به گزارش نذیر کرمان؛ محمدابراهیم انصاریلاری؛ فعال سیاسی اصلاحطلب طی یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت: بند ۷ اصل ۱۱۰ یکی از وظایف و اختیارات رهبری را حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سهگانه برشمرده است. در راستای اجرای این بند و به منظور بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط […]
به گزارش نذیر کرمان؛ محمدابراهیم انصاریلاری؛ فعال سیاسی اصلاحطلب طی یادداشتی در روزنامه سازندگی نوشت:
بند ۷ اصل ۱۱۰ یکی از وظایف و اختیارات رهبری را حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سهگانه برشمرده است. در راستای اجرای این بند و به منظور بررسی و ارائه نظرات مشورتی در موارد حل اختلاف و تنظیم روابط سه قوه: «هیات عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سهگانه» در تاریخ ۳ مرداد ۹۰ با حکم رهبری تشکیل شد. به نظر میرسد یکی از مصادیق این بند میتواند اختلافنظر میان دولت و مجلس بر سر قانون عفاف و حجاب باشد. در این صورت رئیسجمهور به عنوان آخرین راه قانونی و مبتنی بر استراتژی وفاق که حقاً و انصافاً تا امروز در این مسیر و برای تحقق آن به قیمت گلایهها و انتقادات جدی حامیان و طرفدارانش، بیش از استحقاق مجلس بهخصوص رئیس مجلس و بیش از استحقاق جریانات رقیب و حتی بیش از انتظار آنها کوتاه آمده و در یک کلام، حتی به بهای نسبتاً سنگین عدول از شایستهسالاری، همه آنها را وامدار جوانمردی و شرمنده بزرگمنشی خود کرده، میتواند طی نامهای دلایل و مستندات خود را در مورد غیرقابل اجرا بودن این قانون و نیز تبعات پرخسارت اجرای آن برشمرده و از مقام رهبری درخواست نماید که با دستور به تعلیق اجرای این قانون و ارجاع آن به هیات عالی حل اختلاف، فرصت بررسی جامعتر و دقیقتر آن فراهم شده و در نهایت قانونی منطقی، عاقلانه و قابل اجرا و با کمترین هزینه که مورد اتفاق دولت و مجلس و قوه قضائیه باشد، تدوین و تصویب شود و ای بسا رئیسجمهور بتواند با استدلال و ارائه دلایل و براهین روشن و غیرقابل انکار هیات حل اختلاف را نه فقط برای متوقف کردن همیشگی قانون عفاف و حجاب که حتی برای نسخ قانون حجاب مصوب سال ۶۲ نیز به اجماع و اقناع برساند و برای همیشه این بند قانون مجازات اسلامی که در تقویت حجاب و ارزشهای دینی کمترین تاثیر را نداشته اما در عوض نوعی نفاق و دورویی و تظاهر را در جامعه ما ترویج و نهادینه کرده که دامنه و عمق آن از حجاب عبور کرده و بسیاری از شئون زندگی بسیاری از ایرانیان را در بر گرفته نیز برای همیشه از کتاب پرحجم قانونگذاری ایران حذف شده و از این پس استفاده از روشهای سرهنگی برای امور فرهنگی متوقف شود. از این آرزوی بزرگ که بگذریم اما حداقل و برای آغاز این مباحثه مهم که امید است به یک مفاهمه کاربردی و موثر هم بینجامد. رئیسجمهور میتواند در نامه به رهبری و نیز در مباحث مطروحه در جلسات هیات عالی در وهله اول به نحوه تصویب این قانون که خارج از صحن علنی مجلس، آن هم فقط با حضور ۵ نفر در کمیسیونی ویژه و مستند به اصل ۸۵ قانون اساسی تصویب شده است اشاره نماید که چنین رویهای خارج از قاعده، صرفاً در مواردی وجاهت دارد که موضوع از حساسیت و ضرورت و نیز فوریت خاص برخوردار باشد.
ناپختگی در تدوین و تصویب این قانون را فقط میتوان ناشی از ضرورت سنگاندازی در مسیر دولت پزشکیان و وجوب ناکام گذاشتن دولت و ناامید کردن مردم از منظر «پایداریها» و تندروان دانست و نه ناشی از دغدغه صادقانه و حساسیت دینمدارانه دستاندرکاران نسبت به حجاب و عفاف.
البته بعید است هیچ کس چنین تلقی از این قانون داشته باشد. پرپیداست که جامعه ما گرفتاریها و معضلات و مسائل بسیار مهمتر و فوریتر و ضروریتر دارد که عقلاً و منطقاً تصویب قانون برای موضوع حجاب حتی برای بررسی معمول و آمدن متعارف طرح یا لایحه آن به صحن علنی باید مدتها در صف انتظار باشد. نه اینکه این قانون که به نحو شگفتانگیزی خرد و کلان، پیر و جوان، زنان و مردان و همه کسبوکارها و همه عرصهها را در برمیگیرد و تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم در همه شئون جامعه دارد، بیحضور نماینده دولت که باید مجری این قانون باشد و بدون طرح در صحن علنی که هم نمایندگان فرصت اظهارنظر داشته باشند و هم افکار عمومی و اصحاب رسانه و صاحبنظران در جریان قرار گرفته و نقدها و پیشنهادات خود را مطرح نمایند ناگهان تصویب و بهرغم واکنشهای منفی اغلب پخته و کارشناسی و بهرغم نظرات انتقادی متقن رئیسجمهور به عنوان مجری و استنکاف او از ابلاغ آن، ظرف مدت قانونی در نهایت توسط رئیس مجلس ابلاغ شود. ناپختگی در تدوین و تصویب این قانون را فقط میتوان ناشی از ضرورت سنگاندازی در مسیر دولت پزشکیان و وجوب ناکام گذاشتن دولت و ناامید کردن مردم از منظر «پایداریها» و تندروان دانست و نه ناشی از دغدغه صادقانه و حساسیت دینمدارانه دستاندرکاران نسبت به حجاب و عفاف. رئیسجمهور همچنین میتواند به روح غیرعادلانه و غیرمنصفانه و دور از منطق حاکم بر این قانون استناد کنند که به روایات مختلف از طرف صاحبنظران و کارشناسان حوزههای حقوقی جامعهشناسی، روانشناسی، سیاسی و اقتصادی به آن پرداخته شده و هشدارهای لازم به مسئولان امر داده شده است و در نهایت شرایط فعلی جامعه را با استناد به نظرسنجیها و ارزیابیهای میدانی و آماری میتوانند به شهادت بگیرند و تاکید کنند که میزان تابآوری جامعه و افکار عمومی در برابر اجرای این قانون بسیار اندک و احتمال شکنندگی آن و بروز یک بحران اجتماعی بزرگ بسیار بالا ارزیابی میشود و اگر به هر دلیل با ارجاع این موضوع به هیات عالی حل اختلاف موافقت نشود، رئیسجمهور دو راه بیشتر ندارد: یا این قانون را با همه ابهامات و مشکلاتی که در بطن و روح آن وجود دارد و نیز با همه تبعات پرخسارتی که در مرحله اجرای آن پیشبینی میشود را به صحنه اجرا و عمل بیاورد که در این صورت به گفته بسیاری از تحلیلگران پزشکیان اگر از حل این مساله و مواردی شبیه به این برنیاید و خود و معاونان و همکارانش همچنان با ادبیات دوران انتخابات در این باره سخن بگویند و به صرف درد دل و بیان مشکل اکتفا کنند طبیعی است که به زودی همه امیدها به یأس تبدیل شده و دیگر مجالی برای تغییرات بزرگتر و اصلاحات موثرتر هم باقی نخواهد ماند. این اتفاق نامیمون که امیدواریم هرگز روی ندهد هم به معنای بدعهدی و بیوفایی رئیسجمهور خواهد بود و هم بیصداقتی و ناراستی ایشان که از سویدای دل، خدا را میخوانیم که نه چنان باشد و نه چنین ببینیم. یا صریحاً از اجرای آن خودداری کند که هرچند در این صورت باید عطای ریاستجمهوری را به وداع زودهنگام آن ببخشد اما بیتردید نزد مردم و افکار عمومی، نیکنام و بلندآوازه و ماندگار شده و مهمتر از آن نزد وجدان بیدار خود نیز آسودهخیال خواهد بود.
منبع: نذیر کرمان ? ناپختگی در تدوین و تصویب قانون حجاب را فقط میتوان ناشی از ضرورت سنگاندازی در مسیر دولت پزشکیان دانست
به گزارش کانال تلگرامی منتسب به دفتر اطلاع رسانی مقام معظم رهبری گزیده ای از فرمایشات ایشان را در ادامه می خوانید: با حرکتی که در سوریه انجام گرفت، خیال کردند که مقاومت تمام شده، این ها سخت در اشتباه هستند. روح و فکر سید حسن نصرالله و سنوار زنده است. اسرائیل به خیال خود […]
مصطفی میرسلیم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می گوید: از نظر فنی برای کشور ما مراعات قواعدی که در گروه ویژه اقدام مالی وضع شده ، سودمند است و شایسته است نظام مالی کشور و بانکداری ما عقب ماندگی کنونی خود را جبران کند و برای ارائه خدمات هرچه شایستهتر با استفاده از تجربیات مثبتی […]
https://eslahatnews.com/wp-content/uploads/2024/12/video_2024-12-17_13-00-21.mp4 رییسجمهور: چگونه روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت گم می شود در حالی که تولید کننده و عرضه کننده خودمان هستیم! منبع: نذیر کرمان ? رییسجمهور: چگونه روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت گم می شود در حالی که تولید کننده و عرضه کننده خودمان هستیم!
اسماعیل بقایی، سخنگوی وزارت امور خارجه، در نشست خبری امروز سهشنبه گفت: موافقت نامهها، معاهدهها و یادداشت تفاهمهایی که بین دو کشور منعقد میشود بین دو کشور هست بین دو گروه یا دو دولت به مفهوم مقطعی آن نیست بنابراین همه این تعهدات و تکالیف قاعدتاً بین دو کشور موجود است و ناپدید نمیشود و […]
+ = 11