به گزارش نذیر کرمان؛ حجتالاسلام علیرضا قبادی، جامعهشناس و کارشناس دین به مناسبت ایام ماه محرم در یادداشتی با محور «زیارت امام حسین(ع)» نوشت: لعن به «آل» (جماعت)، طرح پرسش محوری این گفتارها را بیش از بیش موجه میکند که آیا به جماعتی مانند آل، لعنت فرستادن، وجه منطقی دارد؟ و آیا قلمروی چنین لعنتی در […]
به گزارش نذیر کرمان؛ حجتالاسلام علیرضا قبادی، جامعهشناس و کارشناس دین به مناسبت ایام ماه محرم در یادداشتی با محور «زیارت امام حسین(ع)» نوشت:
لعن به «آل» (جماعت)، طرح پرسش محوری این گفتارها را بیش از بیش موجه میکند که آیا به جماعتی مانند آل، لعنت فرستادن، وجه منطقی دارد؟ و آیا قلمروی چنین لعنتی در زیارت عاشورا دامن کسانی را نمیگیرد که نقشی در ایجاد مصائب کربلا نداشتند؟
برای پاسخ به این پرسش، ابتدا لازم است کلمه «آل» معنا شود. لغویان و مفسران لغت، برای «آل» معانی مختلفی را ذکر کردهاند. آل به معنای «اهل و خانواده»، آل به معنای «پیروان»، آل به معنای «شخص» و آل به معنای «نزدیکان خاص». «آل» در زیارت عاشورا به معنای «پیروان» است، از این رو این واژه هم مانند «امت»، معادل گروه در اصطلاح جامعهشناسی است.
آل به معنای پیروان یا گروهی که با یکدیگر پیوند دارند و شخص دارای مسلک ویژه را همراهی میکنند. در زیارت عاشورا به آل مروان، آل زیاد و آل امیه (بنیامیه یا آل ابیسفیان) لعنت شده است. برای روشنتر شدن علت لعن به آل زیاد، آل مروان و آل ابیسفیان یا بنیامیه توضیحات فرا متن لازم است. بحث کامل درباره نقش مروانیان، امویان و زیادیان در ضدیت با اسلام به طور عام و ایجاد مصائب کربلا به طور خاص نیازمند بحثهای مفصل تاریخی است.
در این گفتار به قدر ضرورت به نقش این سه گروه در ایجاد حادثه عاشورا و مصائب ابیعبدالله الحسین(ع) اشاره میشود. سپس با استناد به متن درباره دلایل استحقاق لعنت به آنها گزیدهای ارائه میکند.
در ابتدا به متن زیارت مراجعه میکنیم و لعن و مکان آن را در متن بررسی میکنیم. در سه مقطع از زیارت عاشورا به این سه گروه چنین لعنت شده است.
الف) زائر بعد از اینکه معیار و ملاک دوستی و دشمنی خود را تا روز قیامت به اباعبدالله(ع) اعلام میکند، بر آل زیاد، آل مروان و فرزند ان(آل) امیه لعنت میفرستد.
ب) زیارت کننده از خداوند میخواهد که روزی (عاشورا) که بنی(آل) امیه آن را مبارک شمردند و آل زیاد و آل مروان شادمانی کردند، آنان را از رحمتش دور کند و عذاب دردناک برای آنها مقرر فرماید.
ج) در پایان زیارت عاشورا قبل از سجده پایان نیز زائر از خداوند میخواهد لعنتی ویژه بر آل ابیسفیان، آل زیاد و آل مروان تا روز قیامت اختصاص دهد. در گفتار آینده انشاءالله با توجه به دادههای فرامتن، به نقش گروه(آل) سه گانه مزبور در ایجاد حادثه کربلا و مصائب ابا عبداللهالحسین(ع) اشاره میکنیم.
منبع: بــرنا ? چرایی لعن دشمنان امام حسین(ع) در زیارت عاشورا
این مطلب بدون برچسب می باشد.
مدیریت شهری کمک میکند” class=”lead_image img-responsive-news” width=”648″ height=”417.42″/> در نشست مشترک نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی، استاندار و مدیران حوزه علمیه، اعضای شورای شهر بجنورد و شهردار با محوریت بررسی پرداخت عوارض و هزینه صدور پروانه برای حوزههای علمیه، استاندار خراسان شمالی، تقویت بنیادهای فرهنگی را موجب کمک به مدیریت شهری و کاهش آسیبهای […]
به گزارش گروه اقتصادی نذیر کرمان، رئیس مرکز پژوهشهای اتاق ایران با اشاره به مشکلات کلان اقتصاد، گفت. این جلسه مأموریت دارد از راهحل علمی، مشکلات اقتصاد ایران بگوید و معیارهایی ارائه کند که در انتخاب هیات دولت و حکمرانان، کمکحال رئیسجمهوری باشد. محمد قاسمی در نشست فعالان اقتصادی با مسعود پزشکیان، رئیسجمهور منتخب، به […]
اکبر پولادی باغبادرانی نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی برنا، درباره اولویت های مجلس برای رای اعتماد دادن به وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: مسکن و پیشبرد امور در این حوزه یک کار دائمی است و در تمام دولت ها باید به قوت و قدرت ادامه پیدا کند زیرا نیاز […]
فرماندار شهرستان شهریار ضمن تشریح آتش سوزی در کارخانه تولید قطعات خودرو گفت: پیرو آتش سوزی در کارخانه تولید قطعات خودرو در شهر فردوسیه، آتش نشانی در دقایق اولیه شامگاه ۲۹ تیر ماه در محل حضور پیدا کرد ولی به دلیل گستردگی حریق، آتش نشان های شهرهای هفت گانه شهرستان نیز بلافاصله در محل آتش […]
1 + = هشت