آغاز عملیات بیومکانیک و بیولوژیک در ۳۵۱۵ هکتار از مراتع جنوب کرمان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: عملیات کپه کاری، بذر پاشی و مهار روان آب در مراتع جنوب کرمان آغاز شده است. فت فتو کرمان – حمزه احمدی گفت:  عملیات کپه کاری، بذر پاشی و مهار روان آب در مراتع جنوب کرمان، شروع و در سال جاری از محل اعتبارات ملی، استانی و […]

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: عملیات کپه کاری، بذر پاشی و مهار روان آب در مراتع جنوب کرمان آغاز شده است.

فت فتو کرمان – حمزه احمدی گفت:  عملیات کپه کاری، بذر پاشی و مهار روان آب در مراتع جنوب کرمان، شروع و در سال جاری از محل اعتبارات ملی، استانی و محرومیت زدایی برای انجام عملیات بیولوژیک، بیومکانیک و احیا و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی ۵ میلیارد و ۸۳۵ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

او گفت: به اینکه عملیات بیولوژیک شامل بذرپاشی توأم با حفاظت و قرق در سطح ۱۰۰۰ هکتار از این عرصه‌ها از طریق مشارکت مردمی اجرایی می‌شود

او گفت : طی چند روز اخیر عملیات بیومکانیک شامل احداث هلالی آبگیر توأم با بذرپاشی، بذر کاری و حفاظت و قرق و همچنین احیاء و توسعه رویشگاه‌های گیاهان دارویی (شامل بذرکاری و کپه کاری توأم با حفاظت و قرق) در سطح ۲۵۱۵ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی شهرستان‌های جیرفت، کهنوج، قلعه گنج، منوجان و عنبرآباد شروع شده است.

او می‌گوید: در عملیات‌های بذرپاشی و کپه کاری از گونه‌های سازگار با اقلیم منطقه استفاده می‌گردد، افزود: کشت گونه‌های بومی، موجب حفاظت خاک در برابر فرسایش شده که به دنبال آن پوشش گیاهی مناطق حساس نیز احیاء خواهد شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان گفت: مراتع به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع اقتصادی برای تأمین معیشت جمعیت قابل توجهی از دامداران و کشاورزان به شمار می‌رود، از دیگر مزایای کپه کاری و بذرپاشی، تقویت ظرفیت مراتع و افزایش تولید علوفه آن‌ها برای تأمین خوراک دام می‌باشد که این امر موجب رونق بخش دامپروری می‌شود.

او گفت: تلاش می‌گردد تا از جوامع بومی محلی برای این اقدام استفاده شود، تصریح کرد: از آن جایی که مراتع کوهستانی به علت فشار چرای دام در دراز مدت، از نظر کمی و کیفی تحلیل رفته و گیاهان خوش‌خوراک آن با گونه‌های نامرغوب جایگزین می‌گردد، لذا کشت گونه‌های بومی می‌تواند باعث احیاء دوباره مراتع، تقویت پوشش گیاهی، تثبیت خاک، افزایش ذخیره نزولات آسمانی و … شود.

به گفته او کپه­ کاری، یکی از روش‌های بذرکاری است که در آن بذر گیاهان مرتعی مورد نظر در چاله‌های کوچک حفر شده قرار گرفته و سپس با خاک پوشانده می‌شود.

انتهای پیام/س




آغاز عملیات بیومکانیک و بیولوژیک در ۳۵۱۵ هکتار از مراتع جنوب کرمان

منبع: باشــگاه خبرنگاران
? آغاز عملیات بیومکانیک و بیولوژیک در ۳۵۱۵ هکتار از مراتع جنوب کرمان