فت فتو/کرمان جشن چهلم نوروز جشن پایانی سده است زیرا کرمانی ها مراسم نوروز را از با برگزاری جشن سده از پنجاه روز قبل از فروردین یعنی از دهم بهمن آغاز و تا چهلم نوروز این سه ماه را جشن نوروز برگزار میکردند. محمدعلی گلاب زاده نویسنده و مورخ کرمانی در گفتوگو با فت فتو […]
فت فتو/کرمان جشن چهلم نوروز جشن پایانی سده است زیرا کرمانی ها مراسم نوروز را از با برگزاری جشن سده از پنجاه روز قبل از فروردین یعنی از دهم بهمن آغاز و تا چهلم نوروز این سه ماه را جشن نوروز برگزار میکردند.
محمدعلی گلاب زاده نویسنده و مورخ کرمانی در گفتوگو با فت فتو گفت: جشن تندرستان یا جشن چهلم نوروز از جمله جشن ها و آئین هایی است که ریشه درتاریخ این سرزمین دارد. وی افزود: بعد از جشن سده مراسماتی تحت عنوان چهارشنبه سوری و در نوروز سیزده بدر بود تا اینکه به مراسم مراسم جشن چهلم نوروز می رسیم. گلاب زاده ادامه داد: دراین روز مردم خودشان را به دامنه ی کوه های صاحب الزمان یا در کل دامنه کوه که برخی به عنوان شیبشکان از آن یاد کرده اند -البته شیبشکان بخشی از کوههای شرقی است- می رساندند و آنجا مراسمی برگزار می کردند. وی اضافه کرد: دلیلش این است که اصولا در گذشته کوه به عنوان یک مرکز برای دلبستگان به خداوندی و طبیعت مطرح بود و همانطور که میبینیم رسول بزرگوار اسلام در کوه به پیغمبری مبعوث می شوند. مورخ کرمانی گفت: به هرحال کوه این شکوه و این عزمت را همواره دارا بود ومردم به همین دلیل به دامنه کوه میرفتند و مراسمی برگزار می کردند. گلاب زاده درمورد واژه چهل اظهار کرد: خود واژه چهل ازیک تقدسی برخوردار بود و می بینیم که خداوند از چهل شب مربوط به کوه تور یاد می کند. وی توضیح داد: دراین روز مردم به دامنه کوه پناه می بردند و در آنجا گردهمایی داشتند و زمینه ای را به وجود می آوردند که ما از آن به عنوان صله رحم یاد می کنیم. (یاهمان گردهمایی که معمولا انسان را به دامان انس و الفت وهمنشینی و هم ترازی می برد) گلاب زاده در مورد این مراسم گفت: در این روز مراسمی هم برگزار می کردند مثل کوزه گردان یا پختن آش و به جز این دخترانی که دم بخت بودند معمولا در آن دره و کوه نیایش هایی داشتند و اعتقادشان بر این بود که این طلب همسر به نتیجه می رسد و سال دیگر زمینه ای به وجود می آید که به خانه ی همسر بروند. مورخ کرمانی در مورد واژه “تندرستون” گفت: واژه تندرستون هم از آنجا گرفته شد که معمولا در گذشته زمینه های درمان متفاوت بود یعنی مثل امروز اصولی و برگرفته از دانش کنونی نبود، به عنوان مثال بچه ها وقتی بیمار می شدند کار تیغ داغ روی آنها انجام می داند و یا کسانی که گرفتار ترس و وحشت می شدند جایی برایشان “بوخوش” (اسپند دود کردن) می کردند معروف بود. وی افزود: دراین کوه ها یک اتاقی بود که این اتاق معمولا به عنوان تندرستون مطرح می شد؛ در آنجا بوخوش می کردند و کسانی که دچار ترس و وحشت بودند را به آنجا می بردند اتاق را نظافت می کردند و آن آرامش لازم را به دست می آوردند. گلاب زاده در پایان گفت:همه این مراسمات برای این بود که انسان ها دور هم جمع باشند و از حال هم باخبر باشند و خانواده ها باهم انس و الفت بیشتری داشته باشند تا آن جدایی ها و دوری هایی که معمولا سرمنشأ بسیاری از بیماران روحی وجسمی بود را کنار بگذارند و آن گونه زندگی کنند که حیات برایشان معنا پیدا کند. انتهای پیام
منبع: ایـسنا ? چهلم نوروز، جشن پایان سده
نذیر کرمان/کرمان شامگاه پنجم دی ماه طرح ازدواج آسان و رزمایش مومنانه فاطمی در رفسنجان برگزار و ۲۵ سری جهیزیه به این عروس و دامادها اهدا شد. در این جشن که به مناسبت میلاد حضرت فاطمه (سلام الله علیها) برگزار شد، مادر سردار شهید حسین بادپا، مادر دو شهیدان عربی، فرماندار و معاونان وی و […]
نذیر کرمان/کرمان مدیرعامل اتحادیه شرکتهای تعاونی مرغداران استان کرمان گفت: روزانه قریب به ۱۸۰ تا ۱۹۰ تن گوشت مرغ در استان کرمان تولید میشود که بیش از ۷۵ درصد نیاز استان است زیرا روزانه ۲۲۰ تن در شمال و جنوب استان مصرف داریم. سیدحسن مهدی شامگاه پنجم دی ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از […]
چهارمین اردوی راهیان مقاومت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان با حضور پنج هزار دانشجو معلم از سراسر کشور، با محوریت درسآموزی از مکتب شهید سلیمانی و با هدف تربیت معلمان با انگیزه معنوی، از جمعه ۷ دیماه در کرمان آغاز میشود.
نذیر کرمان/کرمان رئیس مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی گفت: مرکز تحقیقات وزارت راه حریم گسل را در بم تعیین کرده و طبق مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی هر گونه ساخت و ساز در این مناطق ممنوع است. غزال راهب پنجم دی ماه در شورای اداری شهرستان بم درباره مسائل مطرح شده اظهار کرد: […]
5 − = 3