹۲ شهید

منبع:آرمـان
? اتمام کتاب شهدای آموزش کرمان با شناسایی ۹۲ شهید