سید هادی امیری هنرمند مجسمهساز با نیت ایجاد اشتغال برای تعدادی از جوانان کرمانی پا به وادی هنر گذاشته است. فت فتو – کرمان – مهسا حقانیت: سید هادی امیری هنرمند مجسمهساز با نیت ایجاد اشتغال برای جوانان کرمانی پا به وادی هنر گذاشته است و تاکنون توانسته بهصورت مستقیم و غیرمستقیم برای چند نفری […]
سید هادی امیری هنرمند مجسمهساز با نیت ایجاد اشتغال برای تعدادی از جوانان کرمانی پا به وادی هنر گذاشته است.
فت فتو – کرمان – مهسا حقانیت: سید هادی امیری هنرمند مجسمهساز با نیت ایجاد اشتغال برای جوانان کرمانی پا به وادی هنر گذاشته است و تاکنون توانسته بهصورت مستقیم و غیرمستقیم برای چند نفری اشتغالزایی داشته باشد.
از سرنوشت غمناک ببر آهنی تا دلربایی اسب غولپیکر
سید هادی امیری متولد سال ۶۴ است، لیسانس مهندسی ساخت و تولید گرایش ماشینابزار دارد، هنرمندی خودساخته که تاکنون استادی نداشته و در هیچ دوره هنری هم شرکت نکرده است.
اما با استعدادی که خدا در وجودش قرار داده است، توانسته آثاری زیبا را با تکههای آهن خلق کند، آثاری که هر یک از آنها میتوانند به جاذبهای برای مکانهای مختلف تبدیل شوند.
او که به واسطه رشته تحصیلیاش با فلز و کارهای سخت و صنعتی ناآشنا نبوده است، از تابستان ۹۸ و پس از آنکه در فضای مجازی استقبال از مجسمههای فلزی را دید، تصمیم گرفت، در اوقات بیکاری خود مشغول مجسمهسازی شود تا هم درآمدی کسب کند و از طرفی هم اشتغالزایی داشته باشد.
بیشتر بخشهای مجسمههای فلزی با دستهای امیری برشکاری و خمکاری میشوند و ظرافت و زیبایی را بهخوبی میتوان در آثار خلقشده توسط این هنرمند مشاهده کرد، این در حالیست که آثار وی در برخی از پیجهای خارجی هم مورد استقبال قرار گرفتهاند.
مجسمه دایناسور امیری در پارک بوتیای شهر اختیارآباد نصب شده است، المان شهر راین هم ساخته دست اوست، اما مجسمه ببری که قرار بود برای عید نوروز در یکی از مناطق شهر کرمان نصب شود با تغییر شهردار دیگر پایش به شهر نرسید و در حیاط خانه این هنرمند خاک میخورد.
اما شاید بتوان مجسمه اسب این هنرمند را یکی از آثار شاخص وی خواند، اسبی با ابعاد ۴ در ۵ متر و وزن ۶۰۰ کیلوگرم که اجزای آن با هنرمندی و ظرافت خاصی ساخته شدهاند و در صورتی که در مکان مناسبی نصب شود میتواند افراد زیادی را به خود جذب کند.
مجسمههایی که اشتغالزایی میکنند
امیری در گفتوگو با فت فتو هدف اصلی خود از تولید مجسمههای فلزی را «اشتغالزایی» ذکر میکند و میگوید: دوستانی داشتم که اهل هنر بودند، همیشه حرفشان این بود در هنر پول نیست، اما وقتی تحقیق کردم، متوجه شدم یکی از پردرآمدترین کارها کار با فلز و مجسمههای فلزی است.
وی ادامه میدهد: نمایشگاههای زیادی برای مجسمههای فلزی برگزار میشود که هنرمندان ما از این رویدادها محروم هستند، هرچند بعضیها بهصورت انفرادی نمایشگاهی برگزار کردهاند.
امیری با اشاره به اینکه کرمان هنرمندان خیلی خوبی در مجسمهسازی دارد که آثارشان در خانه یا کارگاه دپو میشود، تصریح میکند: این در حالیست که این آثار میتوانند به فروش بینالمللی برسند، حتی بعضی از آثار هنری بچههای کرمانی اگر به کشورهای دیگر بروند در آنجا قیمت میلیاردی دارند.
وی ادامه میدهد: هنرمندانی را میبینیم که با امکانات کمی کار میکند و بعضی وقتها برای فروش آثارشان به شهرداری یا جاهای دیگر باید التماس کنند، در حالی که این قضیه باید برعکس باشد، هرچند من با این مشکل مواجه نشدهام و مجسمههایی که تولید کردهام، گاهی وسط کار که رسیده، پیشخرید شدهاند.
صادرات حلقه مفقوده مجسمهها
این هنرمند مجسمهساز یادآور میشود: اگر اثر خوب باشد بهفروش میرود، اما قیمتهای داخلی بسیار کم است و اگر یک مجموعه میآمد و صادرات یا بازاریابی مجسمهها برای کشورهای مختلف بهویژه کشورهای عربی خلیج فارس را انجام میداد میتوانستیم آثارمان را با قیمت خوبی بفروشیم که هم حق هنرمندان ضایع نشود و هم بتوان اشتغال بیشتری ایجاد کرد.
امیری ادامه میدهد: با همین امکانات و شرایطی که امروز دارم، دو نفر دیگر هم با من همکاری میکنند و به شکل غیرمستقیم هم چهار، پنج نفر مشغول هستند و از این راه درآمد کسب میکنند.
آنطور که این هنرمند میگوید، همیشه به انتقاد افراد حتی بچهها نسبت به مجسمههایش توجه میکند تا بتواند آثار بهتری خلق کند، امیری از الگوهای طبیعی برای خلق مجسمههایی مانند ببر و اسب استفاده میکند، وی میگوید: ارتباط مردم با مجسمههایم خوب بوده است و تا امروز ندیدهایم، گفته شود این مجسمه مشکل دارد و یا چرا اینجا نصب شده است.
مجسمه دایناسور نصب شده در پارک بوتیای اختیارآباد از جمله آثار امیری است، وی درباره تولید این اثر میگوید: استقبال خوب از مجسمه دایناسورها را در چند کشور خارجی و موزهها دیدم و دوست داشتم این اتفاق در کرمان هم بیفتد، بنابراین مجسمه دایناسور را برای شهربازی کرمان ساختم که درآمدزایی هم برای شهرداری داشته باشد که این اتفاق نیفتاد و در شهربازی یک اژدهای پلاستیکی در فاصله ۳۰ متری از زمین نصب کردند که خیلیها هم از وجود آن بیخبر هستند.
وی میافزاید: در سال ببر هم دو تا ببر ساختم که یکی از آنها را فردی که مجسمه دایناسور من را دیده بود قبل از آنکه بهطور کامل ساخته شود، آن را خریداری کرد، اما ببر دوم را برای شهرداری یکی از مناطق کرمان ساختم و صحبتهای اولیه هم انجام شده بود که با تغییر شهردار و تیم شهرداری دیگر این ببر را نخریدند و حالا در حیاط خانهمان است.
امیری خاطرنشان میکند: برای پیشرفت کارم قصد دارم در کارگاههای آموزشی مرتبط با مجسمهسازی فلزی شرکت کنم و نکات مهم و ظریفکاریها را فرا گیرم.
مسؤولان؛ هنرمندان کرمانی را ببینند
المان ورودی شهر راین هم هنر دست امیریست، اما این هنرمند نیز مانند سایر هنرمندان نسبت به بیتوجهی بعضی از دستگاهها و نهادهای کرمان نسبت به تولیدات هنرمندان بومی گلایه دارد و تصریح میکند: المانهایی در شهر کرمان نصب شده است که نسبت به کارهایی که من انجام میدهم، راحتتر هستند و ما هنرمندان کرمان هم میتوانیم، انجام دهیم، اما به ما فرصت نمیدهند و از تولیدات دیگر استانها استفاده میکنند حتی بعضی از المانهای نصب شده در کرمان هنری نیستند و ۱۰۰ درصد صنعتی هستند.
این هنرمند مجسهساز بهدنبال این است در آینده مجسمههای کوچکتری تولید کند تا بهصورت راحتتری بتوان آنها را صادر و از این طریق بتواند اشتغال بیشتری را ایجاد کند.
اسپانسر بیاید، مجموعه دایناسورها را میسازم
امیری عنوان میکند: به من این پیشنهاد داده شد که مجموعهای از مجسمه دایناسورها را بسازم و میدانم این مجموعه طرفداران زیادی دارد اما از آنجایی که ساخت این دایناسورها هزینه زیادی دارد حتما باید سرمایهگذار داشته باشیم تا بتوانم مجسمهها را بسازم.
وی با اشاره به اینکه در برخی از مجسمههایی که میسازم به فرهنگ، آداب و رسوم مردم شهر کرمان هم توجه میکنم، اضافه میکند: مثلا کرمان در بازی چوگان سابقه زیادی دارد و یا ما در این شهر کرمان چند باشگاه پرورش اسب و باشگاههای اسبسواری داریم، اما مجسمههای اسب زیادی در کرمان نداریم و برای همین من یک مجسمه اسب با اندازههای بسیار بزرگ را ساختهام که میتواند بهعنوان یک جاذبه باشد.
مجسمهها میتوانند جاذبه گردشگری کرمان باشند
این هنرمند مجسمهساز از ارتباط خوب مردم با مجسمهها سخن بهمیان میآورد و خاطرنشان میکند: مردم ارتباط خیلی خوبی با مجسمهها دارند بهطور مثال در محور هفتباغ کرمان میبینیم نهتنها کرمانیها بلکه مسافران هم کنار مجسمهها و المانهای این محور میایستند و عکس میگیرند و این میتواند جزو نقاط مثبتی باشد که حتی در حد جاذبه گردشگری هم روی آن حساب کنیم.
امیری درباره نحوه قیمتگذاری مجسمهها بیان میکند: برخی قیمتگذاریها معقول نیست مثلا از من میپرسند برای ساخت فلان مجسه چقدر آهن استفاده شده است و میخواهند مجسمه را کیلویی قیمتگذاری کنند و توجهی به جنبه هنری اثر ندارند.
وی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری میکند: هنرمندانی که در کرمان با فلز کار میکنند، همدیگر را پیدا کنند و نمایشگاههای گروهی برگزار کنند تا از این طریق به پیشرفت هنر مجسمهسازی فلزی و هنرمندان این حوزه کمک شود.
انتهای پیام/۸۰۰۱۹/ب
منبع: فــارس ? همراه با مجسمهساز کرمانی؛ از ایجاد اشتغال تا سرنوشت غمناک ببر آهنی و دلربایی اسب غولپیکر
موجی از گزارشها و اعتراضات شهروندان در شهرستانهای بافت، رابر و ارزوئیه در استان کرمان، نشان از نارضایتی گسترده نسبت به نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی دارد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند گفت: در پی درگیری میان مهمانان مراسم عروسی در یکی از تالارهای زرند، متاسفانه یک نفر به قتل رسیده و تعدادی دیگر نیز مجروح شدند. به گزارش نذیر کرمان از کرمان، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان زرند اظهار کرد: در پی درگیری میان مهمانان مراسم عروسی در یکی از […]
همایش ملی مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی در بم برگزار شد. به گزارش نذیر کرمان از بم، سید مهدی طبیبزاده پیش از ظهر امروز در همایش ملی مبارزه با آفت سوسک سر خرطومی حنایی که در تالار پرستو ارگ جدید بم برگزار شد، اظهار کرد: خرمای مضافتی بم در معروف است و حاصل […]
سید حسین مرعشی گفت: وای به حال شما اگر بعد از انتخابات به مردم پشت کنید. من تا جایی با شما هستم که شما در مسیر خدمت به این مملکت و مردم باشید. به گزارش نذیر کرمان از کرمان، سید حسین مرعشی عصر امروز در نشست انتخاباتی اصلاحطلبان در تالار فرهنگ و هنر ارشاد گفت: […]
× = 9