اتصال زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور به شرکت‌های بزرگ

فت فتو/کرمان نهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی شامگاه چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی کرمان آغاز بکار کرد. به گزارش فت فتو، دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در حوزه فناوری و نوآوری معدن در این […]

فت فتو/کرمان نهمین نمایشگاه بین‌المللی معدن، صنایع معدنی، فرآوری مواد معدنی و تجهیزات وابسته و همچنین نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات معدنی و راهسازی شامگاه چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی کرمان آغاز بکار کرد.

به گزارش فت فتو، دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در حوزه فناوری و نوآوری معدن در این مراسم اظهار کرد: امسال به عنوان سال تولید دانش بنیان، امیدواریم که زیست بوم دانش بنیان کشور به شرکتهای بزرگ پیوند داده شود چرا که تا هنگامی که اتفاقات دانش بنیان به شرکتهای بزرگ اتصال نیابد، شاهد اثرات آن روی سفره های مردم نخواهیم بود.

حمیدرضا شاه‌وردی با بیان اینکه عمده شرکتهای بزرگ نیز در حوزه معدن و فرآوری معدن هستند، افزود: این اتفاق نمی افتد مگر آنکه ما بهره وری سرمایه را ارتقا دهیم و حوزه فعالیتهای دانش بنیان نیز همین کار را انجام می دهد.

دستیار ویژه معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تأکید کرد: اگر صنعت مس با همه توان وارد این عرصه شود به عنوان یک ابرپیشران می تواند در تولید دانش بنیان در کشور نقش ایفا کند. امروزه صادرات خام معنا ندارد و ما باید بتوانیم محصولات باارزش افزوده ایجاد کنیم.

تولید قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از فناوری نو

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در این مراسم با اشاره به اهمیت نام‌گذاری سال اظهار داشت: شرکت‌های دانش‌بنیان که بر مبنای دانش شکل گرفته‌اند و مبنای توسعه بر تولید، دانش، نوآوری و کارآفرینی است.

حسین احمدی افزود: توسعه بر مبنای خلاقیت منجر به نوآوری و تولید مستمر است که درآن جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند رشد کنند و به‌صورت پایدار اقتصاد منطقه را متحول کنند.

وی بیان کرد: در حوزه دانش‌بنیان خوب عمل نشده و تولید بر مبنای سنتی است که هم هزینه تولید را بالا می‌برد هم بهره‌وری را کم می‌کند. 

احمدی عنوان کرد: در کشور بالغ بر ۶ هزار شرکت دانش‌بنیان احصاء شده که در استان کرمان آمار قابل توجهی نداریم. همه هم شعار بهشت معادن و صنایع را سر می‌دهیم اما از حوزه دانش‌بنیان غافل بوده‌ایم.

مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان ادامه داد: مبنای این  شرکت‌ها بر اساس دانشی که در متخصصان شرکت مس است منجر به ایجاد اکوسیستم و مرکز نوآوری شهید ستاری شد و اقدامات خوبی هم انجام شده است. محورهای هفتگانه برای صنعت مس تعریف کردیم محور استفاده از هوش مصنوعی در تمامی برآیند تولید از معدن تا انتهای خط تولید، محور انرژی و محوریت بومی‌سازی و قطعات مورد نیاز صنعت مس با استفاده از نوآوری. 

احمدی خاطرنشان کرد: چند ده هزار میلیارد تومان در استان کرمان در حوزه توسعه معادن مس هزینه شده ولی تنها چند صد میلیارد تومان در حوزه دانش بنیان‌ها صرف کردیم، این عدد را با توجه به رشدی که از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان به ۶ هزار شرکت دست یافیتم، باید افزایش یابد.

وی اضافه کرد: بنابراین باید بیشتر کار کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه پیدا کنند که قشر فرهیخته و شرکت‌هایی که نیازمند توسعه هستند به جای عقد قرارداد با شرکت‌های خارجی در داخل کشور قرارداد منعقد کنند.

انتهای پیام




اتصال زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور به شرکت‌های بزرگ

منبع: ایـسنا
? اتصال زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور به شرکت‌های بزرگ