آیین بزرگداشت زنده یاد «یدالله ثمره» برگزار می‌شود

کرمان – آیین بزرگداشت زنده یاد «یدالله ثمره» از مفاخر برجسته کرمانی به صورت مجازی برگزار می‌شود. به گزارش فت فتو، از سلسله نشست‌های علمی – تخصصی بزرگداشت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کرمان، مراسم بزرگداشت زنده یاد دکتر «یدالله ثمره» از مفاخر کرمانی و زبان‌شناس برجسته کشور برگزار خواهد شد. در این آئین علی […]

کرمان – آیین بزرگداشت زنده یاد «یدالله ثمره» از مفاخر برجسته کرمانی به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش فت فتو، از سلسله نشست‌های علمی – تخصصی بزرگداشت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کرمان، مراسم بزرگداشت زنده یاد دکتر «یدالله ثمره» از مفاخر کرمانی و زبان‌شناس برجسته کشور برگزار خواهد شد.

در این آئین علی اشرف صادقی، ایران کلباسی، شهین نعمت زاده، محمود بی جن خان، امید طبیب زاده، علی اصغر رستمی ابوسعیدی حضور خواهند داشت.

این آئین سه شنبه هفته جاری (سوم اسفند) ساعت ۱۸ و به صورت مجازی برگزار و از طریق لینک https://www.skyroom.online/ch/kermanit/conference2 به صورت زنده پخش می‌شود.

یدالله ثمره که از برجسته‌ترین زبان‌شناسان ایرانی است در سال ۱۳۱۱ در کرمان چشم به جهان گشود و در سال ۱۳۹۷ به دیار باقی شتافت.

ثمره استاد بازنشستهٔ دانشگاه تهران، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی و اولین رئیس انجمن زبانشناسی ایران بود.

این زبان‌شانس برجسته کرمانی در حوزه آواشناسی و واج‌شناسی تخصص داشت و کتاب‌های متعددی در زمینه آموزش زبان فارسی، آواشناسی و واج‌شناسی تألیف کرد. از برجسته‌ترین آثار او، کتاب آواشناسی زبان فارسی: آواها و ساخت آوائی هجا است که توسط مرکز نشر دانشگاهی به چاپ رسیده است.

ثمره موفق شد در سال ۱۳۴۰ دکتری زبان و ادبیات فارسی خود را از دانشگاه تهران اخد کند. او همچنین دکتری زبان‌شناسی عمومی با تخصص آواشناسی و واج‌شناسی را هم در سال ۱۹۶۸ میلادی از دانشگاه لندن دریافت کرد.

عضویت دائمی انجمن آواشناسی بین‌المللی «آی. پی.ای» از جمله افتخار آفرینی‌های این دانشمند برجسته ایرانی به شمار می‌آید.

همچنین تلاش برای بنیان‌گذاری آزمایشگاه زبان دانشکده ادبیات دانشگاه تهران از دیگر خدمات این دانشمند گرانقدر کرمانی است.

کد خبر ۵۴۲۸۸۵۸




آیین بزرگداشت زنده یاد «یدالله ثمره» برگزار می‌شود

منبع: مــهر
? آیین بزرگداشت زنده یاد «یدالله ثمره» برگزار می‌شود