آموزش موثرترین و اساسی ترین عامل در توسعه ورزش می‌باشد

بدون آموزش، مربی موفق وجود ندارد و آموزش مداوم مربیان برای ورزش حیاتی است، از آنجا كه مربي ورزش درتماس نزديك با ورزشكار است و بيشترين تأثير را روي او دارد، توجه به كيفيت و كميت آموزش مربيان از اهميت خاصي برخوردار است. هیات ورزش‌های همگانی استان کرمان هم آموزش را در اولویت خود قرار […]

بدون آموزش، مربی موفق وجود ندارد و آموزش مداوم مربیان برای ورزش حیاتی است، از آنجا كه مربي ورزش درتماس نزديك با ورزشكار است و بيشترين تأثير را روي او دارد، توجه به كيفيت و كميت آموزش مربيان از اهميت خاصي برخوردار است. هیات ورزش‌های همگانی استان کرمان هم آموزش را در اولویت خود قرار داده است و با بهره گیری از تجربیات مریم مکی آبادی به عنوان مسئول آموزش هیات توانسته است عملکرد موفقی داشته باشد:

از سابقه ورزشی خود بگویید؟
از سال ۷۲ تمرین کاراته را شروع و از سال ۷۸ مربیگری کاراته را از شهرستان بردسیر شروع کردم. در همان سال کاراته بانوان شهربابک را راه انداری و ۵ سال مداوم پایان هفته‌ها در شهربابک آموزش کاراته می‌دادم و همزمان مدتی در رفسنجان هم فعالیت داشتم.
بنیانگذار و نائب رییس کاراته بانوان شهربابک، دبیر هیات کاراته شهرستان کرمان، نائب رییس انجمن کاراته کارگری استان، نماینده بانوان سبک wjka استان، عضو هیات رئیسه سبک در کشور، مسئول کمیته آزمون کاراته استان و نماینده استان در فدراسیون کاراته، مسئول کمیته انضباطی هیات‌هاکی، مسئول آموزش هیات روستایی، مسئول آموزش هیات همگانی و مدرس داوری فدراسیون روستایی از جمله مسئولیت‌های ورزشی ام در این مدت بوده است.
تا حالا چه فعالیت‌های ورزشی انجام داده‌اید؟
به جز کاراته در رشته‌هاکی هم فعالیت داشته‌ام و مدرک مربیگری ایروبیک، مربیگری و داوری داژبال، مربیگری پیاده روی، مربیگری فریزبی، مربیگری تخصصي ترکیب بدن مربیگری و داوری و مدرسی بازی‌های بومی‌ محلی را دارم.
از برنامه‌های آموزشی‌تان بگویید؟
در کل با توجه به اینکه در حال حاضر فدراسیون همگانی بیش از ۲۰ رشته ورزشی داره سعی کرده‌ایم برای توسعه رشته‌ها و همچنین توسعه ورزش همگانی در سطح استان در همه رشته‌ها دوره‌های آموزشی از جمله سمینار، کارگاه، کلاس‌های مربیگری و داوری در دو بخش آقایان و بانوان برگزار کنیم.
چه تاثیری آموزش در توسعه ورزش دارد؟
با توجه به تعدد رشته‌ها و همچنین عدم آگاهی و شناخت جامعه از رشته‌های جدید قاعدتا آموزش موثرترین و اساسی ترین عامل در توسعه ورزش می‌باشد.
آیا هیات حمایت خوبی از برنامه‌های آموزشی می‌کند؟
قطعا اگر سیاست و حمایت ریاست هیات در بخش آموزش نبود واحد آموزش هیات نمی‌توانست اینقدر پویا و فعال عمل کند. به واسطه اهمیت موضوع آموزش در هیات همگانی و توجه ویژه جناب آقای جعفری رئیس محترم هیات سال ۱۴۰۱ آموزش هیات همگانی با توجه به جمعیت استان کرمان جزو هیات‌های برتر استان می‌باشد و در سطح کشور هم رتبه دوم کشور را کسب کرده ایم و این مهم اتفاق نمی‌افتاد مگر با حمایت مسئولان هیات.

در این ۵ ماه اول سال چه برنامه‌های آموزشی برگزار کرده‌اید؟
مهمترین دست آورد آموزشی هیات در این ۵ ماه ارائه سر فصل‌های آموزشی دو رشته خاص مربیگری تخصصی ترکيب بدن و تندرستی توسط آقای جعفری ریاست هیات ورزش‌های همگانی به شورای عالي آموزش وزارت ورزش و جوانان و تایید و کسب مجوز این دو رشته از وزارت ورزش و جوانان بوده است و برای اولین بار مربیگری تخصصی ترکيب بدن به صورت سراسری در تیرماه به میزبانی استان کرمان برگزار و رشته مربیگری تخصصي تندرستی هم در حال ثبت نام هستیم. برگزاري بیش از ۳۰ دوره آموزشی در این ۵ ماه از جمله سمینارها و کارگاه‌های مختلف ورزشی و مربیگری از جمله مربیگری داژبال، فریزبی، بازی و ورزش کودکان، ورزش سالمندان، پیاده روی و… که گاها تعدادی از این دوره‌ها بیش از دو بار در طول این ۵ ماه برگزار گردید.
از برنامه‌های آینده تان بگویید؟
با توجه به دیدگاه توسعه آموزشی مسئولان هیات و تبلیغات وسیع حوزه آموزش و همچنین جهت سهولت شرکت در دوره‌ها برای شهرستانی‌های عزیز سعی بر آن داریم کمیته آموزش شهرستان‌ها را به طور ویژه پیگیری کنیم که علاوه بر افزایش متقاضیان شهرستانی و راه اندازی رشته‌های نوپا در شهرستان‌ها شرایط برگزاری دوره‌ها در شهرستان‌ها نیز فراهم گردد.
صحبت پایانی ؟
تشکر ویژه دارم از جناب آقای جعفری رییس محترم هیات که با حمایت‌هایشان مسیر را هموار می‌کنند و همچنین از جناب آقای شیردل دبیر هیات که با درایت کمیته‌های مختلف را همراه و همگام با اهداف کمیته آموزش کردند و سرکار خانم فریبرز نائب رئیس هیات که همراه صبور و همیشگی کمیته آموزش هستند تشکر و قدردانی می‌کنم.
در پایان از سرکار خانم جباری رییس آکادمی‌فدراسیون همگانی و همکاران محترمشان در آموزش فدراسیون، سرکار خانم نوروزی، جناب آقای خانواری و جناب آقای رنجبر که الحق و الانصاف با صبوری و حمایت‌های بی دریغشان انگیزه فعالیت را بالا می‌برند و همچنین از همکاران بسیار خوب و خستگی ناپذیرم در کمیته آموزش استان نونا ایرانمنش و عارف مرادی مسئول، کمیته سرکار خانم خواجه پور و همچنین کلیه عزیزان مسئولین کمیته‌های ورزشی هیات تشکر ویژه و خاص دارم.




آموزش موثرترین و اساسی ترین عامل در توسعه ورزش می‌باشد

منبع:یـزدان کـرمان
? آموزش موثرترین و اساسی ترین عامل در توسعه ورزش می‌باشد