آیت‌الله رئیسی گره کور تولید را در کرمان گشود

درحالی‌که کرمان رئسای جمهور و وزاری بی‌شماری را راهی مرکز کشور کرد اما مانند یک روستای بزرگ رشد کرد و هرگز کسی به مردم و زیرساخت این استان توجه نکرد. به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» دولت سیزدهم در راستای دو مقوله رشد تولید و تأمین مسکن تلاش‌های بسیاری را در […]



درحالی‌که کرمان رئسای جمهور و وزاری بی‌شماری را راهی مرکز کشور کرد اما مانند یک روستای بزرگ رشد کرد و هرگز کسی به مردم و زیرساخت این استان توجه نکرد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «نذیر کرمان» دولت سیزدهم در راستای دو مقوله رشد تولید و تأمین مسکن تلاش‌های بسیاری را در استان کرمان به انجام رسانده است.

درحالی‌که استان کرمان عملا نقطه‌ای ثروتمند از کشور محسوب می‌شود و حتی بیش از ۶۴ درصد از حقوق دولتی کشور را هم تأمین می‌کند و از سویی دیگر بیش‌ترین اشخاص سیاسی اعم از رئیس جمهور تا وزیر و مشاور را در بدنه‌ دولت‌های مختلف داشته است اما هرگز رشد و توسعه‌ای در خور توجه به‌خود ندیده است.

دولت‌های مختلف یکی پس از دیگری آمدند و کلنگ پروژه‌هایی را بر زمین زدند اما هرگز همتی برای اجرای آنها نداشتند و حتی دنبال ایجاد آنها هم نبودند و اجرای مراسم کلنگ‌زنی بدون تأمین اعتبار آن رویه‌ای شده‌ بود که استان هر روز به خود می‌دید.

و یا اگر پروژه‌ای کلید احداث آن می‌خورد عملا بدون درنظر گرفتن طرح مطالعاتی آن اعتباری بی‌جهت خرج  و بعد از گذشت چند سال رها می‌شد و علت آن عدم توجه به اجرای آن طرح به بوم منطقه بود، مانند پروژه آب‌رسانی از سد صفا رود که نیمه‌کاره رها شد.

اما دولت سیزدهم مانند دیگر دولت‌ها نبود و اجازه گرفتن منابع از استان بدون رشد و توسعه در آن را نداد  گرچه برخی سیاسیون و حتی افراد وابسته به سیاسیون و جناح‌های چپ و راست مرتب سنگ‌اندازی می‌کردند اما جدیت دولت سیزدهم این مقاومت را شکست و بالاخره طرح‌های اقتصادی کلان با وجود بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری خود شرکت‌های داخلی استان رقم خورد.

اولین اقدام استان کرمان ایجاد اطلس سرمایه‌گذاری بود که در این دولت برای کرمان رقم خورد و بیشترین سرمایه‌گذار خارجی را راهی کرمان کرد و بزرگ‌ترین پروژه تولید سل‌های خورشیدی با سرمایه‌گذاری شرکتی عمانی در کرمان شروع به کار کرد که مدعای این امر است.

دومین حرکت طرح توسعه تولید لاستیک ماشین‌های معدنی بود که بازهم با همت واحدهای تولیدی بزرگ استان همچون گل‌گهر و مس و با مجری‌گری بارز آغاز به‌کار کرد و اکنون بیش از ۳۰ درصد پیشرفت فیزکی دارد و به‌زودی با تولید این ابر لاستیک‌ها کشور از خرید تایر ماشین‌های معدنی که برای دامپتراک‌هاست بی‌نیاز می‌شود.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استان رکود واحدهای تولیدی بود در دولت یازدهم و دوازدهم بیش از ۲۵۰ واحد تولیدی استان راکد شده بود که با اعتماد به تیم‌های عارضه‌یاب بسیج و جهادگران صنعت در کنار کارگروه‌رفع موانع تولید استان، اکنون بیش از ۹۰ واحد کاملا راکد و ۶۴ واحد نیمه راکد آغاز به کار کردند و رشد تولید را در استان رقم زدند.

طرح مسکن‌سازی در استان کرمان بعد از دوازده سال، ۱۰ سال در دو دولت یازدهم و داوزدهم و دو سال در دولت سیزدهم رکود و کارشکنی برخی از دستگاه‌های اجرایی استان به بهانه عدم تأمین زیرساخت راکد ماند اما اکنون زمین به اندازه کافی تأمین شده است، حتی برای آیندگان هم بانک زمین تدوین شده است، دراین راستا طی سه‌سال هفته‌ای نبود که وزیر و یا معاون وزیری در کرمان پیگیر این موضوع نباشد.

واگذاری به طرح جوانی جمعیت هم اکنون رقم خورده است، در آخرین مرحله استان تصمیم گرفته است هر زمین را به دو نفر واگذار کنند تا با همت یکدیگر واحد مسکونی را بسازند در این صورت هزینه‌های ساخت هم نصف می‌شوند و عملا خانه‌سازی رواج بیشتری خواهد یافت زیرا هزینه‌های ساخت مسکن بسیار متورم است و توان ساخت برای هرکسی وجود ندارد.

 شایان ذکر است طبق آخرین خبرها حدود ۱۰ هزار قطعه زمین در سطح استان آماده شده و به‌زودی واگذاری قطعات زمین در شهر کرمان و شهرهای دیگر انجام می‌شود.

با این اوصاف دولت سیزدهم با تمام رفتارهای حزبی و جناحی مقابله کرد و برای خدمت به مردم ریسک‌های بزرگی را به‌جان خرید و توانست گام‌های بلندی را برای اعتلای توسعه هر استان و مردم بردارد و کرمان از هر جهت این مقوله را لمس کرده‌ است.

انتهای خبر/ طهماسبی


آیت‌الله رئیسی گره کور تولید را در کرمان گشود

منبع:آرمـان
? آیت‌الله رئیسی گره کور تولید را در کرمان گشود