آمادگی موکب ماهان برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی

مسئول امور اجرایی موکب ماهان گفت: پیش بینی می‌شود ۱۵۰ هزار زائر ایرانی و خارجی طی امسال از خدمات زائرسرای موکب ماهان استفاده کنند. در جلسه ستاد اربعین شهرستان کرمان که امروز به ریاست علی سلاجقه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری کرمان تشکیل شد، حجت الاسلام سلطانی مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان کرمان گفت: تاکنون […]

مسئول امور اجرایی موکب ماهان گفت: پیش بینی می‌شود ۱۵۰ هزار زائر ایرانی و خارجی طی امسال از خدمات زائرسرای موکب ماهان استفاده کنند.

در جلسه ستاد اربعین شهرستان کرمان که امروز به ریاست علی سلاجقه معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری کرمان تشکیل شد، حجت الاسلام سلطانی مدیر تبلیغات اسلامی شهرستان کرمان گفت: تاکنون ۶ موکب در بحث اربعین از ما مجوز گرفته‌اند.

او می‌گوید: شهرستان کرمان باید ویژه دیده شود؛ چرا که بسیاری از زائران اربعین؛ حتی زائران خارجی از پاکستان و افغانستان، هنگام عبور از کرمان، قصد زیارت مزار حاج‌قاسم را دارند؛ بنابراین بحث شهر کرمان از سایر نقاط استان متفاوت‌تر خواهد بود.

نماینده حج و زیارت استان کرمان هم گفت: سال ۹۸ از استان کرمان، ۱۱۷ هزار نفر برای زیارت اربعین به عراق اعزام شدند و امسال پیش‌بینی ما ۱۷۰ هزار نفر جمعیت است.

ایزدی بخشدار ماهان نیز گفت: در بحث موکب ماهان کار‌های زیربنایی و نصب سوله‌های اسکان انجام‌شده و برای تکمیل کار، نیاز به همکاری و تعامل سایر ارگان‌ها است تا سوله‌ها بتوانند در اربعین امسال به بهره‌برداری برسند.

او می‌گوید: در جنوب شرق کشور، بزرگ‌ترین و بهترین موکب، موکب ماهان است که به بیشترین زائر خدمات ارائه می‌کند؛ بنابراین باید ویژه دیده شود.

ایزدی گفت: ما بحث پیاده‌روی جوپار را هم داریم که امسال بعد از ۲ سال که کشور درگیر کرونا بود قطعا بسیار شلوغ خواهد بود؛ چرا که موضوع پیاده روی حرم تا حرم برای مردم جا افتاده و مورد استقبال آن‌ها قرار گرفته است؛ بنابراین باید پیش‌بینی‌های لازم برای این‌موضوع صورت پذیرد و موضوعات امنیت و ترافیک این مسیر از سوی پلیس‌راه و با کمک راهداری مورد بررسی قرار گیرد.

در ادامه سرهنگ لنگری زاده، مسئول امور اجرایی موکب ماهان درباره وضعیت موجود زائرسرای ماهان گفت: این موکب از سال ۹۵ به‌صورت خودجوش و مردمی آغاز به کار کرده‌است و هر ساله خدمات خود را از اول ماه صفر آغاز می‌کند.

او می‌گوید: ۶ هزار و ۶۰۰ متر زیربنا در قالب ۸ سوله ایجاد شده است که دیوارکشی آن‌ها در حال انجام است. همچنین هزار متر آشپزخانه هم به مرحله فونداسیون (پی سازی) و ۵۱۰ متر سرویس بهداشتی در قالب ۲ سری سرویس ۸۵ تایی به مرحله دیوار چینی رسیده است و ۴۵ سرویس بهداشتی و ۴۵ حمام سیار هم تعبیه شده است.

به گفته لنگری زاده آشپزخانه تا اربعین کامل می‌شود؛ ولی باید گازرسانی شود؛ زیرا کپسول گاز در ایام پیک جواب‌گو نخواهد بود.

او گفت: زائرسرا ۲ قسمت مجزا دارد. ۵۰ درصد مختص زائران ایرانی و ۵۰ درصد برای زائران خارجی در نظر گرفته شده است. همچنین ۳۳۰ متر انبار موکب هم آماده سقف زنی است و یک ساختمان بتنی با ۴۵ تا ۵۰ سوئیت هم در مراحل اولیه کار قرار دارد.

مسئول امور اجرایی موکب ماهان می‌گوید: پیش بینی می‌شود ۱۵۰ هزار زائر ایرانی و خارجی طی امسال از خدمات زائرسرا استفاده کنند که حداقل ۱۰۰ هزار نفر آن‌ها از مرز پاکستان وارد ایران خواهند شد.

به گفته او بخش‌های مختلفی در این زائرسرا دیده شده و علاوه بر اسکان و پذیرایی، قسمت‌هایی برای تعمیرخودرو، سوخت، خدمات پزشکی و … در نظر گرفته شده است.

لنگری زاده همچنین می‌گوید: خواستار همکاری ادارات راهداری برای مشخص کردن ورودی و خروجی‌های زائرسرا؛ آب، برق، گاز برای تسریع در ارائه خدمات زیربنایی؛ راهنمایی و رانندگی برای نصب تابلو‌های بیشتر برای مشخص کردن مسیر اتوبوس‌های خارجی؛ آموزش و پرورش برای اسکان تعدادی از میهمانان مزار حاج قاسم؛ مرکز بهداشت برای کمک در احداث سرویس‌های بهداشتی و پخش فراورده‌های نفتی برای تامین سوخت و جایگاه گازوئیل برای خودرو‌ها هستیم.

در ادامه خسروی مسئول پیاده روی اربعین در مسیر کرمان ـ جوپار گفت: پارسال با اینکه اعلام شده بود پیاده‌رویِ حرم تا حرم برگزار نمی‌شود؛ ولی مردم خودجوش به سمت جوپار حرکت کردند.

او ضمن تشکر از همکاری نیروی انتظامی می‌گوید: خواستار همکاری اداره راهداری برای آماده سازی مسیر پیاده روی و نیز مشخص شدن محل‌های استقرار موکب‌ها هستیم.

نماینده هلال احمر هم در این جلسه گفت: ما در ابتدای جاده جوپار و اول هفت باغ پایگاه داریم و هلال‌احمر آمادگی کامل برای هر گونه همکاری در پیاده روی اربعین را دارد و در صورت نیاز، آمبولانس هم اعزام خواهیم کرد.

فت فتو کرمان کرمان




آمادگی موکب ماهان برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? آمادگی موکب ماهان برای خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی